Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie

Sylabus przedmiotu Inżynieria ochrony atmosfery:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria ochrony atmosfery
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,80,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,20,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
C-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu1
T-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń1
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych1
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych1
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń1
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych1
T-A-8Obliczanie cyklonów1
T-A-9Obliczanie filtrów workowych1
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza5
T-A-11Kolokwium II1
15
wykłady
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi1
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery1
T-W-3Oszacowanie emisji1
T-W-4Jakość i monitoring powietrza2
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery1
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe6
T-W-8Usuwanie NOx1
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO31
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów2
T-W-11Obliczanie cyklonów1
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych1
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych1
T-W-14Filtry elektrostatyczne1
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów1
T-W-16Usuwanie CO i CO21
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem1
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery3
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery13
A-A-3Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze8
36
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego8
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_W07
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
IS_1A_W07T1A_W02, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-A-10, T-W-6, T-W-19M-3, M-1, M-2S-2, S-3
IS_1A_??_W10
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
IS_1A_W10T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07C-1, C-3, C-2T-W-8, T-W-16, T-A-7, T-W-2, T-W-6, T-A-10, T-W-4, T-W-3, T-W-10, T-A-6, T-A-2, T-A-1, T-A-9, T-W-12, T-W-19, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-A-8, T-W-18, T-W-15, T-W-17, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-9, T-A-3, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_U04
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
IS_1A_U04T1A_U08InzA_U01C-2T-W-19, T-A-10M-3, M-1, M-2S-3, S-2
IS_1A_??_U19
Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
IS_1A_U19T1A_U12, T1A_U13InzA_U06, InzA_U07C-3T-W-6, T-W-5M-2, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IS_1A_??_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
IS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-3, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_W07
Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_W10
Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_U04
Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z procesami ochrony atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
IS_1A_??_U19
Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IS_1A_??_K02
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Desonie D., Atmosphere. Air pollution and its effects, Chelsea House, New York, 2007
  2. Flagan R.C., Fundamentals of air pollution engineering, Prentice-Hall, Englewood Cliffs, 1988
  3. Schnelle K.B., Brown Ch.A., Air pollution control technology handbook, CRC Press, Boca Raton, 2002
  4. Rutkowski J.D., Syczewska K., Trzepierczyńska I. Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, Podstawy inżynierii ochrony atmosfery, PWN, Wrocław, 1993
  5. Kropka J., Oczyszczanie gazów odlotowych z zanieczyszczeń gazowych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1991
  6. Warych J., Oczyszczanie gazów: procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
  7. Warych J., Odpylanie gazów metodami mokrymi, WNT, Warszawa, 1979
  8. Engel Z., Ochrona Środowiska przed drganiami i hałasem, PWN, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Najlepsze Dostępne Techniki (BAT). Wytyczne dla Branży Chemicznej w Polsce. Systemy Obróbki / Zarządzania Wodami i Gazami Odpadowymi w Sektorze Chemicznym, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu1
T-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń1
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych1
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych1
T-A-5Kolokwium I1
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń1
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych1
T-A-8Obliczanie cyklonów1
T-A-9Obliczanie filtrów workowych1
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza5
T-A-11Kolokwium II1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi1
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery1
T-W-3Oszacowanie emisji1
T-W-4Jakość i monitoring powietrza2
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery1
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych1
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe6
T-W-8Usuwanie NOx1
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO31
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów2
T-W-11Obliczanie cyklonów1
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych1
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych1
T-W-14Filtry elektrostatyczne1
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów1
T-W-16Usuwanie CO i CO21
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem1
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery3
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianu z zakresu metod obliczeniowych stosowanych w inżynierii atmosfery13
A-A-3Wykonanie sprawozdania na temat analizy wybranej instalacji oczyszczajacej powietrze8
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielne studiowanie przedmiotu14
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do testu zaliczeniowego8
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W07Student zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W07zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
Treści programoweT-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym zna wybrane analityczne metody obliczeniowe i programy komputerowe przydatne do projektowania i obliczeń z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_W10Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_W10Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące między innymi: •maszyn przepływowych i tłokowych, •gospodarki wodno-ściekowej, •ochrony wód i atmosfery, •melioracji, •techniki chłodniczej, •wentylacji i klimatyzacji, •ogrzewnictwa, •gospodarki odpadami
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
C-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
C-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-8Usuwanie NOx
T-W-16Usuwanie CO i CO2
T-A-7Obliczanie instalacji biofiltracyjnych
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery
T-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
T-W-4Jakość i monitoring powietrza
T-W-3Oszacowanie emisji
T-W-10Podstawy teoretyczne usuwania pyłów
T-A-6Obliczanie instalacji do termicznego spalania zanieczyszczeń
T-A-2Obliczanie emisji zanieczyszczeń
T-A-1Sposoby wyrażania stężeń zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-9Obliczanie filtrów workowych
T-W-12Zastosowanie płuczek wodnych
T-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
T-W-7Usuwanie niebezpiecznych zanieczyszczeń powietrza (HAPs) oraz lotnych związków organicznych (VOCs) - metody: absorpcji, adsorpcji, utleniania termicznego, kondensacji, biofiltracji i membranowe
T-W-14Filtry elektrostatyczne
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi
T-A-8Obliczanie cyklonów
T-W-18Projektowanie i optymalizacja procesów ochrony atmosfery
T-W-15Jednoczesne usuwanie pyłów i gazów
T-W-17Ochrona przed drganiami i hałasem
T-W-11Obliczanie cyklonów
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
T-W-13Filtracja i stacje filtrów workowych
T-W-9Usuwanie SOx, H2S, HCl, SO2, SO3
T-A-3Obliczanie instalacji absorpcyjnych
T-A-4Obliczanie instalacji adsorpcyjnych
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą procesy i urządzenia wykorzystywane w inżynierii środowiska dotyczące ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U04Student potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z ochroną atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U04Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi najważniejszych metod ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-19Zastosowanie symulatorów procesowych do projektowania procesów ochrony atmosfery
T-A-10Symulacja komputerowa wybranych procesów oczyszczania powietrza
Metody nauczaniaM-3Metoda praktyczna: symulacja komputerowa
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi planować i przeprowadzać symulacje komputerowe związane z procesami ochrony atmosfery, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_U19Student potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_U19Potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania prostego zadania z zakresu inżynierii środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
Treści programoweT-W-6Wprowadzenie do metod usuwania zanieczyszczeń gazowych
T-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym potrafi wybrać odpowiednią technologię dla rozwiązania zadania z zakresu ochrony atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIS_1A_??_K02Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIS_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z najważniejszymi technikami ochrony atmosfery.
C-1Zapoznanie studentów z problematyką zanieczyszczania atmosfery.
Treści programoweT-W-5Podstawy prawne ochrony atmosfery
T-W-4Jakość i monitoring powietrza
T-W-1Atmosfera - skład i znaczenie dla życia na Ziemi
T-W-2Źródła zanieczyszczeń atmosfery
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko, w szczególności zanieczyszczanie atmosfery
3,5
4,0
4,5
5,0