Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Techniki zabezpieczeń systemów produkcyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Techniki zabezpieczeń systemów produkcyjnych | ||
Specjalność | Techniki Zabezpieczeń Obiektów Lądowych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technicznego Zabezpieczenia Okrętów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Ubowska <Agnieszka.Ubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki i chemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagrożeniami pożarowymi procesów produkcyjnych |
C-2 | Zapoznanie studentów ze środkami biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych. |
C-3 | Zapoznanie studentów ze sposobem i kryteriami doboru środków biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem specyfiki procesów produkcyjnych. |
C-4 | Zapoznanie studentów z metodami pomiaru i analizy wybranych zagrozeń występujących w systemach produkcyjnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem. | 2 |
T-A-2 | Badania modelowe rozwoju pożaru i rozprzestrzeniania się jego produktów. | 3 |
T-A-3 | Obliczanie powierzchni pod klapy dymowe. | 3 |
T-A-4 | Rozmieszczenie otworów pod klapy dymowe. | 3 |
T-A-5 | Obliczanie kurtyn. | 3 |
T-A-6 | Pisemne sprawdzenie wiedzy i umiejętności. | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z programem laboratorium, szkolenie stanowiskowe BHP. Budowa i zasady posługiwania się eksplozymetrami. | 3 |
T-L-2 | Pomiar stężeń wybuchowych mieszanin par cieczy i gazów z powietrzem. | 3 |
T-L-3 | Pomiar stężeń mieszanin gazów palnych i toksycznych w powietrzu. | 3 |
T-L-4 | Wzorcowanie eksplozymetru. Pomiar stężenia zapylenia. | 3 |
T-L-5 | Charakterystyka zmian stężenia węglowodorów w zbiorniku odgazowanym. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zakres i cel przedmiotu. Zapoznanie studentów z programem przedmiotu i literaturą. Ustalenie zasady zaliczenia form zająć i przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Warunki bezpieczeństwa pożarowego procesów technologicznych. | 1 |
T-W-3 | Metody oceny zagrożeń pożarowych. | 1 |
T-W-4 | Czynnik ludzki. Definicje i podział wybuchów. Detonacja. Parametry wybuchu. | 1 |
T-W-5 | Kategorie zagrożenia wybuchem pomieszczeń obiektów technicznych. Wyznaczanie stref i obszarów zagrożonych wybuchem. | 1 |
T-W-6 | Klasy wybuchowości i grupy zapalenia mieszanin par cieczy palnych i gazów z powietrzem. | 1 |
T-W-7 | Ogólne wymagania przeciwpożarowe zaplecza produkcyjnego: kategorie niebezpieczeństwa pożarowego, kategorie zagrożenia ludzi, obciążenie ogniowe, odporność ogniowa konstrukcji, strefy pożarowe, wykończenia wnętrz, wymagania ewakuacyjne, systemy wentylacji, systemy wentylacji pożarowej, instalacje gaśnicze i alarmowe. | 2 |
T-W-8 | Gospodarka gazami technicznymi. Gospodarka magazynowa. | 1 |
T-W-9 | Pożarowo niebezpieczne procesy produkcyjne. | 1 |
T-W-10 | Zaplecze produkcyjne: stolarnie i ciesielnie, lakiernie i malarnie, spawalnie, kuźnie, zajezdnie i ładowanie wózków akumulatorowych. | 1 |
T-W-11 | Wentylacja w procesach budowy i remontów obiektów technicznych. | 1 |
T-W-12 | Instalacje gaśnicze i ich dobór. Lokalizacja i wyposażenie stacji gaśniczych. | 1 |
T-W-13 | Instalacje prewencyjne na gazy obojętne. | 1 |
T-W-14 | Urządzenia i instalacje wykrywcze mieszanin wybuchowych i toksycznych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnicrwo w zajęciach audytoryjnych | 14 |
A-A-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
A-A-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych | 1 |
24 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Przygotowanie do poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych | 8 |
A-L-3 | Opracowanie wyników, przygotowanie sprawozdań | 8 |
A-L-4 | Szkolenie stanowiskowe BHP | 1 |
A-L-5 | Studiowanie wskazanej literatury w tym katalogów branżowych | 4 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie wymaganej literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 8 |
A-W-4 | Udział w egzaminie piemnym | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy w formie prezentacji multimedialnych |
M-2 | Objaśnienie |
M-3 | Metody programowane |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności uzyskane podczas wykładu. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką ćwiczeń audytoryjnych |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie objętym tematyką poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu wykonywania pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna organizację pracy w laboratorium. | IS_1A_W21 | T1A_W07, T1A_W08 | InzA_W02, InzA_W03 | C-4 | T-L-5, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-1 | M-4 | S-3 |
IS_1A_??_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w procesach produkcyjnych; ma wiedzę w zakresie technicznych zabezpieczeń systemów produkcyjnych. | IS_1A_W22, IS_1A_W25 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-3, C-2, C-1 | T-W-14, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-4, T-A-2, T-A-1, T-W-11, T-A-3, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-A-5, T-W-13, T-W-12 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | IS_1A_U05, IS_1A_U20 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-W-13, T-W-11, T-W-14, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-W-12 | M-1, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy. | IS_1A_K02, IS_1A_K03 | T1A_K02, T1A_K03 | InzA_K01 | C-1, C-4 | T-L-5, T-W-2, T-L-2, T-W-9, T-L-4, T-L-3 | M-4, M-1 | S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma wiedzę z zakresu wykonywania pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna organizację pracy w laboratorium. | 2,0 | Student nie zna zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; nie zna zasad organizacji pracy w laboratorium. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, przy czym sporadycznie popełnia błędy merytoryczne przy opisywaniu tych zasad; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium. | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna podstawowe zasady organizacji pracy w laboratorium. | |
4,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi; zna zasady organizacji pracy w laboratorium. | |
4,5 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić, przy czym sporadycznie popełnia drobne błędy przy opisywaniu tych zasad; zna zasady organizacji pracy w laboratorium. | |
5,0 | Student ma ugruntowaną wiedzę z zakresu zasad pomiarów wybranych zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi, potrafi je szczegółowo objeśnić; zna zasady organizacji pracy w laboratorium. | |
IS_1A_??_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna typowe czynniki i rodzaje zagrożeń występujące w procesach produkcyjnych; ma wiedzę w zakresie technicznych zabezpieczeń systemów produkcyjnych. | 2,0 | Student nie ma wiedzy podstawowej w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lub posiada wiedzę nieuporządkowaną i obarczoną zasadniczymi błędami merytorycznymi albo myli i nie rozumie podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. |
3,0 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną i obarczoną pojedynczymi błędami merytorycznymi albo popełnia pomyłki i nie rozumie w pełni podstawowych pojęć i definicji z obszaru danego efektu. | |
3,5 | Student ma wiedzę podstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu lecz nie w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,0 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu i w pełni uporządkowaną. Zdarzają sie pojedyncze błędy merytoryczne albo popełnia pomyłki lecz rozumie poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. | |
4,5 | Student ma wiedzę ponadpodstawową w stopniu wymaganym dla przedstawienia problemu w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ale sporadycznie popełnia pomyłki, lecz rozumie i interpretuje poprawnie podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru. | |
5,0 | Student ma wiedzę poszerzoną, wymaganą dla przedstawienia problemu, w pełni uporządkowaną. Nie popełnia błędów merytorycznych ani pomyłek; rozumie i interpretuje ze zrozumieniem podstawowe pojęcia i definicje z obszaru danego efektu. Potrafi wymienić przykłady i wskazać praktyczne zastosowania elementu wiedzy z danego obszaru oraz wytłumaczyć je w kontekście wiedzy z innych obszarów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązać podstawowych zadań z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Nie potrafi analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. |
3,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym sporadycznie błędy wymagające korekty. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym drobne błędy. Potrafi ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Popełnia przy tym mało istotne błędy. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. | |
5,0 | W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi bezbłędnie rozwiązać podstawowe zadania z zakresu szacowania rozmiaru zagrożenia pożarowego oraz doboru systemów zabezpieczeń przeciwpożarowych. Umie analizować i ocenić wpływ systemów produkcyjnych na środowisko. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy. | 2,0 | Student nie rozumie wpływu zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; nie zdaje sobie sprawy jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Nie zachowuje się w sposób odpowiedzialny podczas wykonywania zadań nie dbając o bezpieczeństwo własne i grupy. |
3,0 | Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań nie wpełni dba o bezpieczeństwo własne i grupy. | |
3,5 | Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę, że mogą być one niebezpieczne dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się poprawnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy. | |
4,0 | Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, jednak zdarza mu się drobne pomyłki. | |
4,5 | Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Podczas wykonywania zadań zachowuje się odpowiedzialnie zwracając uwagę na bezpieczeństwo własne i grupy, popełnia przy tym nieistotne błędy. | |
5,0 | Student rozumie wpływ zagrożeń związanych z systemami produkcyjnymi na otoczenie; zdaje sobie sprawę jakie niebezpieczeństwo mogą one nieść dla środowiska. Jest odpowiedzialny podczas wykonywania zadań mając na uwadze bezpieczeństwo własne i grupy. |
Literatura podstawowa
- Borysiewicz M., Wytyczne sporządzania raportów bezpieczeństwa dla instalacji procesowych zagrożonych wystąpieniem niekontrolowanych reakcji chemicznych, Centrum Doskonałości MANHAZ, Instytut Energii Atomowej, Warszawa, 2004
- Mizieliński B., Systemy oddymiania budynków. Wentylacja, WNT, Warszawa, 1999
- Mizieliński B., Wolanin J., Kondygnacyjny system oddymiania budynków. Wentylacja, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Pihowicz W., Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka Podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- Pofit-Szczepańska M., Piórczyński W., Obliczanie parametrów wybuchu i pożarów w czasie katastrof i awarii, Wydawnictwo SGSP, Warszawa, 1998
- Skiepko E., Instalacje przeciwpożarowe, Medium Dom Wydawniczy, Warszawa, 2009
- Wolski B., Monitoring metrologiczny obiektów geotechnicznych, Politechnika Krakowska, Kraków, 2006