Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych

Sylabus przedmiotu Pomiary i regulacja w inżynierii środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pomiary i regulacja w inżynierii środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 3,00,38zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs: Ogrzewnictwo 1
W-2Ukończony kurs: Sieci i instal. wod.-kan. c.w.u. i gazu
W-3Ukończony kurs: Rysunek techniczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zna budowę i własności materiałów instalacyjnych
C-2Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej w inżynierii środowiska
C-3Ma wiedzę ogólną o procesach i uzrądzeniach stosowanych w inżynierii środowiska
C-4Ma podstawowa wiedzę o cyklu urządzeń i trendach w inżynierii środowiska
C-5potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji
C-6Potrafi wybrać narzędzia i technologię do rozwiazywania problemó w inżynierii środowiska
C-7Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w zakresie pomiarów w inżynierii środowiska
C-8Rozumie potrzebę samouczenia się i przestrzegania zasad etyki zawodowej
C-9ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej wpływ na zespół i środowisko
C-10Ma umiejętność samokształcenia się

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia2
T-L-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych2
T-L-3Podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze – obliczenia, dobór, wzorcowanie ( wg odpowiedniego rozporządzenia)4
T-L-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie4
T-L-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie6
T-L-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej, pomiar strumienia objętości i prędkości powietrza (w kanale, z nawiewników)4
T-L-7Bilans cieplny nagrzewnicy wodnej wentylacyjnej2
T-L-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went6
30
wykłady
T-W-1Wstęp - Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia1
T-W-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych2
T-W-3Pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze1
T-W-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie2
T-W-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie2
T-W-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej2
T-W-7Urządzenia instalacji wentylacji1
T-W-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-5konsultacje z nauczycielem10
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny/wyjaśnienie
M-2Metody programowe/z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę ogólną dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska
IS_1A_W06, IS_1A_W08, IS_1A_W10, IS_1A_W11, IS_1A_W12, IS_1A_W16, IS_1A_W17, IS_1A_W15T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-3, C-1, C-2, C-4T-W-6, T-L-3, T-W-3, T-W-8, T-L-5, T-W-5, T-W-4, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-W-2, T-L-8, T-L-4, T-L-2, T-W-7, T-W-1M-2, M-1, M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi wybrać odpowiednią technologię i wybrać narzędzia do do rozwiązania problemów w inżynierii środowiska
IS_1A_U01, IS_1A_U02, IS_1A_U05, IS_1A_U08, IS_1A_U15, IS_1A_U19T1A_U01, T1A_U02, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U12, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-7, C-5, C-6, C-10T-L-4, T-W-7, T-L-1, T-W-8, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-8, T-L-7, T-W-2, T-W-4, T-L-6, T-L-3, T-W-6, T-L-5, T-L-2M-2, M-1, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę samouczenia się, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej wpływ na zespół i środowisko
IS_1A_K01, IS_1A_K02, IS_1A_K04, IS_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-8, C-9T-W-1, T-L-7, T-W-6, T-L-1, T-W-3, T-L-4, T-L-5, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-L-8, T-L-6, T-W-5, T-W-7, T-L-2, T-L-3M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W01
Ma wiedzę ogólną dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska, przedstawia wyniki pomiarów bez głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U01
Potrafi wybrać odpowiednią technologię i wybrać narzędzia do do rozwiązania problemów w inżynierii środowiska
2,0
3,0umie jedynie w dostatecznym stopniu rozwiązać zagadnienia zwiazane z pomiarami i regulacją w inżynierii środowiska, poprawnie przygotował sprawozdania bez głębszej analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Rozumie potrzebę samouczenia się, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej wpływ na zespół i środowisko
2,0
3,0biernie uczestniczy w ćwiczeniach laboratoryjnych i wykładach, nie wykazuje wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kostyrko K., Łobzowski A., KLIMAT POMIARY REGULACJA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2002
  2. Kabza Z., Kostyrko K., Zator S., Łobzowski A, Szkolnikowski W., REGULACJA MIKROKLIMATU POMIESZCZENIA, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  3. Praca zbiorowa pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J., Projektowanie procesów technologicznych, od laboratorium do instalacji przemysłowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
  4. Dziennik Ustaw z 2002 r. Nr 75, poz. 690, z późn. zm., Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późn. zmianami), 2002

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Pomiary cieplne cz. 1 i 2, WNT, Warszawa, 1993, drugie poprawione

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia2
T-L-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych2
T-L-3Podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze – obliczenia, dobór, wzorcowanie ( wg odpowiedniego rozporządzenia)4
T-L-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie4
T-L-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie6
T-L-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej, pomiar strumienia objętości i prędkości powietrza (w kanale, z nawiewników)4
T-L-7Bilans cieplny nagrzewnicy wodnej wentylacyjnej2
T-L-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp - Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia1
T-W-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych2
T-W-3Pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze1
T-W-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie2
T-W-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie2
T-W-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej2
T-W-7Urządzenia instalacji wentylacji1
T-W-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie do zajęć laboratoryjnych15
A-L-3opracowanie wyników i sprawozdania z laboratorium20
A-L-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
A-L-5konsultacje z nauczycielem10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do zaliczenia wykładów10
A-W-3konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W01Ma wiedzę ogólną dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W06Zna budowę i własności materiałów stosowanych w inżynierii środowiska ze szczególnym uwzględnieniem materiałów instalacyjnych, zna sposoby łączenia przewodów i sieci w systemy, ma wiedzę dotyczącą procesu korozji i zabezpieczeń antykorozyjnych.
IS_1A_W08Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej zastosowań w inżynierii środowiska
IS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
IS_1A_W11Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą urządzenia, armaturę, zabezpieczenia, systemy dystrybucji, zaopatrzenia w wodę, gaz i energię oraz regulację w instalacji sanitarnej
IS_1A_W12Ma szczegółową wiedzę związaną z: •bilansowaniem energetycznym, •przewodnictwem ciepła, konwekcją, promieniowaniem przenikaniem ciepła, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w instalacjach, •przepływem płynów ściśliwych i nieściśliwych w maszynach przepływowych i tłokowych stosowanych w inżynierii środowiska, •przemianami termodynamicznymi wykorzystywanymi w głównych obszarach inżynierii środowiska , •ze spalaniem paliw w tym spalaniem niskoemisyjnym
IS_1A_W16Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu inżynierii środowiska w tym dotyczącą między innymi: •systemów technicznego wyposażenia budynków, •źródeł ciepła i chłodu, wymienników ciepła, • sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, • technologii, systemów i urządzeń uzdatniania wody oraz oczyszczania ścieków, • inżynierii ochrony powietrza, • hydrologii, • gospodarki odpadami
IS_1A_W17Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych w inżynierii środowiska, w tym w szczególności: • systemów technicznego wyposażenia budynków, •systemów zaopatrzenia w energię, •sieci cieplnych, wodociągowych i kanalizacyjnych, • systemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków, •urządzeń ochrony powietrza
IS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ma wiedzę ogólną o procesach i uzrądzeniach stosowanych w inżynierii środowiska
C-1Zna budowę i własności materiałów instalacyjnych
C-2Ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnej w inżynierii środowiska
C-4Ma podstawowa wiedzę o cyklu urządzeń i trendach w inżynierii środowiska
Treści programoweT-W-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej
T-L-3Podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze – obliczenia, dobór, wzorcowanie ( wg odpowiedniego rozporządzenia)
T-W-3Pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze
T-W-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-L-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-W-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-W-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-L-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej, pomiar strumienia objętości i prędkości powietrza (w kanale, z nawiewników)
T-L-1Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
T-L-7Bilans cieplny nagrzewnicy wodnej wentylacyjnej
T-W-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
T-L-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-L-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-L-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
T-W-7Urządzenia instalacji wentylacji
T-W-1Wstęp - Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
Metody nauczaniaM-2Metody programowe/z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny/wyjaśnienie
M-3Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma dostateczną wiedzę dotyczącą pomiarów i regulacji w inżynierii środowiska, przedstawia wyniki pomiarów bez głębszej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U01Potrafi wybrać odpowiednią technologię i wybrać narzędzia do do rozwiązania problemów w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U02Potrafi poprawnie wybrać narzędzia (analityczne bądź numeryczne) do rozwiązywania problemów analizy, projektowania, wykonawstwa urządzeń oraz instalacji z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
IS_1A_U08Potrafi korzystać z technologii informacyjnych, zasobów Internetu oraz innych źródeł do wyszukiwania informacji ogólnych, komunikacji oraz poszukiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora robót z zakresu inżynierii środowiska
IS_1A_U15Ma umiejętność samokształcenia się
IS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-7Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w zakresie pomiarów w inżynierii środowiska
C-5potrafi dokonać klasyfikacji urządzeń oraz instalacji
C-6Potrafi wybrać narzędzia i technologię do rozwiazywania problemó w inżynierii środowiska
C-10Ma umiejętność samokształcenia się
Treści programoweT-L-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-W-7Urządzenia instalacji wentylacji
T-L-1Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
T-W-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-W-1Wstęp - Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
T-W-3Pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze
T-W-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-L-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-L-7Bilans cieplny nagrzewnicy wodnej wentylacyjnej
T-W-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
T-W-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-L-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej, pomiar strumienia objętości i prędkości powietrza (w kanale, z nawiewników)
T-L-3Podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze – obliczenia, dobór, wzorcowanie ( wg odpowiedniego rozporządzenia)
T-W-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej
T-L-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-L-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
Metody nauczaniaM-2Metody programowe/z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny/wyjaśnienie
M-3Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0umie jedynie w dostatecznym stopniu rozwiązać zagadnienia zwiazane z pomiarami i regulacją w inżynierii środowiska, poprawnie przygotował sprawozdania bez głębszej analizy wyników
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Rozumie potrzebę samouczenia się, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej wpływ na zespół i środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
IS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
IS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IS_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-8Rozumie potrzebę samouczenia się i przestrzegania zasad etyki zawodowej
C-9ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej wpływ na zespół i środowisko
Treści programoweT-W-1Wstęp - Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
T-L-7Bilans cieplny nagrzewnicy wodnej wentylacyjnej
T-W-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej
T-L-1Pomiary proste i złożone, pomiary podstawowe (temperatura, ciśnienie, wilgotność) niedokładności pomiaru, obliczenia
T-W-3Pomiary zużytego ciepła c.o., podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze
T-L-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-L-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-W-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-W-4Termowizja, pomiar pola temperatur kamerą termowizyjną, termomodernizacja budynków, oprogramowanie
T-W-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
T-L-8Regulacja i urządzenia regulacyjne w instalacji co, cwu, went
T-L-6Pomiary w instalacji wentylacyjnej, pomiar strumienia objętości i prędkości powietrza (w kanale, z nawiewników)
T-W-5Parametry mikroklimatu – pomiar i regulacja, oprogramowanie
T-W-7Urządzenia instalacji wentylacji
T-L-2Pomiar i obliczenia współczynnika przenikania ciepła U przegrody budynku. Dostosowanie parametrów przegrody do wymagań budynków energooszczędnych i pasywnych
T-L-3Podział kosztów ogrzewania, ciepłomierze – obliczenia, dobór, wzorcowanie ( wg odpowiedniego rozporządzenia)
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne/pokaz, ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody programowe/z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny/wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0biernie uczestniczy w ćwiczeniach laboratoryjnych i wykładach, nie wykazuje wlasnej inicjatywy
3,5
4,0
4,5
5,0