Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Wibroakustyczna ochrona obiektów technicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wibroakustyczna ochrona obiektów technicznych
Specjalność Inżynieria bezpieczeństwa obiektów technicznych
Jednostka prowadząca Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Ryszard Getka <Ryszard.Getka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Pyła <Michal.Pyla@zut.edu.pl>, Stefan Weyna <Stefan.Weyna@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,50,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone przedmioty Matematyka 1, Matematyka 2, Fizyka 1, Fizyka 2

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP2
T-L-2Własności dźwięku2
T-L-3Pomiar Lp(A)2
T-L-4Pomiar Lp(A) z analizą częstotliwości2
T-L-5Pomiar czasu pogłosu2
T-L-6Wyznaczanie izolacyjności akustycznej R’ ściany6
T-L-7Drgania2
T-L-8Figury Chladniego2
T-L-9Przetworniki drgań2
T-L-10Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą2
T-L-11Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań dLv w węźle pokład-podłoga4
T-L-12Kolokwium końcowe2
30
wykłady
T-W-1Powstawanie dźwięku, fizyczne aspekty dźwięku źródła dźwięku, ultra i infradźwięki.3
T-W-2Propagacja dźwięku w ośrodku ograniczonym, rodzaje fal akustycznych, prędkości fali akustycznej, energia fal akustycznych.4
T-W-3Pola akustyczne. rodzaje pól akustycznych - pola swobodne i rozproszone. Odbicie, załamanie, nakładanie i unoszenie fal akustycznych. Pochłanianie dźwięku przez ośrodek.5
T-W-4Akustyka pomieszczeń mieszkalnych i przemysłowych. Pole akustyczne wnętrz. Charakterystyki akustyczne wnętrz. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Izolacyjność akustyczna przegród.5
T-W-5Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane Charakterystyki czasu pogłosu pomieszcz Fale stojące w ośrodku ograniczonym.4
T-W-6Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.4
T-W-7Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.4
T-W-8Kolokwium końcowe.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego.20
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_W01
Zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_W01
Zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych.
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony wibroakustycznej.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony wibroakustycznej.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z ochrony wibroakustycznej
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_null_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.

Literatura podstawowa

  1. Engel Z., Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem, Wyd. Naukowe PAN, Warszawa, 2001
  2. Łączkowski R., Wibroakustyka maszyn i urządzeń, WNT, Warszawa, 1983
  3. Lipowczan A., Podstawy pomiarów hałasu, Gł. Inst. Górnictwa, Warszawa, 1987
  4. Makarewicz R., Hałas w środowisku, OWN, Poznań, 1996
  5. Makarewicz R., Dźwięk w środowisku, OWN, Poznań, 1994
  6. Weyna S., Rozpływ energii akustycznych źródeł rzeczywistych, WNT, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP2
T-L-2Własności dźwięku2
T-L-3Pomiar Lp(A)2
T-L-4Pomiar Lp(A) z analizą częstotliwości2
T-L-5Pomiar czasu pogłosu2
T-L-6Wyznaczanie izolacyjności akustycznej R’ ściany6
T-L-7Drgania2
T-L-8Figury Chladniego2
T-L-9Przetworniki drgań2
T-L-10Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą2
T-L-11Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań dLv w węźle pokład-podłoga4
T-L-12Kolokwium końcowe2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstawanie dźwięku, fizyczne aspekty dźwięku źródła dźwięku, ultra i infradźwięki.3
T-W-2Propagacja dźwięku w ośrodku ograniczonym, rodzaje fal akustycznych, prędkości fali akustycznej, energia fal akustycznych.4
T-W-3Pola akustyczne. rodzaje pól akustycznych - pola swobodne i rozproszone. Odbicie, załamanie, nakładanie i unoszenie fal akustycznych. Pochłanianie dźwięku przez ośrodek.5
T-W-4Akustyka pomieszczeń mieszkalnych i przemysłowych. Pole akustyczne wnętrz. Charakterystyki akustyczne wnętrz. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Izolacyjność akustyczna przegród.5
T-W-5Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane Charakterystyki czasu pogłosu pomieszcz Fale stojące w ośrodku ograniczonym.4
T-W-6Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.4
T-W-7Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.4
T-W-8Kolokwium końcowe.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2opracowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych25
A-L-3przygotowanie do kolokwium końcowego.20
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do kolokwium zaliczającego15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_W01Zna techniki i narzędzia wykrywania, identyfikowania i pomiaru zagrożeń wibroakustycznych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP
T-L-2Własności dźwięku
T-L-3Pomiar Lp(A)
T-L-4Pomiar Lp(A) z analizą częstotliwości
T-L-5Pomiar czasu pogłosu
T-L-6Wyznaczanie izolacyjności akustycznej R’ ściany
T-L-7Drgania
T-L-8Figury Chladniego
T-L-9Przetworniki drgań
T-L-10Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-L-11Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań dLv w węźle pokład-podłoga
T-W-1Powstawanie dźwięku, fizyczne aspekty dźwięku źródła dźwięku, ultra i infradźwięki.
T-W-2Propagacja dźwięku w ośrodku ograniczonym, rodzaje fal akustycznych, prędkości fali akustycznej, energia fal akustycznych.
T-W-3Pola akustyczne. rodzaje pól akustycznych - pola swobodne i rozproszone. Odbicie, załamanie, nakładanie i unoszenie fal akustycznych. Pochłanianie dźwięku przez ośrodek.
T-W-4Akustyka pomieszczeń mieszkalnych i przemysłowych. Pole akustyczne wnętrz. Charakterystyki akustyczne wnętrz. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Izolacyjność akustyczna przegród.
T-W-5Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane Charakterystyki czasu pogłosu pomieszcz Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-W-6Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
T-W-7Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu lub/i 2 nieobecności na wykładach lub i nie oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,0Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
3,5Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,0Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
4,5Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
5,0Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. Oddane i zaliczone wszystkie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie umiejętność przeprowadzania pomiarów parametrów wibroakustycznych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP
T-L-2Własności dźwięku
T-L-3Pomiar Lp(A)
T-L-4Pomiar Lp(A) z analizą częstotliwości
T-L-5Pomiar czasu pogłosu
T-L-6Wyznaczanie izolacyjności akustycznej R’ ściany
T-L-7Drgania
T-L-8Figury Chladniego
T-L-9Przetworniki drgań
T-L-10Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-L-11Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań dLv w węźle pokład-podłoga
T-W-1Powstawanie dźwięku, fizyczne aspekty dźwięku źródła dźwięku, ultra i infradźwięki.
T-W-2Propagacja dźwięku w ośrodku ograniczonym, rodzaje fal akustycznych, prędkości fali akustycznej, energia fal akustycznych.
T-W-3Pola akustyczne. rodzaje pól akustycznych - pola swobodne i rozproszone. Odbicie, załamanie, nakładanie i unoszenie fal akustycznych. Pochłanianie dźwięku przez ośrodek.
T-W-4Akustyka pomieszczeń mieszkalnych i przemysłowych. Pole akustyczne wnętrz. Charakterystyki akustyczne wnętrz. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Izolacyjność akustyczna przegród.
T-W-5Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane Charakterystyki czasu pogłosu pomieszcz Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-W-6Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
T-W-7Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowych umiejętności i wiedzy w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lub posiadana wiedza jest nieuporządkowana i obarczona zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony wibroakustycznej.
3,0Student ma podstawowe umiejętności i wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru ochrony wibroakustycznej.
3,5Student ma podstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej.
4,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z ochrony wibroakustycznej
4,5Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Zdarzają sie pojedyncze pomyłki lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania.
5,0Student ma ponadpodstawowe umiejętności i w pełni uporządkowaną, poszerzoną wiedzę w stopniu wymaganym dla rozwiązania postawionego problemu. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek. Rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru ochrony wibroakustycznej. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania proponowanego rozwiązania oraz wytłumaczyć je w kontekscie wiedzy z innych obszarów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_null_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie zdolność do oceny zagrożeń wibroakustycznych.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie i szkolenie stanowiskowe BHP
T-L-2Własności dźwięku
T-L-3Pomiar Lp(A)
T-L-4Pomiar Lp(A) z analizą częstotliwości
T-L-5Pomiar czasu pogłosu
T-L-6Wyznaczanie izolacyjności akustycznej R’ ściany
T-L-7Drgania
T-L-8Figury Chladniego
T-L-9Przetworniki drgań
T-L-10Wyznaczenie czułości akcelerometru metodą porównawczą
T-L-11Wyznaczenie współczynnika przenoszenia drgań dLv w węźle pokład-podłoga
T-W-1Powstawanie dźwięku, fizyczne aspekty dźwięku źródła dźwięku, ultra i infradźwięki.
T-W-2Propagacja dźwięku w ośrodku ograniczonym, rodzaje fal akustycznych, prędkości fali akustycznej, energia fal akustycznych.
T-W-3Pola akustyczne. rodzaje pól akustycznych - pola swobodne i rozproszone. Odbicie, załamanie, nakładanie i unoszenie fal akustycznych. Pochłanianie dźwięku przez ośrodek.
T-W-4Akustyka pomieszczeń mieszkalnych i przemysłowych. Pole akustyczne wnętrz. Charakterystyki akustyczne wnętrz. Charakterystyki czasu pogłosu pomieszczeń. Izolacyjność akustyczna przegród.
T-W-5Pomieszczenia akustycznie kwalifikowane Charakterystyki czasu pogłosu pomieszcz Fale stojące w ośrodku ograniczonym.
T-W-6Izolacyjność od dźwięków powietrznych przegród. Prawo masy. Przenikania boczne.
T-W-7Jednoliczbowy wskaźnik izolacyjności akustycznej. Laboratoryjne i polowe metody pomiaru izolacyjności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy. objaśnienia i wyjaśnienia, przykłady.
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokazy i symulacje.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ustne i pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje w praktyce zasad odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, nie współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania nałożonego zadania; nie wykazuje zainteresowania efektami swojej pracy i jej skutkami oraz oddziaływaniami społecznymi.
3,0Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, ale popełnia błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Nie potrafi wyjaśnić i nie rozumie szerszego kontekstu i celu wykonywanych zadań.
3,5Student stosuje w stopniu podstawowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania, popełnia jednak sporadyczne błędy wymagające kontroli i korekt. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań jedynie w formie odtwórczej, nie ma zdolności ani predyspozycji do funkcji kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić w stopniu podstawowym szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,0Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma podstawowe zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
4,5Student stosuje w stopniu dobrym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań, ma wyróżniające zdolności do kierowania zespołem. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań.
5,0Student stosuje w stopniu wzorowym w praktyce zasady odpowiedzialnego podejścia do rozwiązania poleconego zadania i nie popełnia błędów. Współpracuje z zespołem w trakcie wykonywania zadań. Rozumie i potrafi wyjaśnić szerszy kontekst społeczny i przydatność oraz cel wykonywanych zadań. W pracy zespołowej wykazuje wyróżniające zdolności i predyspozycje do funkcji kierowania zespołem - z reguły samoistnie lub z wyboru członków grupy kieruje pracą zespołową.