Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Betony nowej generacji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Betony nowej generacji | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs materiałów budowlanych |
W-2 | Ukończony kurs technologii betonu |
W-3 | Ukonczony kurs chemii budowlanej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z właściwościami nowoczesnych betonów |
C-2 | Poznanie wpływu dodatków mineralnych i domieszek chemicznych na włąściwości zapraw i betonów |
C-3 | Zapoznanie się z nowoczesnymi metodami badań właściwości mieszanek i stwardnialego betonu |
C-4 | Poznanie metod projektowania skłądu betonów nowej generacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ocena wpływu dodatków mineralnych (popiołu lotnego, pyłu krzemionkowego) na właściwości zapraw | 2 |
T-L-2 | Ocena wpływu domieszek chemicznych (plastyfikatorów) na właściwości reologiczne zapraw | 2 |
T-L-3 | Projektowanie betonów wysokowartościowych z dodatkami i domieszkami | 2 |
T-L-4 | Wykonanie mieszanek betonów wysokowartościowych, badanie konsystencji i wykonanie próbek do badań właściwości mechanicznych | 2 |
T-L-5 | Projektowanie składu betonów samozagęszczalnych | 2 |
T-L-6 | Wykonanie mieszanek samozagęszczalnych, badanie właściwości reologicznych mieszanek i przygotowanie próbek do badania włąściwości mechanicznych | 2 |
T-L-7 | Badanie wytrzymałości na ściskanie i na rozciąganie betonu, określenie klasy wytrzymałości betonu, porównaie z betonami zwykłymi | 2 |
T-L-8 | Kolokwium sprawdzające | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja betonów nowej generacji. Porównanie składu betonów nowej generacji i betonów zwykłych. Wpływ dodatków i domieszek na właściwości tych betonów. Przykłady zastosowań. New generation of concrete principles. Comparison the composition of ordinary concrete and new generation of concrete. Effect of additions and admixtures on concrete properties. Applications. | 2 |
T-W-2 | Charakterystyka betonów: wysokowartościowych, High performance concrete. | 2 |
T-W-3 | Charakterystyka betonów samozagęszczalnch, skład, wymagania, projektowanie, metody badań. Self-consolidating concrete, mix composition, test methods | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka betonów lekkich wysokowartościowych, betonów lekkich samozagęszczalnych Characteristic of high-performance light-weight concrete and light-weight self consolidating concrete | 2 |
T-W-5 | Charakterystyka fibrobetonów, Characteristic of fibre-reinforced concrete, | 1 |
T-W-6 | Charakterystyka polimerobetonów Polimer concrete | 1 |
T-W-7 | Betony natryskowe (torkrety) Shotcreate | 2 |
T-W-8 | Betony architektoniczne Architectural concrete | 1 |
T-W-9 | Betony ultrawysokowartościowe (Ductal, RPC) Ultra high performance concretre (Ductal, RPC) | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie wstepne do wykonywania ćwiczen, zapoznanie z odpowiednimi normami | 15 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego i udział w kolokwium | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opracowanie treści wykładów, studia literatury | 10 |
A-W-3 | konsultacje | 1 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie przedmiotu | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład z prezentacją multimedialną |
M-3 | Wykłąd problemowy |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_D/53_W01 Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach | OIZ_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-2, M-1 | S-3 |
OIZ_1A_D/53_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | OIZ_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-4 | T-L-3, T-L-5 | M-2, M-4 | S-2, S-3 |
OIZ_1A_D/53_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków i domieszek chemicznych do betonów | OIZ_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-1 | M-4, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
OIZ_1A_D/53_W04 Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu | OIZ_1A_W15 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-L-6, T-L-7, T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-2, M-4 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_D/53_U01 Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi | OIZ_1A_U10 | T1A_U08 | InzA_U01 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-L-1, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-5, T-L-2 | M-4, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
OIZ_1A_D/53_U02 Potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań | OIZ_1A_U17 | T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U08 | C-4, C-1 | T-L-4, T-W-1, T-L-5, T-L-3, T-L-6 | M-3, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_D/53_K01 Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów | OIZ_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-3 | T-W-1 | M-2 | S-2, S-3 |
OIZ_1A_D/53_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko | OIZ_1A_K02 | T1A_K02 | InzA_K01 | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-2, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_D/53_W01 Ma podstawową wiedzę o nowoczesnych betonach | 2,0 | |
3,0 | Umie wymienić i podać podstawowe właściwości nowoczesnch betonów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_D/53_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady doboru składnikó do nowoczesnych betonów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_D/53_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków i domieszek chemicznych do betonów | 2,0 | |
3,0 | zna rodzaje dodatkó mineralnych i domieszek chemicznych, które można zastosować do betonów nowej generacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_D/53_W04 Zna najnowsze metody badania właściwości zapraw, mieszanek betonowych i stawrdniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Zna metody badań właściwości reologicznych imechanicznych betonów, nie potrafi interpretować wyników badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_D/53_U01 Potrafi dobrać składniki do betonów nowej generacji, zbadać ich właściwości i porównać wyniki z wymaganiami normowymi | 2,0 | |
3,0 | potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacja wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_D/53_U02 Potrafi dobrać odpowiednie betony i zaprojektować skład mieszanek betonowych do specjalnych zastosowań | 2,0 | |
3,0 | Potrafi dobrać odpowiednie sklładniki do betonów ale ma problemy z ilościowym ich doborem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_D/53_K01 Rozumie potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy w zakresie nowych betonów | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie jak szybko postępuja zmiany i pojawiają się na rynku nowe materiały budowlane i nowe możliwości ich zastosowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_D/53_K02 Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki wpływu pozyskiwania surowców i produkcji materiałów budowlanych na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie jaki wpływ na środowisko ma produkcja betonu i pozyskiwanie surowców | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Z., Beton i jego technologie, PWN, Warszawa, 2000
- Neville A., Właściwości betonu, Properties of Concrete, Polski Cement, Kraków, 2012
- Aitcin P.C., High-Performance Concrete., E&FN SPON, 1998
Literatura dodatkowa
- Giergiczny Z., Małolepszy J., Szwabowski J., Śliwiński J., Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji, Wyd. Instytut Śląski, 2002