Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Wodociągi i kanalizacja-1:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wodociągi i kanalizacja-1
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Sajko <Bogdan.Sajko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 30 2,20,44zaliczenie
wykładyW4 30 1,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Mechanika gruntów i geologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
C-2Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych.1
T-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.9
T-P-3Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie10
T-P-4Wykonanie profili wybranych odcinków sieci wodociagowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej9
T-P-5Wykonanie opisu technicznego do częsci graficznej opracowania1
30
wykłady
T-W-1Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci.2
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto.4
T-W-3Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody.3
T-W-4Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania.2
T-W-5Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy.1
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.3
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.4
T-W-8Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej.2
T-W-9Pompownie wodociagowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.2
T-W-10Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych.2
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP2
T-W-12Podstawowe czynności eksploatacynne sieci wodociagowej1
T-W-13Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-3Udział w konsultacjach9
A-P-4Zaliczenie projektu1
A-P-5Przygotowanie projektu do zaliczenia.3
67
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium9
A-W-4Udział w kolokwium6
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W15
Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych
IS_1A_W15T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_W22
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
IS_1A_W22T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-13, T-W-8, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U05
Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych.
IS_1A_U05T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-13, T-P-1, T-W-4, T-P-2, T-W-1, T-W-3, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-12, T-W-11, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-P-3M-1, M-2S-2, S-1
IS_1A_??_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
IS_1A_U18T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-11M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
IS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-13, T-W-2, T-W-9, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-P-5, T-W-11, T-W-12, T-P-2, T-W-4, T-P-4, T-P-1, T-W-10, T-P-3M-2, M-1S-1, S-2
IS_1A_??_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
IS_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-P-2, T-W-7, T-W-6, T-W-11M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W15
Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci.
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan i urządzeń związanych z sieciami (siecią wodociagową, kanalizacją sanitarną i deszczową)
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan z głebszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan i urządzeń na sieci
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektować bardziej złożonych urządzeń oraz sieci wod-kan wraz z głębszą analizą tych rozwiazań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan, zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach)
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urzadzenia i sieci wod-kan pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiazań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych
IS_1A_??_W22
Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń zwiazanych z tymi sieciami
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dodyczącymi sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwyy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do kompleksowych rozwiązań projektowych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociagowo- kanalizacyjnych dla różnych warunków .
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczna oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U05
Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych.
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzęń na sieciach
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach
3,5Student w wiekszym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urzadzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci. Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń na tych sieciach (jako rozwiazanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować , organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnetrznych sieci wod-kan oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymilizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania, nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
IS_1A_??_U18
Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrznych sieci wod-kan a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować rózne układy sieci i urządzenia wod-kan (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analitczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejacych już sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do róznych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych)
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiazązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan w rzeczywistym terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiazań koncepcyjnych układy sieci wod-kan w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych)

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K01
Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
2,0Student nie wykazuje żadnej checi ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrzych sieci wod-kan.bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Studeny sam rozumie ( bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projetowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
IS_1A_??_K04
Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
2,0Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą swiadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni swiadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich.
5,0Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności.

Literatura podstawowa

  1. Gabryszewski T., Wodociągi, PWN, Warszawa, 1983, 1
  2. Sosnowski St., Tabernacki J., Cudzicki J., Instalacje wodociągowe i kanalizacyjne, Instalator Polski, Warszawa, 2002, 1
  3. Szpindor A., Zaopatrzenie w wodę i kanalizacja wsi, Arkady, Warszawa, 1992
  4. Dolecka J.,Dolecki J., Usakiewicz A., Wodociągi i kanalizacja (część 1 i 2) Materiały pomocnicze do ćwiczeń projektowych. Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999, 3

Literatura dodatkowa

  1. 2012, Aktualne normy i rozporządzenia. Materiały dydaktyczne udostępnione na stronie internetowej.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych.1
T-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.9
T-P-3Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie10
T-P-4Wykonanie profili wybranych odcinków sieci wodociagowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej9
T-P-5Wykonanie opisu technicznego do częsci graficznej opracowania1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci.2
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto.4
T-W-3Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody.3
T-W-4Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania.2
T-W-5Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy.1
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.3
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.4
T-W-8Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej.2
T-W-9Pompownie wodociagowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.2
T-W-10Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych.2
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP2
T-W-12Podstawowe czynności eksploatacynne sieci wodociagowej1
T-W-13Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego24
A-P-3Udział w konsultacjach9
A-P-4Zaliczenie projektu1
A-P-5Przygotowanie projektu do zaliczenia.3
67
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe9
A-W-3Przygotowanie do kolokwium9
A-W-4Udział w kolokwium6
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W15Definiuje, dobiera proste układy sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania sieci i urządzeń wodociagowo-kanalizacyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W15Ma szczegółową wiedzę z zakresu rozwiązań technologicznych i projektowych w inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
Treści programoweT-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy teoretycznej niezbędnej do definiowania i projektowania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej, deszczowej oraz typowych urządzeń na sieci.
3,0Student ma dostateczną wiedzę teoretyczną niezbędną do doboru najprostszych układów sieci wod-kan i urządzeń związanych z sieciami (siecią wodociagową, kanalizacją sanitarną i deszczową)
3,5Student zna i rozumie w większym zakresie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i sieciami wod-kan z głebszą analizą wyboru podstawowych układów sieci wod-kan i urządzeń na sieci
4,0Student w dobrym zakresie potrafi nabytą wiedzę wykorzystać do zaprojektować bardziej złożonych urządzeń oraz sieci wod-kan wraz z głębszą analizą tych rozwiazań projektowych, w odniesieniu do warunków terenowych i gruntowych
4,5Student potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urządzenia oraz sieci wod-kan, zarówno na podstawie posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiązań projektowych (przy użyciu dostępnych programów komputerowych w tych opracowaniach)
5,0Student nie tylko potrafi w profesjonalnym stopniu definiować, analizować i opracowywać różne złożone urzadzenia i sieci wod-kan pod kątem zarówno posiadanej bardzo dużej wiedzy teoretycznej oraz optymalnych rozwiazań projektowych (przy użyciu programów komputerowych w tych opracowaniach), ale jest także w stanie modernizować przestarzałe już rozwiązania projektowe w istniejących obiektach wod-kan w rzeczywistych warunkach gruntowo-wodnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W22Zna i rozumie zagadnienia związane z urządzeniami i sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W22Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
Treści programoweT-W-1Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci.
T-W-3Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody.
T-W-5Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy.
T-W-13Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej
T-W-8Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej.
T-W-4Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy (nawet podstawowej) związanej z urządzeniami i sieciami wod-kan
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące sieci wodociągowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń zwiazanych z tymi sieciami
3,5Student ma szerszą wiedzę związaną z zagadnieniami dodyczącymi sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami, bez łatwego jednak łączenia w całość poszczególnych elementów tej wiedzy
4,0Student nie tylko ma dobrą i szerszą wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, ale potrafi także we właściwyy sposób połączyć poszczególne zagadnienia tej wiedzy w kompleksową wiedzę prowadzącą do kompleksowych rozwiązań projektowych sieci wod-kan i urządzeń na sieciach
4,5Student oprócz połączenia poszczególnych zagadnień teoretycznych w kompleksową wiedzę związaną z zagadnieniami dotyczącymi wybranej specjalności, potrafi także trafnie identyfikować i porównywać efektywność poszczególnych zagadnień tej wiedzy w aspekcie optymalnych rozwiązań projektowych sieci i urządzeń wodociagowo- kanalizacyjnych dla różnych warunków .
5,0Student potrafi samodzielnie rozwijać zdobywaną w sposób ciągły wiedzę teoretyczna oraz dokonywać wyborów w zastosowaniu różnych aspektów tej wiedzy do najnowszych zagadnień projektowych (przy wykorzystaniu do opracowania schematów i obliczenia programów komputerowych) z jednoczesną modyfikacją tych zagadnień teoretycznych w stosunku do stanu istniejącego (istniejących sieci wod-kan i urządzeń na sieci) z uwzględnieniem różnych warunków gruntowo-wodnych i innych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U05Posiada zdolność stosowania nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Wykonuje podstawowe, kompletne projekty sieci wodociagowo-kanalizacyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U05Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
C-2Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Treści programoweT-W-13Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej
T-P-1Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych.
T-W-4Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania.
T-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.
T-W-1Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci.
T-W-3Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody.
T-W-8Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej.
T-W-5Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy.
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto.
T-W-12Podstawowe czynności eksploatacynne sieci wodociagowej
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.
T-W-9Pompownie wodociagowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
T-W-10Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych.
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.
T-P-3Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zagadnień w zakresie nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej podstawowych wytycznych projektowych oraz samego projektowania podstawowych elementów sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz urządzęń na sieciach
3,0Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania inżynierskie zwiazane z projektowaniem podstawowych elementów sieci wodociągowej, sanitarnej i deszczowej oraz urządzeń na sieciach
3,5Student w wiekszym zakresie poprawnie rozwiązuje i łączy wszystkie niezbędne elementy projektowanych sieci wod-kan i urzadzeń na sieciach składając je w kompletne projekty sieci. Potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania i analizy różnych układów sieci. Wykonuje podstawowe kompletne projekty sieci wod-kan.
4,0Student nie tylko potrafi rozwiązywać różne przypadki kompleksowego projektowania zewnętrznych sieci wod-kan i urzadzeń na tych sieciach (jako rozwiazanie projektowe), ale potrafi także w sposób analityczny i syntetyczny te poszczególne przypadki porównać. Potrafi koordynować , organizować i weryfikować pracę zespołu projektowego.
4,5Student potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wykorzystać całą wcześniej nabytą wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania zewnetrznych sieci wod-kan oraz urządzeń (z wykorzystaniem programów komputerowych) a także potrafi porównać efektywność tych problemów w aspekcie ich optymilizacji dla uzyskania najlepszego efektu projektowego tych sieci.
5,0Do rozwązania zadania inżynierskiego student umie wykorzystać całą nabytą wcześniej wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania, nie tylko prostych układów sieci wraz z urządzeniami, potrafi także zaprojektować złożone układy sieci dla wybranych rzeczywistych terenów (z wykorzystaniem programów komputerowych) wraz z ich szeroką analizą najbardziej złożonych i niekorzystnych warunków gruntowo-wodnych i innych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U18Planuje, dobiera i oblicza obiekty typowe dla wybranej specjalności. Projektuje proste układy sieci wodociągowo-kanalizacyjnej dla wybranych rzeczywistych terenów (projektowanie przy użyciu komputera)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U18Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla inżynierii środowiska oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
Treści programoweT-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
S-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować nawet najprostszych sieci wod-kan i urządzeń związanych z tymi sieciami a także nie potrafi dokonać choćby ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce
3,0Student potrafi zaprojektować proste układy sieci wod-kan wraz z urządzeniami a także potrafi dokonać ogólnego porównania do prostych rozwiązań istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5Student w miarę poprawnie potrafi zaplanować, dobrać i obliczyć proste układy zewnętrznych sieci wod-kan a także potrafi dokonać bardziej efektywnego porównania tych rozwiązań do prostych rozwiazań istniejących w praktyce (z głębszą analizą tego porównania)
4,0Student nie tylko potrafi samodzielnie projektować rózne układy sieci i urządzenia wod-kan (z wykorzystaniem programów komputerowych) w rzeczywistym terenie z ogólną analizą przydatności tych układów, ale potrafi także w sposób analitczny i syntetyczny porównywać zaprojektowane układy do bardziej złożonych istniejacych już sieci i urządzeń wod-kan.
4,5Student potrafi do rozwiązania kompletnego zadania inżynierskiego wykorzystać całą nabytą i obszerną wiedzę teoretyczną dotyczącą problemów projektowania sieci w odniesieniu do róznych istniejących układów sieci i urządzeń wod-kan a także potrafi porównać efektywność tych wszystkich układów w aspekcie ich optymalizacji dla uzyskania najlepszego efektu merytorycznego (przy wykorzystaniu także metod komputerowych)
5,0Student potrafi w sposób optymalny rozwiazązywać (zaprojektować) nie tylko podstawowe i kompletne układy sieci oraz urządzenia wod-kan w rzeczywistym terenie ale potrafi także rozwiązywać w optymalny sposób wszystkie złożone i najnowsze pod względem rozwiazań koncepcyjnych układy sieci wod-kan w rzeczywistym terenie nawet dla najgorszych warunków gruntowych (przy wykorzystaniu także najnowszych programów komputerowych)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K01Świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikiacji przez całe życie. Jest kompetentny i odpowiedzialny. Potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
C-2Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
Treści programoweT-W-1Warunki pracy wodociągu jako systemu zaopatrzenia w wodę aglomeracji miejskich i osadniczych. Podstawowe układy wodociągowe. Strefowanie sieci.
T-W-3Klasyfikacja wód występujących w przyrodzie, przydatnośc ich dla potrzeb wodociągu.Określenie i klasyfikacja ujęć wody.
T-W-13Watunki techniczne wykonania i odbioru sieci wodociągowej
T-W-2Zapotrzebowanie na wodę. Podstawy obliczeniowe zapotrzebowania na wodę. Metody określania zapotrzebowania. Zapotrzebowanie brutto.
T-W-9Pompownie wodociagowe. Ustalenie rozkładu ciśnienia w sieci. Zabezpieczenie przeciwpożarowe.
T-W-8Systemy wodociagowe zaopatrzenia w wodę. Doprowadzenie wody w systemie pompowym i grawitacyjnym. Zasady współpracy pompowni drugiego stopnia, zbiornika wyrównawczego sieciowego oraz sieci wodociągowej.
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.
T-W-5Sieci wodociągowe, układ sieci. Lokalizacja przewodów i uzbrojenia sieci wodociągowej w przekroju poprzecznym i podłużnym ulicy.
T-P-5Wykonanie opisu technicznego do częsci graficznej opracowania
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP
T-W-12Podstawowe czynności eksploatacynne sieci wodociagowej
T-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.
T-W-4Materiały i uzbrojenie sieci wodociągowej podział i zasady rozmieszczania.
T-P-4Wykonanie profili wybranych odcinków sieci wodociagowej , kanalizacji sanitarnej i deszczowej
T-P-1Zakres opracowania: Wprowadzenie mapy programu AutoCAD, ustalenie skali mapy i współrzednych geodezyjnych.
T-W-10Sieciowe zbiorniki wyrównawcze. Podział zbiorników, lokalizacja. Metody obliczenia pojemności zbiorników wyrównawczych.
T-P-3Wykonanie obliczeń sytuacyjno wysokościowych sieci wod-kan na mapie
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje żadnej checi ani motywacji do konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania sieci zewnętrznych wod-kan. nie mówiąc także o organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrzych sieci wod-kan.bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób.
3,5Student wykazuje chęć i motywację do dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. wraz z urządzeniami na sieciach i ma świadomość odnośnie konieczności do inspirowania i organizacji uczenia się innych osób w omawianej tematyce.
4,0Student w pełni rozumie potrzebę dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. a także w pełni rozumie konieczność wpływania na proces uczenia się innych osób w zakresie omawianej tematyki.
4,5Studeny sam rozumie ( bez konieczności przypominania) oraz sam widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się i pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ) ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe w omawianej tematyce ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
5,0Student nie tylko sam rozumie i widzi konieczność ciągłego i starannego uczenia się oraz pogłębiania nabytej wiedzy odnośnie najnowszych metod projetowania zewnętrznych sieci wod-kan. ( włącznie z oddziaływaniem na inne osoby ), ale jest także zdeterminowany i wrażliwy na najnowsze rozwiązania projektowe sieci zewnętrznych wod-kan. ( z taką samą determinacją także w odniesieniu do innych osób ).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K04Potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia zwiazane z sieciami wodociągowo-kanalizacyjnymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętnośc projektowania i wykonania prostych układów sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej.
C-1Rozumie zasady koordynacji projektowania i budowy sieci wodociagowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej
Treści programoweT-P-2Trasowanie sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej na planie sytuacyjno wysokościowym w skali 1:500 (przy wykorzystaniu programu komputerowego AutoCAD.
T-W-7Obliczenie hydrauliczne sieci promienistej i pierścieniowej, zasady wymiarowania sieci.
T-W-6Projektowanie sieci wodociągowej: trasowanie sieci, podział jednostki osadniczej na powierzchnie cząstkowe. Określenie przepływów obliczeniowych sieci.
T-W-11Podstawowe obliczenia i rozwiązania konstrukcyjne przewodów. Wykonawstwo sieci wodociągowych z uwzględnieniem warunków BHP
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia zaliczające wykłady.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pracy projektowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej świadomości, zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za tę pracę w zespole projektowym.
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość, zarówno własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień dotyczących projektowania zewnętrznych sieci wod-kan. i urządzeń zwiazanych z sieciami, jak i odnośnie ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w zespole.
3,5Student ma większą swiadomość odpowiedzialności za wykonywaną przez siebie pracę projektową i rozumie konieczność ponoszenia odpowiedzialności za taką pracę w całym zespole ludzi.
4,0Student jest odpowiedzialny i ma w pełni swiadomość odnośnie wykonywanej przez siebie pracy projektowej i wkomponowania tej pracy do wszystkich pozostałych prac projektowych wykonywanych w całym zespole.
4,5Student doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, widząc jednocześnie swoje miejsce i swoją rolę w takim zespole w kontekście projektowanych przez niego zagadnień inżynierskich.
5,0Student, nie tylko doskonale rozumie potrzebę ciągłego podporządkowania się zasadom obowiązujacym w zespole projektowym, ale jednocześnie doskonale rozumie spoczywającą na nim odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania projektowe w kontekście utrzymania ciągłej nowoczesności tych zadań i ciągłego kreowania tej nowoczesności.