Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Podstawy budownictwa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy budownictwa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Ogólnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Fandrejewska <Elzbieta.Fandrejewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Lange <Malgorzata.Lange@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Materiałoznawstwa |
W-2 | Ukończony kurs Rysunku technicznego |
W-3 | Ukończony kurs Mechaniki i wytrzymałości materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i zadań podstawowych elementów konstrukcyjnych budynku oraz umiejętność doboru właściwych rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych w budynkach wykonanych w technologii tradycyjnej. |
C-2 | Umiejetność oceny podstawowych warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki. |
C-3 | Umiejetność sporządzania dokumentacji budowlanej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt konstrukcyjny obiektu budowlanego w technologii tradycyjnej. Projekt obejmuje analizę i dobranie odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych oraz wykonanie podstawowych rysunków konstrukcyjno-budowlanych. | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienia ogólne dotyczące obiektów budowlanych. Budynek, jego rola nośna i osłonowa. Klasyfikacja obiektów budowlanych. Metody wykonawcze realizacji obiektów budowlanych. | 4 |
T-W-2 | Konstrukcje murowe, żelbetowe, stalowe i drewniane - charakterystyka, warunki stosowania. | 2 |
T-W-3 | Elementy budowli: dachy, stropy, ściany, schody, fundamenty - pojęcia podstawowe, rodzaje, kryteria doboru i wymagania. | 14 |
T-W-4 | Przegrody budowlane - warunki wytrzymałościowe, izolacyjne i przeciwpożarowe. | 4 |
T-W-5 | Przewody wentylacyjne, spalinowe i dymowe, mury kanałowe i systemy kominowe. | 2 |
T-W-6 | Warunki techniczne użytkowania budynków. Ochrona przeciwpożarowa w budownictwie. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 28 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Utrwalenie wiadomości z wykładów, studia literaturowe | 20 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 22 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych. | IS_1A_W04 | T1A_W02 | InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu. | IS_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3, C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-W-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
IS_1A_??_U02 Potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu oraz wykonać rysunki konstrukcyjno - budowlane. | IS_1A_U13 | T1A_U03 | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności. | IS_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W01 Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków, typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie oraz normy i wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych. | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe elementy i ustroje konstrukcyjne budynków oraz ogólne wytyczne techniczne obowiązujące przy projektowaniu obiektów budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych przy ich projektowaniu. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych oraz w postawowym zakresie dokonać wyboru odpowiednich rozwiązań konstrukcyjno-materiałowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U02 Potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu oraz wykonać rysunki konstrukcyjno - budowlane. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w podstawowym zakresie sporządzić dokumentację techniczną obiektu oraz wykonać rysunki konstrukcyjno-budowlane | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się i ustawicznego doskonalenia nabytej wiedzy i umiejetności. | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lichołai L., Budownictwo ogólne T.3. Elementy budynków. Podstawy projektowania, Arkady, Warszawa, 2008
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Buczkowskiego W., Budownictwo ogólne T.4. Konstrukcje budynków, Arkady, Warszawa, 2009
- Korzeniewski W., Warunki techniczne dla budynków i ich usytuowanie, Polcen, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Schabowicz K., Gorzelańczyk T., Materiały do ćwiczeń projektowych z budownictwa ogólnego, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2011