Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
specjalność: Alternatywne Żródła Energii w Budownictwie
Sylabus przedmiotu Systemy informacji przestrzennej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy informacji przestrzennej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Budownictwa Wodnego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogusława Fiłoniuk <Boguslawa.Filoniuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy geodezji ogólnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności rozwiązywania zagadnień z zakresu inżynierii środowiska z pomocą systemów informacji przestrzennej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Gromadzenie i weryfikacja danych z pomiarów sytuacyjnych. | 2 |
T-P-2 | Gromadzenie i weryfikacja danych z pomiarów wysokościowych. | 2 |
T-P-3 | Definiowanie obiektów i ich atrybutów przestrzennych i opisowych. | 2 |
T-P-4 | Zapoznanie się z systemem Geo- info. | 2 |
T-P-5 | Wprowadzanie danych do bazy danych. | 3 |
T-P-6 | Analiza danych przestrzennych i różne formy ich prezentacji. | 2 |
T-P-7 | Zaliczenie projektu. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i definicje map : analogowa,cyfrowa,numeryczna | 1 |
T-W-2 | Układy odniesienia, współrzędne i osnowy geodezyjne | 1 |
T-W-3 | Definicja i podstawowe funkcje GIS. Rola GIS w ochronie środowiska naturalnego | 1 |
T-W-4 | Numeryczna mapa zasadnicza jako mapa obiektowa, kategorie obiektów i ich atrybuty | 1 |
T-W-5 | NMZ jako mapa warstwowa, podział danych , warstwy tematyczne | 1 |
T-W-6 | Wektorowy model danych : prosty i topologiczny | 1 |
T-W-7 | Rastrowy i hybrydowy model danych. Wady i zalety modeli danych | 1 |
T-W-8 | Żródła danych i ich zdefiniowanie z uwzględnieniem opisu obiektów sieciowych | 1 |
T-W-9 | Metody terenowe pozyskiwania danych : pomiary z wykorzystaniem odbiorników GPS, monitoring, zdjęcia lotnicze i obrazy satelitarne | 1 |
T-W-10 | Metody kameralnego pozyskiwania danych: dygitalizacja, skanowanie, kalibracja,rasteryzacja i transfer danych | 1 |
T-W-11 | Podstawowe funkcje systemów GIS : wprowadzanie danych, generalizacja, przechowywanie i zarządzanie danymi. Analizy i prezentacja danych | 2 |
T-W-12 | Standardy i formaty danych. Krajowy system informacji o terenie. | 1 |
T-W-13 | Wymagania co do mapy zasadniczej w SIP. Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu. | 1 |
T-W-14 | Zaliczenie wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w ćwiczeniach projektowych | 15 |
A-P-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-P-3 | Opracowanie materiału - studia projektowe. | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | opracowanie materiału-studia literaturowe | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów w formie sprawdzianu pisemnego podanych wcześniej treści wykładowych |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzanie poprawności tworzenia kolejnych etapów projektu, ocena końcowa zaliczająca projekt, sprawdzian pisemny z wiedzy teoretycznej będącej podstawą do tworzenia projektu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych w SIP | IS_1A_W02 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-13, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-11, T-W-8 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP | IS_1A_W22 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-P-1, T-P-6, T-P-4, T-P-2, T-P-7, T-P-5, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_U03 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych | IS_1A_U03 | T1A_U02, T1A_U07, T1A_U15 | — | C-1 | T-W-11, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-13, T-W-6, T-W-3, T-W-2, T-W-8, T-W-12, T-W-1 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | IS_1A_U15 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1 | T-P-2, T-P-1, T-P-5, T-W-10, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-4 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się | — | — | — | C-1 | T-W-13, T-W-4, T-W-14, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-12, T-W-2, T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
IS_1A_??_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | — | — | — | C-1 | T-P-5, T-P-1, T-P-3, T-P-7, T-P-6, T-P-4, T-W-9, T-W-10, T-P-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_W02 Ma podstawową wiedzę z zakresu tworzenia map numerycznych w SIP | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady konstrukcji mapy numerycznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_W22 Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu SIP | 2,0 | |
3,0 | student zna i rozumie podstawowe pojęcia w systemie GIS | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_U03 Ma umiejętność odczytywania geodezyjnych map cyfrowych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi korzystać z danych zawartych na mapie cyfrowej w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_U15 Ma umiejętność samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | Umie czytać ze zrozumieniem informacje zawarte na mapie cyfrowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_??_K01 Rozumie potrzebę ciągłego uczenia się | 2,0 | |
3,0 | wykazuje w stopniu podstawowym potrzebę poznawania nowoczesnych technologii do rozwiązywania zagadnień inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IS_1A_??_K04 Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie | 2,0 | |
3,0 | chętnie uczestniczy w pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Litwin L. , Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej Zarządzanie Danymi Przestrzennymi, Helion, Gliwice, 2005
Literatura dodatkowa
- Kwietniewski M., GIS w wodociągach i kanalizacji, PWN, Warszawa, 2008