Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maria Kaszyńska <Maria.Kaszynska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs materiałów budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystki i obowiązujących norm |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. |
C-3 | Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów zwykłych. |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych |
C-5 | Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania cementu: ozanczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie. | 2 |
T-L-2 | Podstawowe badania kruszywa, ozanczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu. | 2 |
T-L-3 | Projektowanie mieszanki kruszywa. | 2 |
T-L-4 | Projektowanie mieszanki metodą 3 równań | 2 |
T-L-5 | Wykonanie mieswzanki betonowej wg zaprojektowanego składu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie. | 2 |
T-L-6 | projektowanie składu mieszanki betonowej metodą doświadczalną. | 2 |
T-L-7 | Badanie wytrzymałości na ściskanie betonu i określenie klasy wytrzymałości betonu. | 2 |
T-L-8 | Kolokwium zaliczające | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów. | 1 |
T-W-2 | Cementy: podział, normy, hydratacja cementu, cementy specjalne. | 1 |
T-W-3 | Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa. | 1 |
T-W-4 | Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, rówanie konsystencji, woda w stosie kruszywa. | 1 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu. | 2 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji. | 1 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda 3 równań, metoda iteracji doświadczalnej, metoda Paszkowskiego, recepta robocza. | 3 |
T-W-8 | Dodatki mineralne do betonów. | 1 |
T-W-9 | Domieszki chemiczne do betonów. | 1 |
T-W-10 | Procesy technologiczne wykonywania betonów. Własciwości mechaniczne betonu: wytrzymałość na rozciąganie, ściskanie moduł spręzystości, odkształcenia. | 2 |
T-W-11 | Wstęp do betonów nowej generacji: klasyfikacja, cechy charakterystyczne. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie wstępne do Ćwiczeń | 3 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium | 5 |
A-L-5 | Udział w kolokwium zaliczającym | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne opracowywanie treści wykładów, studia literatury | 6 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 5 |
A-W-5 | Udział w zaliczeniu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-3 | wykład problemowy |
M-4 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń i przygotowania do ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: sprawozdania z ćwiczen laboratoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/25_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | — | — | — | — | — | — | — |
OIZ_1A_C/25_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | — | — | — | — | — | — | — |
OIZ_1A_C/25_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/25_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych | — | — | — | — | — | — | — |
OIZ_1A_C/25_U02 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji | — | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/25_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego | — | — | — | — | — | — | — |
OIZ_1A_C/25_K02 Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji | — | — | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/25_W01 Ma podstawową wiedzę na temat wymaganych badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/25_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | 2,0 | |
3,0 | student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/25_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania dodatków mineralnych i domieszek chemicznych do betonów | 2,0 | |
3,0 | Zna rodzaje dodatków mineralnych i domieszek chemicznych, ale nie potrafi odpowiednio ich zastosować | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/25_U01 Potrafi samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementów, kruszyw, zapraw i betonów oraz ocenić spełnienie wymagań normowych | 2,0 | |
3,0 | potrafi przeprowadzić badania laboratoryjne lecz ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/25_U02 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech rónań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/25_K01 Rozumie różne aspekty projektowania i ważności odpowiedniego wyboru do realizacji danego obiektu budowlanego | 2,0 | |
3,0 | student umie zaprojektować mieszankę tylko według sformułowanych wytycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/25_K02 Ma świadomość ważności wykonywanego zadania na efekt końcowy wykonywanych konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | student słabo rozumie ważnośc kolejności wykonywanych zadań i ich wpływ na efekt koncowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, PWN, 2000
- Śliwiński Jacek, Beton zwykły - projektowanie i podstawowe właściwości, Polski Cement, 1999
- Adam Neville, Właściwości betonu, Polski Cement, 2000
- Mrowiec Teresa, Rawicki Zygmunt, Technologia betonu zwykłego , ćwiczenia laboratoryjne, skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1997
Literatura dodatkowa
- Praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1, PKN i Polski Cement, 2011
- Mizera Jan z zespołem, Ćwiczenia laboratoryjne z materiałów budowlanych i technologii betonu, skrypt nr 232 Politechniki Opolskiej, Opole, 2000