Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)

Sylabus przedmiotu Ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej
Specjalność Wodociągi i Kanalizacja
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 30 1,90,44zaliczenie
wykładyW3 15 1,10,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Mechanika płynów
W-3Mechanika gruntów i geotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych
C-2Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody30
30
wykłady
T-W-1Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej1
T-W-2Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne2
T-W-3Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody1
T-W-4Zasady projektowania ujęć wody brzegowych. Zasady projektowania ujęć nurtowych2
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe2
T-W-6Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej1
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.2
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste2
T-W-9Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł1
T-W-10Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
57
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Udział w kolokwium5
34

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania ujęć wody gruntowej i powierzchniowej
IS_2A_W06T2A_W03, T2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W05C-2, C-1T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-P-1, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje także proste ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy użycia komputera.
IS_2A_U17T2A_U18InzA2_U07C-2, C-1T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-P-1M-2, M-1S-2, S-1
IS_2A_??_U19
Projektuje elementy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych przy wykorzystaniu komputera
IS_2A_U19T2A_U18, T2A_U19InzA2_U08C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-8M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalenia odpowiednich prioritetów przy realizacji podjętego zadania)
IS_2A_K01T2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-P-1, T-W-7, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_W06
Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania ujęć wody gruntowej i powierzchniowej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej zwiazanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzcniowej i gruntowej
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzchniowej i gruntowej
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną związana z kluczowymi zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składajacej się na ogólna kwestię związaną z zawansowanymi poblemami projektowania ujęć wody powierzchniowej i ujęc wody gruntowej.
4,0Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia w kompleksową wiedzę prowadzącą do ewentualnych kompleksowych rozwiązań projektowych ujęć wody.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu róznych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiazań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących ujęć wody powierzchniowej i gruntowej).

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_U17
Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje także proste ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy użycia komputera.
2,0Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalnosci (ujęć wody powierzchniowej i gruntowej)
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze ujęcia wody powierzchniowej i gruntowej (bez łatwego łączenia różnych elementów w całość).
3,5Student poprawie dobiera i oblicza typowe obiekty ujęć wody gruntowej i powierzchniowej w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej ( z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań).
4,0Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania róznorodnych schematów służących do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy wykorzystaniu komputera).
4,5Student potrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem ujęć wody powierzchniowej i gruntowej w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie prz użyciu komputera).
5,0Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania ujęcia wody gruntowej czy powierzchniowej w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera).
IS_2A_??_U19
Projektuje elementy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych przy wykorzystaniu komputera
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych elementów ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów ujęć wody.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy ujęć wody przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5Student potrafi zaprojektować proste elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także dokonać w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z ujęciami wód powierzchniowych i gruntowych.
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność ciągłegoo uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejętności projektowania ujęć wód gruntowych i powierzchniowych. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu ujęć wody.
5,0Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach ujęć wody gruntowej i powierzchniowej potrafi także zaprpopnować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacji dla istniejacych w praktyce ujęc wody.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_2A_??_K01
Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalenia odpowiednich prioritetów przy realizacji podjętego zadania)
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów ujęć wody w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej.
4,0Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące dla realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce.
4,5Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania ujęć wody.
5,0Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów, uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych ujęć wody gruntowej i powierzchniowej .

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983
  2. GabryszewskiT., Wieczysty A., Ujęcia wód podziemnych, Arkady, Warszawa, 1995
  3. Suszczewski K., Ujęcia wody powierzchniowej, Arkady, Warszawa, 1968
  4. Budziło B., Wieczysty A., Projektowanie ujęć wody powierzchniowej, Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Klepacka B., Dolecka J., Dolecki j., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja. Materiały pomocnicze doćwiczeń projektowych. Część 1 i 2., Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej1
T-W-2Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne2
T-W-3Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody1
T-W-4Zasady projektowania ujęć wody brzegowych. Zasady projektowania ujęć nurtowych2
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe2
T-W-6Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej1
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.2
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste2
T-W-9Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł1
T-W-10Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego18
A-P-3Udział w konsultacjach6
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia2
A-P-5Zaliczenie projektu1
57
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe8
A-W-3Przygotowanie do kolokwium6
A-W-4Udział w kolokwium5
34
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_W06Zna i rozumie wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania ujęć wody gruntowej i powierzchniowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-9Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł
T-W-10Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.
T-P-1Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody
T-W-2Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne
T-W-1Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe
T-W-6Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej
T-W-3Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej zwiazanej z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzcniowej i gruntowej
3,0Student ma jedynie podstawową wiedzę teoretyczną zwiazaną z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi projektowania ujęć wody powierzchniowej i gruntowej
3,5Student ma szerszą wiedzę teoretyczną związana z kluczowymi zagadnieniami dotyczacymi zakresu wybranej specjalności bez łatwego łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy składajacej się na ogólna kwestię związaną z zawansowanymi poblemami projektowania ujęć wody powierzchniowej i ujęc wody gruntowej.
4,0Student nie tylko ma dobrą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi zakresu wybranej specjalności ale potrafi także w prawidłowy sposób połączyć poszczególne zagadnienia w kompleksową wiedzę prowadzącą do ewentualnych kompleksowych rozwiązań projektowych ujęć wody.
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę zwiazaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych całościowych rozwiązań jakie należy osiągnąć.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu róznych aspektów tej wiedzy do najnowszych rozwiazań z jednoczesną modyfikacją tych rozwiązań w stosunku do stanu istniejącego (istniejących ujęć wody powierzchniowej i gruntowej).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U17Planuje, dobiera i oblicza typowe obiekty dla wybranej specjalności. Projektuje także proste ujęcia wody gruntowej i powierzchniowej dla wybranych rzeczywistych terenów przy użycia komputera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U17Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych
Treści programoweT-W-9Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe
T-W-4Zasady projektowania ujęć wody brzegowych. Zasady projektowania ujęć nurtowych
T-W-2Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste
T-W-3Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody
T-W-10Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe
T-W-1Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.
T-W-6Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej
T-P-1Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaplanować, dobrać i projektować typowych obiektów dla wybranej specjalnosci (ujęć wody powierzchniowej i gruntowej)
3,0Student jedynie w sposób dostateczny potrafi zaprojektować najprostsze ujęcia wody powierzchniowej i gruntowej (bez łatwego łączenia różnych elementów w całość).
3,5Student poprawie dobiera i oblicza typowe obiekty ujęć wody gruntowej i powierzchniowej w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej ( z głębszą analizą i oceną pracy oraz praktycznych zastosowań).
4,0Student oprócz możliwości efektywnego zastosowania róznorodnych schematów służących do rozwiązania zadań inżynierskich charakterystycznych dla danej specjalności potrafi również dokonać selekcji urządzeń i metod w odniesieniu do konkretnych zadań w omawianej dziedzinie (projektowanie przy wykorzystaniu komputera).
4,5Student potrafi w profesjonalny sposób ocenić i analizować efektywność narzędzi służacych do rozwiązania zadania inżynierskiego na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej problemów związanych z projektowaniem ujęć wody powierzchniowej i gruntowej w odniesieniu do różnych schematów technologicznych w rzeczywistych warunkach (projektowanie prz użyciu komputera).
5,0Student oprócz profesjonalnego sposobu oceny i analizy efektywności narzędzi i metod służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, potrafi porównywać te efektywności dla uzyskania najlepszego rozwiązania ujęcia wody gruntowej czy powierzchniowej w warunkach rzeczywistych lokalizacji (projektowanie przy wykorzystaniu komputera).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_U19Projektuje elementy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych przy wykorzystaniu komputera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_U19Potrafi zaprojektować elementy, instalacje, systemy i urządzenia wchodzące w zakres inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych
C-2Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
Treści programoweT-W-4Zasady projektowania ujęć wody brzegowych. Zasady projektowania ujęć nurtowych
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych elementów ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do innych istniejących prostych elementów ujęć wody.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste elementy ujęć wody przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5Student potrafi zaprojektować proste elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania do prostych elementów istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student potrafi zaprojektować i zaprezentować złożone elementy ujęć wody powierzchniowej i gruntowej przy wykorzystaniu metod zaawansowanych a także dokonać w trakcie dyskusji szerokiej analizy tych zaprojektowanych elementów wchodzących w zakres zagadnień związanych z ujęciami wód powierzchniowych i gruntowych.
4,5Student sam rozumie i widzi konieczność ciągłegoo uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy teoretycznej odnośnie umiejętności projektowania ujęć wód gruntowych i powierzchniowych. Wykorzystuje najnowsze rozwiązania w projektowaniu ujęć wody.
5,0Student oprócz efektywnej prezentacji, analizy i dyskusji o zaprojektowanych elementach ujęć wody gruntowej i powierzchniowej potrafi także zaprpopnować optymalne i najnowsze rozwiązania tych wszystkich wymienionych powyżej aspektów projektowych w odniesieniu również do ich porównywania i modyfikacji dla istniejacych w praktyce ujęc wody.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_2A_??_K01Student jest w stanie prawidłowo definiować i klasyfikować wszystkie problemy związane z omawianymi zagadnieniami (włącznie z możliwością ustalenia odpowiednich prioritetów przy realizacji podjętego zadania)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_2A_K01Potrafi profesjonalnie zdefiniować, sklasyfikować i zastosować priorytety służące realizacji podjętego zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy ujęć wód powierzchniowych i gruntowych
C-2Umiejętność projektowania prostych typowych układów ujęć wód podziemnych i powierzchniowych
Treści programoweT-W-2Dane geodezyjne, studia hydrogeologiczne, geologiczno-inżynierskie, geotechniczne. Studia dotyczace jakości wody. Studia hydrobiologiczne i ichtiologiczne
T-P-1Koncepcja wybranego typu ujęcia wody dla jednostki osadniczej. Zakres opracowania: wykonanie części opisowej, obliczeniowej oraz częsci graficznej ujęcia wody
T-W-7Ujęcia za pomocą studni wierconej. Ujęcia za pomocą studni szybowej.
T-W-10Wymagania dotyczące ochrony sanitarnej ujęć wody powierzchniowej i gruntowej. Przykłady obliczeniowe
T-W-1Podział ujęć wody powierzchniowej. Zasady opracowania projektów ujęc wody powierzchniowej
T-W-6Podział ujęć wody gruntowej. Ogólne zasady projektowania ujęć wody podziemnej
T-W-5Ujęcia zatokowe. Ujęcia progowe. ujęcia drenażowe poddenne. Przykłady obliczeniowe
T-W-3Badania modelowe. Zabezpieczenie ujęc przed zjawiskami lodowymi i rumowiskiem. Wydajność projektowanego ujęcia wody
T-W-9Infiltracyjne ujęcia wody. Ujęcia ze źródeł
T-W-8Ujęcia wody za pomocą drenów i galerii drenażowych. Ujęcia promieniste
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczajace wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób choćby ogólny zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służące do realizacji podjętego zadania inżynierskiego.
3,0Student w sposób jedynie dostateczny potrafi zdefiniować, sklasyfikować oraz zastosować priorytety służace do realizacji podjętego zadania inżynierskiego omawianej tematyki.
3,5Student w bardziej profesjonalny sposób potrafi dokonywać wyboru właściwych elementów ujęć wody w projektowanych w przyszłości z wykorzystaniem metod zaawansowanych na podstawie nabytej wiedzy teoretycznej.
4,0Student w dobrym stopniu jest przygotowany aby zdefiniować i wybrać optymalne aspekty nabytej wiedzy służące dla realizacji złożonych zadań inżynierskich w omawianej tematyce.
4,5Student jest świadomy w wyborze najlepszych i optymalnych priorytetów służących do realizacji różnorodnych zadań inżynierskich związanych szczegółowo z problematyką projektowania ujęć wody.
5,0Student w profesjonalny sposób zdaje sobie sprawę ze wszystkich priorytetów, uwzględniając w tych priorytetach korzyści i wady jakie występować mogą przy realizacji złożonych ujęć wody gruntowej i powierzchniowej .