Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Energetyka słoneczna-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Energetyka słoneczna-1 | ||
Specjalność | Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Techniki Cieplnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki |
W-2 | Podstawy matematyki |
W-3 | Podstawy termodynamiki technicznej lub Techniki cieplnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z parametrami promieniowania słonecznego, geometrią słoneczną, wykorzystaniem energii promieniowania słonecznego |
C-2 | Zapoznanie studentów z podziałem, budową, zasadą działania, parametrami, przetworników fototermicznej konwersji promieniowania słonecznego |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, doboru i eksploatacji instalacji kolektorów słonecznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do treści wykładów | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-W-2 | Słońce jako źródło energii. Charakterystyka promieniowania słonecznego. Parametry promieniowania słonecznego | 3 |
T-W-3 | Energia słoneczna docierająca do przetwornika energii. Rodzaje przetworników promieniowania słonecznego | 2 |
T-W-4 | Płaskie kolektory cieczowe – budowa, zasada działania, straty energii | 2 |
T-W-5 | Płaskie kolektory cieczowe – bilans energii, rozkłady temperatury w kolektorze | 2 |
T-W-6 | Płaskie powietrzne kolektory słoneczne | 2 |
T-W-7 | Kolektory próżniowe. Kolektory typu rura cieplna | 2 |
T-W-8 | Kolektory skupiające obrazowe | 2 |
T-W-9 | Kolektory skupiające bezobrazowe | 2 |
T-W-10 | Piece słoneczne. Kominy słoneczne. Magazynowanie energii w instalacjach słonecznych | 2 |
T-W-11 | Kolektorowe słoneczne instalacje przygotowania cieplej wody użytkowej i przemysłowej | 2 |
T-W-12 | Kolektorowe instalacje słoneczne w budownictwie | 2 |
T-W-13 | Kolektorowe instalacje słoneczne do ogrzewania wody basenowej. Kolektorowe słoneczne instalacje klimatyzacyjne i chłodnicze | 2 |
T-W-14 | Ekonomiczne aspekty budowy kolektorowych instalacji słonecznych | 2 |
T-W-15 | Tendencje w rozwoju instalacji kolektorów słonecznych | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych | 13 |
A-A-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-A-3 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 10 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 28 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 3 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 15 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: sprawdzian kontrolny. System punktowy oceny sprawdzianu |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: 2 sprawdziany kontrolne. System punktowy oceny sprawdzianów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów | — | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-11, T-W-15, T-W-1, T-W-13, T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-10, T-W-12, T-W-7, T-W-14, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_2A_??_W02 Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii | — | — | — | C-1, C-2 | T-W-12, T-W-4, T-W-7, T-A-1, T-W-11, T-W-13, T-W-3, T-W-6, T-W-14, T-W-5, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-8, T-W-9, T-W-15 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_2A_??_W03 Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych | — | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-15, T-W-8, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-9, T-W-14, T-W-4, T-W-11, T-W-10, T-W-13, T-W-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii | — | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-15, T-W-13, T-W-1, T-W-14, T-A-1, T-W-5, T-W-7, T-W-11, T-W-6 | M-2 | S-2 |
IS_2A_??_U02 Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej | — | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-W-2, T-W-10, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-4, T-W-5, T-W-15, T-W-14, T-W-12, T-W-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_2A_??_K01 potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | — | — | — | C-3 | T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_W01 Student zna parametry promieniowania słonecznego oraz metody i przyrządy do pomiarów tych parametrów | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry, metody i przyrządy mierżace promieniowanie słoneczne. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_??_W02 Student zna geometrię słoneczną oraz zna parametry i technologie konwersji energii promieniowania słonecznego na użyteczne formy energii | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe parametry geometrii slonecznje i sposoby konwersji. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_??_W03 Student zna obszary zastosowań dla kolektorowych instalacji słonecznych | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student zna podstawowe zastosowania instalacji słonecznych | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_U01 Student umie obliczyć ilość energii promieniowania słonecznego docierającą do przetwornika energii | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość energii padającej na dany odbiornik | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia | |
IS_2A_??_U02 Student umie obliczyć lub oszacować ilość energii cieplnej wytworzonej w instalacji słonecznej | 2,0 | Nie zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia |
3,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia. Student umie obliczyć ilość wytworzonej energii w instalacji słonecznej. | |
3,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia | |
4,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia | |
4,5 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia | |
5,0 | Zaliczenie wykładu. Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_2A_??_K01 potrafi profesjonalnie ocenić zlecone do wykonania zadanie z zakresu energetyki słonecznej | 2,0 | Nie |
3,0 | Tak | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pluta Z., Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000
- Pluta Z.:, Słoneczne Instalacje energetyczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
- Cieśliński J., Mikielewicz J., Niekonwencjonalne urządzenia i systemy konwersji energii, Wyd. PAN, Ossolineum, Wrocław, 1999
- Czasopisma techniczno-naukowe np., Czysta Energia, 2012