Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
Sylabus przedmiotu Seminarium dyplomowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Seminarium dyplomowe | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Pawel Mieczkowski <Pawel.Mieczkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 7 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. zaliczone wszystkie przedmioty z zakresu studiowanej specjalności |
W-2 | 2. zaliczone szkolenie z podstaw informacji naukowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Poznanie zasad formułowania opisów stosowanych w magisterskich pracach dyplomowych |
C-2 | 2. Wyrobienie umiejętności korzystania z technik informacyjnych, zachowania praw autorskich i etyki zawodowej |
C-3 | 3. Opanowanie umiejętności przygotowania prezentacji z zakresu pracy dyplomowej i tematyki dowolnej z zakresu drogownictwa |
C-4 | 4. Wyrobienie umiejętności przygotowania i zreferowania wyników prowadzonych badań, prezentacji opracowanych koncepcji projektowych oraz referowania zagadnień z dowolnej tematyki z zakresu drogownictwa |
C-5 | 5. Nabycie umiejętności formułowania wniosków i opracowania zbiorczych analiz z zakresu opracowywanego materiału w przygotowanej pracy dyplomowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | 1. Podstawowe wiadomości o samej pracy dyplomowej i o jej obronie. Charakterystyka zakresu prac dyplomowych dotyczących projektowania, technologii i eksploatacji dróg. Ogólne zasady tworzenia planu pracy dyplomowej. Prace przygotowawcze: plan i szkic wstępny układu treści pracy dyplomowej. Podstawowe różnice w planie pracy dyplomowej dotyczącej projektowania, oceny stanu dróg, oceny oddziaływania dróg i pracy typu badawczego, opierającej się w głównej mierze na wykonywanych pomiarach. Podział pracy dyplomowej na poszczególne części. Układ pracy i rozdziału. Metoda lub metody wykonywania badań. Opis i przykładowe wnioski z badań. Podstawowe treści, które powinny się znaleźć we wprowadzeniu. Przygotowanie przez każdego studenta wstępnego planu pracy dyplomowej. Wybranie metod laboratoryjnych, badawczych itd. związanych z rozwiązaniem problemu poruszanego w pracy dyplomowej. Określenie wstępnie planowanych koncepcji w przypadku prac projektowych. Podjęcie decyzji, jakie oprogramowanie będzie wykorzystane w trakcie pisania pracy dyplomowej. | 6 |
T-A-2 | 2. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Sposoby katalogowego porządkowania zebranego i przeanalizowanego materiału źródłowego. Materiały źródłowe: dobór źródeł i tworzenie notatek, spis literatury. Przykłady różnych źródeł literaturowych, przykłady korzystania z zasobów Internetu. Wstępne opisanie przykładowych pięciu różnych pozycji literatury (książki 1 autora, książki 4 autorów, książki pod redakcją kogoś, artykułu, referatu, normy, specyfikacji, strony internetowej itd.). | 3 |
T-A-3 | 3. Podstawowe zasady pisania pracy (pierwsza strona rozdziału, układ marginesów, numeracja stron, opis i numeracja rysunków oraz tablic w tekście pracy dyplomowej, spis i opis załączników, sposoby układu załączników drukowanych i dołączanych tylko na CD, wyjaśnienie sposobu używania edytora równań i numeracja wzorów, grafika rysunkowa). Metody opracowania tekstu: mozaikowa, „ab ovo” i „krok po kroku”. Trzy fazy pisania rozdziału: faza 1 – „o czym?”, faza 2 – „co o tym?” i faza 3 – „jak?”. | 3 |
T-A-4 | 4. Spis: treści, załączników, rysunków i zastosowanych oznaczeń. Ogólna charakterystyka metod statystycznych wykorzystywanych przy opracowaniu wyników badań w laboratorium drogowym. Forma zdania załączników do pracy dyplomowej. Forma zdania rysunków do projektowej pracy dyplomowej. | 3 |
T-A-5 | 5. Tworzenie prezentacji dyplomowych w programie PowerPoint. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaniem referatu na dowolny temat drogowy przez każdego studenta. | 3 |
T-A-6 | 6. Prezentacje referatów na dowolny temat. Inspirowanie dyskusji i rozwijane tematyki poruszonej w referatach. | 9 |
T-A-7 | 7. Zagadnienia techniczne, związane z przygotowaną pracą dyplomową, wygłoszenie referatu z tematyki realizowanej pracy dyplomowej przez każdego studenta. W przypadku prac projektowych prezentacja przygotowanych koncepcji projektowych. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych. | 8 |
T-A-8 | 8. Przykłady wniosków końcowych, zakończenia lub podsumowania pracy dyplomowej. Opis możliwości praktycznego zastosowania rezultatów uzyskanych z badań dyplomowych. | 1 |
T-A-9 | 9. Prezentacja przygotowanej pracy dyplomowej. Przedstawienie wniosków, podsumowania pracy. Sformułowanie praktycznych możliwości wykorzystania opracowanych zagadnień. Próbne obrony. Prowadzenie dyskusji związanej z tematyką prezentowanych prac dyplomowych. | 9 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-A-2 | opracowanie planu pracy i czynności wykonywanych w zakresie pracy dyplomowej | 3 |
A-A-3 | przygotowanie wstępnego spisu literatury | 1 |
A-A-4 | przygotowanie referatu na temat dowolny "drogowy" do przedstawienia na seminarium | 5 |
A-A-5 | zestawienie wyników wykonanych badań lub opracowanych koncepcji projektowych potrzebnych do przygotowanie pierwszego referatu z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej, prezentowanego na seminarium | 16 |
A-A-6 | zestawienie treści napisanej pracy dyplomowej do przygotowanie prezentacji końcowej z zakresu przygotowanej pracy dyplomowej | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | 1. wykład informacyjny |
M-2 | 2. wykład problemowy |
M-3 | 3. metody projektów |
M-4 | 4. metoda przypadków |
M-5 | 5. metody praktyczne (prezentacja) |
M-6 | 6. metody praktyczne (seminarium) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: oceny z trzech przygotowanych referatów |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena końcowa wynikająca z trzech wygłoszonych i zaliczonych pozytywnie referatów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_W01 1.Posiada ukształtowaną szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę z o zagadnieniach związanych z wybranymi zagadnieniami z budownictwa oraz poszerzoną wiedzę o układach komunikacyjnych, nawierzchniach i stosowanych technologiach | B_2A_W02, B_2A_W05, B_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-5, C-4 | T-A-9, T-A-4, T-A-7, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-3 | M-4, M-6, M-5, M-3, M-2 | S-2, S-1 |
B_2A_??_W02 2. Zna standardy obowiązujące w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody do rozwiązywania specjalistycznych problemów oraz ma wiedzę o utrzymaniu obiektów, trendach rozwojowych i uwarunkowaniach pozatechnicznych, w tym m.in. wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | B_2A_W09, B_2A_W10, B_2A_W12, B_2A_W13, B_2A_W14 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08 | — | C-5, C-1, C-4 | T-A-6, T-A-1, T-A-7, T-A-4, T-A-3, T-A-9 | M-3, M-6, M-5, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_U01 1. Posiada umiejętność zestawienia materiałów źródłowych, interpretacji zawartych w nich treści i możliwości jej uzupełniania | B_2A_U01 | T2A_U01 | — | C-2 | T-A-1, T-A-2, T-A-5 | M-1 | S-1, S-2 |
B_2A_??_U02 2. Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim prezentację, dotyczącą rozwiązywanych zagadnień w pracy dyplomowej, uwzględniając nie tylko stan istniejący, ale także różne kierunki rozwojowe, używając do tego umiejętnie dobranych narzędzi i metod oraz programów do rozwiązywania problemów związanych z wybraną specjalnością | B_2A_U04, B_2A_U05, B_2A_U07, B_2A_U08, B_2A_U09 | T2A_U04, T2A_U05, T2A_U07, T2A_U08 | — | C-3 | T-A-5 | M-6, M-4, M-3, M-5, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_??_U03 3. Potrafi rozwiązać wyznaczone problemy lub zaprojektować złożone układy komunikacyjne, rozwiązać zagadnienia technologiczne dotyczące konstrukcji jezdni lub zaprojektować układy komunikacyjne albo obiekty inżynierskie | B_2A_U16, B_2A_U18, B_2A_U22, B_2A_U23 | T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19 | — | C-4, C-5 | T-A-7, T-A-9, T-A-6 | M-2, M-5, M-3, M-4, M-6 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_??_K01 1. Ma poczucie odpowiedzialności za rzetelne wyniki badań, a także ważności rozwiązywanych zagadnień i ich wpływu na środowisko, uwzględniając prawidłowe systemy myślenia, potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki | B_2A_K02, B_2A_K03, B_2A_K05, B_2A_K06, B_2A_K07 | T2A_K01, T2A_K02, T2A_K03, T2A_K05, T2A_K06 | — | C-4, C-2, C-5 | T-A-7, T-A-1, T-A-5, T-A-9, T-A-8, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-2 | M-5, M-3, M-6, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_W01 1.Posiada ukształtowaną szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę z o zagadnieniach związanych z wybranymi zagadnieniami z budownictwa oraz poszerzoną wiedzę o układach komunikacyjnych, nawierzchniach i stosowanych technologiach | 2,0 | Student nie ma opanowanej wiedzy, wykazuje duże braki |
3,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny, wykazuje jednak pewne braki | |
3,5 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy, wykazuje jednak pewne braki | |
4,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób podstawowy | |
4,5 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób dobry | |
5,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób bardzo dobry | |
B_2A_??_W02 2. Zna standardy obowiązujące w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody do rozwiązywania specjalistycznych problemów oraz ma wiedzę o utrzymaniu obiektów, trendach rozwojowych i uwarunkowaniach pozatechnicznych, w tym m.in. wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko | 2,0 | Student nie zna nawet standardów w wybranej specjalności |
3,0 | Student zna w sposób minimalistyczny standardy w wybranej specjalności | |
3,5 | Student zna w sposób podstawowy standardy w wybranej specjalności | |
4,0 | Student zna w sposób więcej niż podstawowy standardy w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody | |
4,5 | Student zna w sposób dobry standardy w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze standardy w wybranej specjalności i potrafi zastosować właściwe metody i wykazuje inicjatywę |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_U01 1. Posiada umiejętność zestawienia materiałów źródłowych, interpretacji zawartych w nich treści i możliwości jej uzupełniania | 2,0 | Student nie potrafi zrobić zestawienie literatury |
3,0 | Student potrafi zrobić minimalistyczne zestawienie literatury | |
3,5 | Student potrafi zrobić podstawowe zestawienie literatury | |
4,0 | Student potrafi zrobić trochę więcej niż podstawowe zestawienie literatury | |
4,5 | Student potrafi zrobić dobre zestawienie literatury z małymi uchybieniami | |
5,0 | Student potrafi zrobić bardzo dobre zestawienie literatury | |
B_2A_??_U02 2. Potrafi przygotować oraz przedstawić w języku polskim prezentację, dotyczącą rozwiązywanych zagadnień w pracy dyplomowej, uwzględniając nie tylko stan istniejący, ale także różne kierunki rozwojowe, używając do tego umiejętnie dobranych narzędzi i metod oraz programów do rozwiązywania problemów związanych z wybraną specjalnością | 2,0 | Student przedstawia prezentację na bardzo niskim poziomie |
3,0 | Student przedstawia minimalistyczną podstawową krótką prezentację | |
3,5 | Student przedstawia podstawową prezentację | |
4,0 | Student przedstawia dobrą prezentację | |
4,5 | Student przedstawia dobrą prezentację, wykazuje inicjatywę rozwojową | |
5,0 | Student przedstawia bardzo dobrą prezentację, wykazuje twórczą inicjatywę rozwojową | |
B_2A_??_U03 3. Potrafi rozwiązać wyznaczone problemy lub zaprojektować złożone układy komunikacyjne, rozwiązać zagadnienia technologiczne dotyczące konstrukcji jezdni lub zaprojektować układy komunikacyjne albo obiekty inżynierskie | 2,0 | Student przedstawia minimalnie rozwiązania problemu |
3,0 | Student przedstawia enigmatycznie podstawowe rozwiązania problemu | |
3,5 | Student przedstawia zgodne z normami podstawowe rozwiązania problemu | |
4,0 | Student przedstawia dobre rozwiązania problemu | |
4,5 | Student przedstawia dobre rozwiązania problemu, wykazuje inicjatywę rozwojową | |
5,0 | Student przedstawia bardzo dobre rozwiązania problemu, wykazuje twórczą inicjatywę rozwojową |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_??_K01 1. Ma poczucie odpowiedzialności za rzetelne wyniki badań, a także ważności rozwiązywanych zagadnień i ich wpływu na środowisko, uwzględniając prawidłowe systemy myślenia, potrzebę podnoszenia kwalifikacji oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki | 2,0 | Student przedstawia nierzetelne dane, błahe rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki |
3,0 | Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
4,0 | Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
4,5 | Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
5,0 | Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Literatura podstawowa
- RUDMAŃSKI J., Uczelnia i ty – technika pracy umysłowej, WSziP, Warszawa, 1983
- PIASECKI J., Jak redagować prace dyplomowe i referaty techniczne, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1973
- ŚWIĘCICKI M., Jak studiować? Jak pisać pracę magisterską?, PWN, Warszawa, 1969
- PIOTEREK P., ZIELENIECKA B., Technika pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 1997
- Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „praca dyplomowa” i „statystyka”, 2011