Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Wydziałowa Pracownia Informatyczna | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
W-2 | Podstawowa znajomość obsługi komputera. Posługiwanie się klawiaturą, rozróżnienie pojęć katalogu i pliku. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykorzystanie programu MathCad do obliczeń. |
C-2 | Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie do projektowania zestawień, baz, kalkulacji. |
C-3 | Wykształcenie umiejętności weryfikacji informacji przedstawianych na stronach internetowych. |
C-4 | Wyrobienie nawyku przejrzystego i starannego przygotowania pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | MathCad - podstawowe zadania obliczeniowe. Deklarowanie zmiennych. | 2 |
T-L-2 | Rozwiązywanie zagadnień, które wymagają policzenia miejsca zerowego lub ekstremum równania nieliniowego. | 2 |
T-L-3 | MathCAD - rachunek macierzowy | 2 |
T-L-4 | MathCAD - zastosowanie funkcji Given...Maximize, Given....Minimize (poszukiwanie maksymalnej lub minimalnej wartości funkcji celu) | 2 |
T-L-5 | Excel - podstawowe ćwiczenia na tworzenie prostych aplikacji. | 2 |
T-L-6 | Excel - projektowanie baz danych. Obsługa baz danych przy pomocny wbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego. Tworzenie raportów tabel przestawnych. | 2 |
T-L-7 | Excel - projektowanie aplikacji przy pomocy zaawansowanych, zagnieżdżonych funkcji. | 2 |
T-L-8 | Edytor tekstu - przygotowanie wzorca pracy magisterskiej. Obsługa styli. Definiowanie rozdziałów, tworzenie spisów treści. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do środowiska pracy w MathCadzie- deklarowanie zmiennych, funkcji, przedstawianie funkcji w postaci stabelaryzowanej, wykresu. | 2 |
T-W-2 | MathCAD - rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą funkcji root, polyroots, Given.... Find. Rozwiązywanie układów równań nieliniowych Given...Find. | 2 |
T-W-3 | MathCAD - operacje na macierzach. Wprowadzania macierzy, wyznacznik macierzy, ekstremalne wartości, lub średnie wartości z kolumny, wiersza lub całej macierzy. Obliczanie układu równań liniowych. Wprowadzenie danych macierzy z zewnętrznych plików tekstowych. | 2 |
T-W-4 | Wprowadzenie do zasad pracy w arkuszach kalkulacyjnych. Rodzaje adresów, pisanie wzorów, podstawowe funkcje. | 2 |
T-W-5 | Arkusz kalkulacyjny - funkcje arkuszy kalkulacyjnych: funkcje wyszukiwania, warunkowe, sumowania warunkowego. | 3 |
T-W-6 | Arkusz kalkulacyjny - obsługa i projektowanie baz danych. | 2 |
T-W-7 | Zasady i normy edycji tekstów. Zasady projektowania multimedialnych prezentacji. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć. | 10 |
A-L-3 | Opracowanie indywidualnie przydzielonego zagadnienia na wyższą ocenę. | 12 |
37 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Opracowanie materiałów wykładow | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-W-4 | Zaliczenie wykładów - forma pisemna | 2 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie ustne każdego zagadnienia z wykładu na laborotariach o tej samej tematyce. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W07 Poprawnie posługuje się arkuszem kalkulacyjnym. Umie zaprojektować obliczenia w MathCadzie. Posługuje się wbudownymi funkcjami MathCada do obliczania miejsc zerowych funkcji, do opracowywania wyników badań laboratoryjnych. | IS_1A_W07 | T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1, C-4 | T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-L-8, T-L-6, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-7, T-W-4, T-L-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
IS_1A_??_W08 Potrafi zaprojektować, przeanalizować i opracowywać w trakcie zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym. Zna zasady projektowania arkuszy i pracy w MathCadzie. Zna zasady typografii tekstu. | IS_1A_W08 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-4, C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-L-6, T-L-2, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-L-1, T-W-6, T-L-7, T-W-3, T-L-8, T-W-4, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U02 Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. | IS_1A_U02 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15 | — | C-1, C-4, C-3, C-2 | T-L-5, T-L-8, T-W-2, T-W-5, T-L-4, T-W-7, T-W-3, T-L-7, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-6, T-W-6, T-L-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IS_1A_??_U08 Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet. | IS_1A_U08 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U07 | — | C-1, C-3, C-4, C-2 | T-L-6, T-L-5, T-W-5, T-L-3, T-L-1, T-W-1, T-L-7, T-W-6, T-L-8, T-W-4, T-L-4, T-L-2, T-W-7, T-W-3, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samodzielnego uczenia się. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-4, C-3, C-2, C-1 | T-L-4, T-L-6, T-W-5, T-L-2, T-L-5, T-W-3, T-W-1, T-L-3, T-W-6, T-W-4, T-L-8, T-L-7, T-L-1, T-W-2, T-W-7 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W07 Poprawnie posługuje się arkuszem kalkulacyjnym. Umie zaprojektować obliczenia w MathCadzie. Posługuje się wbudownymi funkcjami MathCada do obliczania miejsc zerowych funkcji, do opracowywania wyników badań laboratoryjnych. | 2,0 | Student nie opanował narzędzi wymaganych do zrobienia poszczególnych zadań problemowych (7 zadań) |
3,0 | Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach. | |
3,5 | Student potrafi odtworzyć sposób rozwiązania zadań problemowych podanych na wykładach. Zadania opracowuje ze szczególną starannością. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać zadane problemy w inny sposób niż podany na wykładach. | |
4,5 | Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi. | |
5,0 | Student samodzielnie wykona dodatkowe, podsumowujące zadanie, o które sam poprosi. Zadanie zostanie opracowane ze szczególną starannością. | |
IS_1A_??_W08 Potrafi zaprojektować, przeanalizować i opracowywać w trakcie zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym. Zna zasady projektowania arkuszy i pracy w MathCadzie. Zna zasady typografii tekstu. | 2,0 | Student nie opanował narzędzi wymaganych do zrobienia poszczególnych zadań problemowych (7 zadań) |
3,0 | Student nie opanował narzędzi wymaganych do zrobienia poszczególnych zadań problemowych (7 zadań) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U02 Potrafi poprawnie dobrać narzędzia analityczne i numeryczne do przedstawianych zagadnienień inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi wykonać zestawienie w arkuszu kalkulacyjnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U08 Potrafi ocenić i poprawnie wykorzystać, z zachowaniem praw autorskich informacje przedstawione w zasobach siecii Internet. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi poprawnie ocenić i wykorzystać informacje ze źródeł zewnętrznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samodzielnego uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje samodzielność w rozwiązywaniu zadań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Motyka, Dawid Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania, Helion, 2012, 9788324633371 / 978-83-246-3337-1
- John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9