Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Wodociągi i Kanalizacja
Sylabus przedmiotu Systemy ewakuacji i ratownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy ewakuacji i ratownictwa | ||
Specjalność | Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Krystosik-Gromadzińska <agata.krystosik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu technik zabezpieczeń obiektów technicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi, ich charakterem i konsekwencjami. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze sposobem doboru środków i metod ratownictwa z uwzględnieniem specyfiki obiektu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie czasu ewakuacji. | 10 |
T-A-2 | Znakowanie dróg ewakuacyjnych. | 10 |
T-A-3 | Dobór środków ratunkowych zgodnie z wymaganiami przepisów. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Statystyka wypadków w zależności od przyczyn. | 1 |
T-W-3 | Akty terrorystyczne. | 1 |
T-W-4 | Warunki ewakuacji. | 1 |
T-W-5 | Drogi ewakuacji. Oznakowanie dróg ewakuacji. | 1 |
T-W-6 | Dymotwórczość materiałów i toksyczność produktów ich rozkładu termicznego i spalania. | 1 |
T-W-7 | Kryteria pożarowego zagrożenia dymowego i toksycznego. | 1 |
T-W-8 | Czas ewakuacji i metody jego wyznaczania. | 2 |
T-W-9 | Systemy wspomagania procesów decyzyjnych w czasie ewakuacji. | 1 |
T-W-10 | Środki techniczne ratownictwa. | 2 |
T-W-11 | Indywidualne środki ratunkowe. | 1 |
T-W-12 | Ewakuacja za pośrednictwem ześlizgów, rękawów ewakuacyjnych. | 1 |
T-W-13 | Oraganizacja pracy ratownictwa technicznego. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 28 |
A-A-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 30 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 30 |
A-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w ramach zajęć | 2 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 24 |
A-W-4 | Uczestnictwo w egzaminie pisemnym | 3 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie ustnym | 3 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - egzamin pisemny i ustny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za poszczególne zajęciach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Student zna zagrożenia pożarowe w budynku oraz metody organizacji systemów ewakuacji i ratownictwa technicznego. W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyznaczyć i oznakować drogi ewakuacyjne oraz wyznaczyć czas ewakuacji. Student ma wiedzę z zakresu doboru środków ratunkowych. | IS_1A_W22, IS_1A_W25 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-5, T-W-13, T-W-2, T-A-2, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-W-7, T-W-11, T-W-6, T-W-12, T-W-4, T-W-8, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku na wypadek zagrożenia pożarowego. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa z uwzględnieniem specyfikacji budynku. | IS_1A_U05, IS_1A_U18 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo. | IS_1A_K02, IS_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03 | InzA_K01 | C-2, C-1 | T-A-3, T-A-2, T-A-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Student zna zagrożenia pożarowe w budynku oraz metody organizacji systemów ewakuacji i ratownictwa technicznego. W wyniku przeprowadzonych zajęć potrafi wyznaczyć i oznakować drogi ewakuacyjne oraz wyznaczyć czas ewakuacji. Student ma wiedzę z zakresu doboru środków ratunkowych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku na wypadek zagrożenia pożarowego. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa z uwzględnieniem specyfikacji budynku. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie potrafi zaprojektować drogi ewakuacyjnej w budynku. Nie potrafi dobrać środków i metod ratownictwa. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym błędy wymagające korekty. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku o nieskomplikowanej budowie. Potrafi dobrać podstawowe środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy wymagające korekty. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego popełniając przy tym sporadyczne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku popełniając przy tym drobne błędy nie wpływające na rezultat akcji ratowniczej. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi zaprojektować drogę ewakuacyjną w budynku. Potrafi dobrać środki i metody ratownictwa na wypadek zagrożenia pożarowego z uwzględnieniem specyfikacji budynku. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo. | 2,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nie dostrzega relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Podczas rozwiązywania zadań nie zdaje sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo. |
3,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Nie jest jednak w pełni odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie zdając sobie sprawy z wpływ wyników na bezpieczeństwo. | |
3,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie mysląc jednak o tym czy wyniki będą miały wpływ na bezpieczeństwo. | |
4,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania nie w pełni znając wpływ wyników na bezpieczeństwo. | |
4,5 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega relację pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student postrzega i zdaje sobie sprawę z istoty relacji pomiędzy systemami ewakuacji i ratownictwa a bezpieczeństwem ludności i mienia. Jest odpowiedzialny za rozwiązywane zadania znając wpływ wyników na bezpieczeństwo. |
Literatura podstawowa
- Mizieliński B., Systemy oddymiania budynków. Wentylacja, WNT, Warszawa, 1999
- Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków. Wentylacja, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Krystek R. [red.], Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu. Tom 1. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, WKŁ, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych, Delfin, Warszawa, 2007
- Mitnick K., Simon W., Sztuka podstępu, HELION, Gliwice, 2003
- Stewart J., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa, 2008