Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Organizacja i kierowanie budową II:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja i kierowanie budową II
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 2,00,56egzamin
projektyP6 15 1,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu organizacja i kierowanie budową I
W-2Zaliczenie przedmiotu zarządzanie procesem inwestycyjnym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project15
15
wykłady
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie2
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych2
T-W-3Metody aktualizacji harmonogramu projektu, zastosowanie programu MS Project do planowania i monitoringu robót budowlanych2
T-W-4Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project2
T-W-5Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych2
T-W-6Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja3
T-W-7Monitoring i aktualizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5zaliczenie projektu1
31
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Rozpoznanie literaturowe16
A-W-3Udzaił w konsultacjach7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_D/61_W01
Znajomość metod planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie
OIZ_1A_W20, OIZ_1A_W18, OIZ_1A_W22, OIZ_1A_W14T1A_W01, T1A_W02, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-P-1, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_D/61_U01
Sporządzanie harmonogramów szczegółowych dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project
OIZ_1A_U13, OIZ_1A_U18, OIZ_1A_U20, OIZ_1A_U22T1A_U01, T1A_U05, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U16InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2, C-1T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OIZ_1A_D/61_K01
Odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
OIZ_1A_K03, OIZ_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-1, C-2T-W-7, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1
OIZ_1A_D/61_K02
Odpowiedzialny za powierzone mu zadania ,przestrzega zasad etyki zawodowej
OIZ_1A_K05T1A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_D/61_W01
Znajomość metod planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie
2,0
3,0Rozwiązanie testu w 60%, zna metody planowania i krytyczne punkty projektu inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_D/61_U01
Sporządzanie harmonogramów szczegółowych dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project
2,0
3,0Zna program MS Project i potrafi zaplanować kolejność wykonywania robót budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OIZ_1A_D/61_K01
Odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
OIZ_1A_D/61_K02
Odpowiedzialny za powierzone mu zadania ,przestrzega zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy z zakresu etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rory Burke, Project Management Planing and Contraction, John Wiley & Sons, 1992
  2. Andersson C.A.,Miles D., Neale R., Ward J., Site management. Workbook., Ineternational Labour Office, Geneva, 1996
  3. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 2: Principles of the management in construction., Poltext, Warszawa, 2008
  4. Kerzner H., Project Management. A system approach to planning,scheduling and controlling., John Wiley& Sons, Inc. New Jersey, 2003
  5. Maj T., Organizacja budowy. Podręcznik., Wyd. Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa, Zarządzanie budową, Poltext, Warszawa, 2009
  2. Jaworski M., Podstawy organizacji budowy, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. Chudley R., Greeno R., Building construction. Handbook. Incorporating current building&construction regulations, Butterworth- Heinemann, England, 2010
  4. Chudley R., Greeno R., Construction technology. Pearson education limited., England, 2005

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie2
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych2
T-W-3Metody aktualizacji harmonogramu projektu, zastosowanie programu MS Project do planowania i monitoringu robót budowlanych2
T-W-4Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project2
T-W-5Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych2
T-W-6Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja3
T-W-7Monitoring i aktualizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach3
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego10
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5zaliczenie projektu1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Rozpoznanie literaturowe16
A-W-3Udzaił w konsultacjach7
A-W-4Przygotowanie do egzaminu20
A-W-5Egzamin2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_D/61_W01Znajomość metod planowania oraz identyfikacji parametrów projektu krytycznych dla terminowego i efektywnego wykonania robót na budowie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
OIZ_1A_W18Ma wiedzę na temat tworzenia procedur zarządzania jakością robót budowlanych. Zna normy i normatywy pracy w budownictwie oraz organizację i zasady kierowania budową
OIZ_1A_W22Ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów budowlanych oraz systemów technicznych stosowanych w budownictwie
OIZ_1A_W14Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie konstrukcji oraz organizację robót budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
C-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
Treści programoweT-W-3Metody aktualizacji harmonogramu projektu, zastosowanie programu MS Project do planowania i monitoringu robót budowlanych
T-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie
T-W-6Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja
T-W-7Monitoring i aktualizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
T-W-5Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych
T-P-1Sporządzenie harmonogramów za pomoca programu MS Project
T-W-4Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozwiązanie testu w 60%, zna metody planowania i krytyczne punkty projektu inwestycyjnego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_D/61_U01Sporządzanie harmonogramów szczegółowych dla robót budowlanych za pomocą programu MS Project
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
OIZ_1A_U18Potrafi organizować pracę na budowie zgodnie z zasadami technologii i organizacji budownictwa
OIZ_1A_U20Potrafi opracować dokumentację dotyczącą przygotowania i wykonania inwestycji budowlanej
OIZ_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
C-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
Treści programoweT-W-5Metody obliczania planowanego czasu wykonania robót budowlanych
T-W-7Monitoring i aktualizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
T-W-6Budowa harmonogramu zatrudnienia i jego optymalizacja
T-W-4Podstawowe zależności pomiędzy zadaniami w budowlanym harmonogramie sieciowym wykonywanym w programie MS Project
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna program MS Project i potrafi zaplanować kolejność wykonywania robót budowlanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_D/61_K01Odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
OIZ_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
Treści programoweT-W-7Monitoring i aktualizacja harmonogramu Projektu - metody działań zabezpieczające terminowe wykonanie robót budowlanych
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOIZ_1A_D/61_K02Odpowiedzialny za powierzone mu zadania ,przestrzega zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOIZ_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość technologi wykonania robót, planowanie podstawowych zasobów
C-2Opracowanie harmonogramów budowlanych
Treści programoweT-W-2Metoda ścieżki krytycznej – zasady opracowania harmonogramów sieciowych
T-W-1Podstawy zarządzania czasem na budowie, rodzaje harmonogramów i ich zastosowanie
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość posiadania wiedzy z zakresu etyki zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0