Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja-1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wodociągi i kanalizacja-1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Hydrologia |
W-2 | Mechanika gruntów i geologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej |
C-2 | Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych. | 1 |
T-P-2 | Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD. | 9 |
T-P-3 | Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie | 10 |
T-P-4 | Wykonanie profili wybranych odcinków sieci wodociagowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej | 9 |
T-P-5 | Wykonanie opisu technicznego do częsci graficznej opracowania | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci. | 2 |
T-W-2 | Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto. | 4 |
T-W-3 | Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody. | 3 |
T-W-4 | Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania. | 2 |
T-W-5 | Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy. | 1 |
T-W-6 | Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci. | 3 |
T-W-7 | Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci. | 4 |
T-W-8 | Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej. | 2 |
T-W-9 | Pompownie wodociagowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe. | 2 |
T-W-10 | Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych. | 2 |
T-W-11 | Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP | 2 |
T-W-12 | Podstawowe czynności eksploatacynne sieci wodociagowej | 1 |
T-W-13 | Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 24 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 9 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
A-P-5 | Przygotowanie projektu do zaliczenia. | 3 |
67 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 9 |
A-W-4 | Udział w kolokwium | 6 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych | IS_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-8, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych. | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-13, T-P-1, T-W-4, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-3 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | IS_1A_U18 | T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-11 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-P-5, T-W-11, T-W-12, T-P-2, T-W-4, T-P-4, T-P-1, T-W-10, T-P-3 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | IS_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W15 Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci. |
3,0 | Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan i urządzeń związanych z sieciami (siecią wodociagową, kanalizacją sanitarną i deszczową) | |
3,5 | Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan z głebszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan i urządzeń na sieci | |
4,0 | Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektować bardziej złożonych urządzeń oraz sieci wod-kan wraz z głębszą analizą tych rozwiazań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych | |
4,5 | Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan, zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach) | |
5,0 | Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urzadzenia i sieci wod-kan pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiazań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych | |
IS_1A_??_W22 Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń zwiazanych z tymi sieciami | |
3,5 | Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dodyczącymi sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy | |
4,0 | Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwyy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do kompleksowych rozwiązań projektowych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach | |
4,5 | Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociagowo- kanalizacyjnych dla różnych warunków . | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczna oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U05 Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzęń na sieciach |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach | |
3,5 | Student w wiekszym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urzadzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci. Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń na tych sieciach (jako rozwiazanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować , organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnetrznych sieci wod-kan oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymilizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci. | |
5,0 | Do rozwązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania, nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych. | |
IS_1A_??_U18 Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera) | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce |
3,0 | Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrznych sieci wod-kan a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania) | |
4,0 | Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować rózne układy sieci i urządzenia wod-kan (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analitczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejacych już sieci i urządzeń wod-kan. | |
4,5 | Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do róznych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych) | |
5,0 | Student potrafi w sposób optymalny rozwiazązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan w rzeczywistym terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiazań koncepcyjnych układy sieci wod-kan w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych) |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. | 2,0 | Student nie wykazuje żadnej checi ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia się dla innych osób. |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrzych sieci wod-kan.bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób. | |
3,5 | Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce. | |
4,0 | Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki. | |
4,5 | Studeny sam rozumie ( bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ). | |
5,0 | Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projetowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ). | |
IS_1A_??_K04 Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi | 2,0 | Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym. |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole. | |
3,5 | Student ma większą swiadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi. | |
4,0 | Student jest odpowiedzialny i ma w pełni swiadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole. | |
4,5 | Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich. | |
5,0 | Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności. |
Literatura podstawowa
- Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983, 1
- Sosnowski St., Tabernacki J., Cudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Instalator Polski, Warszawa, 2002, 1
- Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
- Dolecka J.,Dolecki J., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja (część 1 i 2) Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, 3
Literatura dodatkowa
- 2012, Aktualne normy i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.