Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu BHP w budownictwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | BHP w budownictwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Jeleń <Beata.Jelen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Budownictwo ogólne |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wykształcenie poczucia odpowiedzialności za bezpieczeństwo na budowie przyszłych kadr zarządzających w budownictwie w oparciu o znajomość problematyki BHP oraz wszelkich norm i wytycznych technicznych w dziedzinie budownictwa |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Prezentacje przygotowywane w grupach ugruntowujące wiedzę dotyczącą przepisów BHP związanych z różnego rodzaju pracami budowlanymi | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przybliżenie problematyki BHP | 1 |
T-W-2 | Znaczenie i rola BHP w budownictwie | 1 |
T-W-3 | Plan BIOZ | 1 |
T-W-4 | Rozporządzenie ministerialne dotyczące bezpieczeństwa pracy w budownictwie | 2 |
T-W-5 | Prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika,zasady postępowania zgodne z BHP w środowisku pracy na budowie | 3 |
T-W-6 | Czynniki szkodliwe środowiska pracy i życia-ich podziały i oddziaływanie | 2 |
T-W-7 | Aerozole | 1 |
T-W-8 | Hałas | 1 |
T-W-9 | Stres | 1 |
T-W-10 | Udzielanie pierwszej pomocy-wypadki na placu budowy | 1 |
T-W-11 | Definicja zdrowia z konstytucji Światowej Organizacji Zdrowia,narażenie zawodowe,ryzyko zawodowe,pojęcie homeostazy | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Korzystanie z konsultacji | 2 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 5 |
A-A-4 | Przygotowanie prezentacji | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Korzystanie z konsultacji | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 6 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-W-5 | Zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena przygotowanej prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena udziału w konkursach, quizach organizowanych w trakcie realizacji zajęć |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/39_W01 Umiejętnie rozpoznając zagrożenia , opierając sie na wytycznych i normach stosowanych w budownictwie oraz przepisach dotyczacych BHP w budownictwie dobiera właściwe działania wraz ze środkami zabezpieczającymi na placu budowy | OIZ_1A_W07 | T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1 | T-W-2, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-10, T-W-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/39_U01 Wypracowanie świadomości wagi problematyki BHP w budownictwie,konieczności znajomości i przestrzegania przepisów w tym zakresie z uwagi na zapewniienie bezpieczeństwa na budowie. | OIZ_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03 | C-1 | T-A-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
OIZ_1A_C/39_K01 Świadomy zagrożeń jakie stwarza praca w budownictwie , a także mający świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo podwładnych oraz własne , kompetentnie podejmuje decyzje mające zapobiec wszelkim zagrożeniom | OIZ_1A_K03, OIZ_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-11, T-W-3, T-W-2 | M-1 | S-2, S-1 |
OIZ_1A_C/39_K02 W poczuciu odpowiedzialności za podporządkowany mu zespół pracowników a także za swoje posunięcia w sposób odpowiedzialny podporządkowuje się wszelkim zasadą pracy w zespole w poczuciu odpowiedzialności za realizowane wspólnie przedsięwziecia. | OIZ_1A_K03, OIZ_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-9, T-W-7, T-A-1, T-W-8 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/39_W01 Umiejętnie rozpoznając zagrożenia , opierając sie na wytycznych i normach stosowanych w budownictwie oraz przepisach dotyczacych BHP w budownictwie dobiera właściwe działania wraz ze środkami zabezpieczającymi na placu budowy | 2,0 | |
3,0 | Definiowanie zagrożeń na placu budowy i odnoszenie się do nich poprzez wprowadzanie stosownych działań w powiązaniu z właściwymi środkami zabezpieczającymi - w oparciu o przepisy BHP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/39_U01 Wypracowanie świadomości wagi problematyki BHP w budownictwie,konieczności znajomości i przestrzegania przepisów w tym zakresie z uwagi na zapewniienie bezpieczeństwa na budowie. | 2,0 | |
3,0 | Umiejętność dostrzegania zagrożeń na placu budowy i podejmowania właściwych sposobów działania oraz stosownych zabezpieczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
OIZ_1A_C/39_K01 Świadomy zagrożeń jakie stwarza praca w budownictwie , a także mający świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo podwładnych oraz własne , kompetentnie podejmuje decyzje mające zapobiec wszelkim zagrożeniom | 2,0 | |
3,0 | Trafność oceny niebezpieczeństw zagrażających pracy własnej i podwładnych , kompetentne stosowanie przepisów i zasad BHP w celu ochrony zdrowia i życia pracowników budownictwa z pełną świadomością własnej odpowiedzialności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
OIZ_1A_C/39_K02 W poczuciu odpowiedzialności za podporządkowany mu zespół pracowników a także za swoje posunięcia w sposób odpowiedzialny podporządkowuje się wszelkim zasadą pracy w zespole w poczuciu odpowiedzialności za realizowane wspólnie przedsięwziecia. | 2,0 | |
3,0 | Zasadność własnych decyzji mających na celu zabezpieczenie pracowników budownictwa na placu budowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kwiatkowski K., ABC kierownika budowy w zakresie BHP, ODiDK, Gdańsk, 2001
- Wieczorek Z, Wymagania bezpieczeństwa pracy w budownictwie, Państwowa Inspekcja Pracy, Warszawa, 2005
- Praca zbiorowa, Bezpieczeństwo i higiena pracy w przedsiębiorstwach budowlanych, CIOP, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Mikulski R., Bezpieczeństwo i ochrona człowieka w środowisku pracy, CIOP, Warszawa, 1999