Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S2)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Regulacja rzek:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Regulacja rzek | ||
Specjalność | Infrastruktura Transportu Wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Buchholz <Wladyslaw.Buchholz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia. Hydraulika stosowana |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do projektowania i wykonawstwo robót przy korytach otwartych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykonanie projektu regulacji odcinka rzeki nizinnej (ok. 2 km) | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota, cele i podstawowe zasady regulacji rzek. | 2 |
T-W-2 | Rozkład naprężeń na obwodzie przekroju poprzecznego rzeki, stateczność brzegów i dna rzeki. Stabilność wzdłużna koryta | 4 |
T-W-3 | Projektowanie przekroju poprzecznego koryta z uwzględnieniem ruchu rumowiska | 2 |
T-W-4 | Układ poziomy cieku, krzywa krzywizny i krzywa skrętu, dynamiczne cechy cieków, zasady Farque'a i Girardone'a | 4 |
T-W-5 | Projektowanie kierunków trasy regulacyjnej. Systemy regulacji rzek nizinnych, typy budowli regulacyjnych i zasady ich rozmieszczania | 4 |
T-W-6 | Materiały i elementy budowlane stosowane w regulacji. Wykonawstwo budowli regulacyjnych | 4 |
T-W-7 | Szczególne przypadki regulacji rzek nizinnych. Roboty regulacyjne na potokach górskich – obszar zbiorczy, szyja, stożek usypowy | 4 |
T-W-8 | Rodzaje powodzi, środki techniczne ochrony przeciwpowodziowej | 2 |
T-W-9 | Zasady projektowania i wykonawstwa wałów przeciwpowodziowych, urządzenia wałowe i budowle uzupełniające | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 45 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 10 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 10 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 2 |
A-P-6 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 8 |
83 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 8 |
A-W-3 | Opracowanie materiału - studia literaturowe | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 4 |
A-W-6 | Analiza literatury w zakresie przedmiotu | 8 |
66 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające |
M-2 | Metody problemowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu i referatu, ocena wiedzy z zakresu regulacji rzek |
Literatura podstawowa
- Wołoszyn J., Czamara W., Eliasiewicz R., Krężel J., Regulacja rzek i potoków, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 1994
Literatura dodatkowa
- xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, 2012, xxxxx, Obowiązujące normy