Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z wodociągów i kanalizacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z wodociągów i kanalizacji | ||
Specjalność | Wodociągi i Kanalizacja | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Mechanika gruntów i geotechnika |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji, budowy i projektowania odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych. |
C-2 | Umiejetność projektowania prostych układów sieci drenażowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie kilku przykładowych odwodnień poziomych i pionowych dla wybranych obiektów budowlanych. Zakres: wykonanie schematu obliczeniowego, obliczeń oraz części fraficznej projektu. | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Naturalne i sztuczne przyczyny podtopień i zabagnienia terenów budowlanych. sposoby usuwania przyczyn podtopień. | 1 |
T-W-2 | Materiały wyjściowe, pomiary niezbędne do projektowania i wykonania odwodnień. | 1 |
T-W-3 | Rodaje, działanie, zakres stosowania drenazy osiedlowych i przemysłowych. Charakterystyka drenazy poziomych, pionowych i mieszanych. | 2 |
T-W-4 | Układy drenaży w planie(liniowe, pierścieniowe i obszarowe). | 1 |
T-W-5 | Drenaże połaczone z kanalizacją deszczową. Drenaże obszarowe(powierzchniowe), pierścieniowe i liniowe. | 1 |
T-W-6 | Odległości przewodów od budynku(budowli). Konstrukcje i rozwiązania techniczne drenaży. Układy drenaży w planie, głębokość założenia drenów, dopuszczalne minimalne prędkości. | 1 |
T-W-7 | Uzbrojenie sieci drenażu poziomego, materiały stosowane do wykonania drenaży. | 1 |
T-W-8 | Obliczenia hydrogeologiczne drenaży poziomych. Zasięg działania drenaży. | 1 |
T-W-9 | Drenaże pierścieniowe (okólne). Dren dogłębiony w warstwie jednolitej o swobodnym zwierciiadle wody. Drenaże niedogłębione w warstwie o swobodnym zwierciadle wody. Dren niedogłębiony o napiętym zwierciadle wody. Drenaże systematyczne. | 1 |
T-W-10 | Ogólne wiadomości o czasowych odwodnieniach budowlanych. Rodzaje wykopów budowlanych, sposoby odwodnienia wykopów. | 1 |
T-W-11 | Podział, rodzaje, wybór i wykonanie odwodnień wgłębnyc. Zakres stosowania różnych rodzajów odwodnień. Konstrukcja i wykonanie studni wierconych. Eksploatacja studni wierconej. | 1 |
T-W-12 | Konstrukcje i wykonanie studni wpłukiwanych. Eksploatacja studni wpłukiwanych. Konstrukcja i wykonanie igłostudni. Eksploatacja igłostudni. | 1 |
T-W-13 | Igłofiltry - konstrukcja i wykonanie. Eksploatacja igłofiltrów. | 1 |
T-W-14 | Odprowadzenie wody, armatura, urządzenia kontrolno-pomiarowe. Obudowa studni. Zabezpieczenia awaryjne. Demontaż urządzeń odwadniających. Pompownie wód drenażowych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych. | 35 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach. | 19 |
A-P-4 | Przygotowanie projektu do zaliczenia. | 9 |
A-P-5 | Zaliczenie projektów. | 5 |
98 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 12 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 6 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwium zaliczające wykłady |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje , dobiera proste układy odwodnień terenów i obiektów budowlanych. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędna do projektowania odwodnień terenów podtopionych i obiektów budowlanych | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-12, T-W-13, T-W-6, T-W-8, T-W-11, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-9, T-W-10, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1 |
IS_1A_??_W22 Zna irozumie zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na sieci. | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-12, T-W-2, T-W-7, T-W-14, T-W-10, T-W-1, T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-6, T-W-13, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania różnych problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespolu. Wykonuje podstawowe , kompletne projekty sieci drenażowej dla odwadnianych obiektów budowlanych. | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-11, T-W-1, T-W-8, T-P-1, T-W-12, T-W-10, T-W-14, T-W-7, T-W-13, T-W-3, T-W-9, T-W-5 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy odwodnień budowlanych dla rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o ptrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-10, T-W-7, T-W-9, T-W-5, T-W-14, T-W-11, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-6, T-W-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole, za zagadnienia związane z sieciami drenarskimi i obiektami związanymi z nimi. | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje , dobiera proste układy odwodnień terenów i obiektów budowlanych. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędna do projektowania odwodnień terenów podtopionych i obiektów budowlanych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do definiowania, doboru i projektowania najprostszych układów odwodnienia terenów i odwodnienia podtopionych obiektów budowlanych | |
3,5 | Student zna i rozumie w większym zakresie wiedzę teoretyczną zwiazaną z podstawowymi układami odwodnień terenów i odwodnień podtapianych obiektów budowlanych | |
4,0 | Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę teoretyczna wykorzystać do zaprojektowania bardziej złożonych odwodnień terenów i podtapianych obiektów budowlanych | |
4,5 | Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracować różne złożone układy odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych, zarówno na podstawie bardzodużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach) | |
5,0 | Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować , analizować i opracowywać różne złożone układy odwodnień podtopionych terenów i obiektów budowlanych, pod katem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale też jest w stanie modernizować niesprawne układy, elementy odwodnień w istniejących obiektach odwodnieniowych w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych. | |
IS_1A_??_W22 Zna irozumie zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na sieci. | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z sieciami odwadniającymi i urządzeniami na tych sieciach. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z sieciami odwadniającymi i urządzeniami związanymi z tymi sieciami. | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi odwodnień terenów i obiektów budowlanych, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy. | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do prawidłowych rozwiązń projektowych odwodnień terenu i podtapianych obiektów budowlanych. | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretyczych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci odwadniającej tereny i obiekty budowlane dla różnych warunków rzeczywistych. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczną oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania najnowszych programów komputerowych), z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolności stosowania nabytej wiedzy do rozwiazywania różnych problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespolu. Wykonuje podstawowe , kompletne projekty sieci drenażowej dla odwadnianych obiektów budowlanych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów odwodnień terenów i podtopionych obiektów budowlanych. |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiazania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci drenażowej oraz urządzeń na tych sieciach. | |
3,5 | Student w większym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci, składając je w kompleksowe projekty sieci drenażowe odwadniającej tereny i podtopione obiekty budowlane. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania odwodnień terenu i podtapianych budynków , ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień terenów i obiektów podtopionych (z wykorzystaniem programów komputerowych), a także potrafi porównać problemy w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci. | |
5,0 | Do rozwiązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami potrafi także zaprojektować złożone układy sieci drenażowych dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. Potrafi planować, dobierać, obliczać organizować, koordynować, i weryfikować pracę zespołu wykonującego kompleksowe projekty odwodnień terenu i podtopionych obiektów budowlanych w różnych warunkach posadowienia tych sieci. | |
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy odwodnień budowlanych dla rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | 2,0 | Student nie potrfi zaprojektować nawet najprostszych sieci drenażowych odwadniających tereny i obiekty budowlane, a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania). | |
3,5 | Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy odwodnień budowlanych, a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiązań istniejących w praktyce ( z głębszą analizą tego porównania). | |
4,0 | Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować różne układy odwodnień terenu i podtopionych obiektów ( z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejących już odwodnień terenu i podtopioncy obiektów. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania odwodnień w odniesieniu do różnych istniejących układów odwodnieniowych , a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu metod komputerowych). | |
5,0 | Student potrafi w sposób optymalny rozwiązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci odwodnieniowej w rzeczywistm terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiązań koncepcyjnych układy odwodnień terenu i obiektów podtapianych w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu najnowszych programów komputerowych). |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o ptrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny, potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej chęci ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtopionych obiektów nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia sie dla innych osob. |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień i podtopionych obiektów bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób. | |
3,5 | Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce. | |
4,0 | Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania odwodnień, a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki. | |
4,5 | Student sam rozumie (bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania odwodnień (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób). | |
5,0 | Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania układów odwodnień terenów i podtapianych obiektów (włącznie z oddziaływaniem na inne osoby) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe tych odwodnień (z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osob). | |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole, za zagadnienia związane z sieciami drenarskimi i obiektami związanymi z nimi. | 2,0 | Student nie żadnej świadomości , zarówno odnosnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za te pracę w zespole projektowym. |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania odwodnień terenów i podtapianych obiektów związanych sieciami , jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole. | |
3,5 | Student ma większą świadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę z całym zespołem ludzi. | |
4,0 | Student jest odpowiedzialny i ma w pełni świadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole. | |
4,5 | Student doskonale rozumie potrzebę stałego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich. | |
5,0 | Student nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązującym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólne realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciagłego kreowania tej nowoczesności. |
Literatura podstawowa
- Mielcarzewicz E., Odwodnienia terenów zurbanizowanych i przemysłowych. Systemy odwodnień., PWN, Warszawa, 1990, 2
- Sokołowski J., Żbikowski A., Odwodnienia budowlane i osiedlowe, SGGW, 1, 1993
- Praca zbiorowa, Poradnik Wodociagi i Kanalizacja, Arkady, Warszawa, 1971, 1
Literatura dodatkowa
- Aktualne normy i rozporządzenia na stronie internetowej, 2012