Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Projektowanie sygnalizacji świetlnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie sygnalizacji świetlnej
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 0,80,56zaliczenie
projektyP2 15 1,20,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotu "Inżynieria ruchu"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z zasadami sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
C-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej2
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów2
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji1
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu1
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy2
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych2
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego3
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych12
A-P-3Udział w konsultacjach5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
35
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów6
A-W-3Udział w konsultacjach3
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
B_2A_W06, B_2A_W10T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-P-1, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Wybiera metody projektowania sygnalizacji świetlnych
B_2A_U19T2A_U18, T2A_U19C-2, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1
B_2A_null_U02
Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach
B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U23T2A_U09, T2A_U14, T2A_U18C-2, C-1T-P-1, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych
B_2A_K02T2A_K03C-2T-P-1M-2S-1
B_2A_null_K02
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
B_2A_K03T2A_K02C-2T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
2,0Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych
3,0Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Wybiera metody projektowania sygnalizacji świetlnych
2,0Student nie potrafi wybrać właściwych metod projektowania sygnalizacjiświetlnych
3,0Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru
3,5Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,0Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,5Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić
5,0Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić
B_2A_null_U02
Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach
2,0Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywności
3,0Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale nie potrafi oceniać ich efektywność
3,5Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność
4,0Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność
4,5Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz potrafi oceniać ich efektywność
5,0Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywność

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_K01
Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych
2,0Student nie ma świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
B_2A_null_K02
Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu

Literatura podstawowa

  1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
  2. Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2008, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)

Literatura dodatkowa

  1. Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
  2. Leśko M., Guzik J., Sterowanie ruchem drogowym. Sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
  3. Tracz M., R. E. Allsop, Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej2
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów2
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji1
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu1
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy2
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych2
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego3
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym2
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadań projektowych12
A-P-3Udział w konsultacjach5
A-P-4Przygotowanie do zaliczenia projektu2
A-P-5Zaliczenie projektu1
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów6
A-W-3Udział w konsultacjach3
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z zasadami sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
C-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
Treści programoweT-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej
T-W-3Kryteria stosowania sygnalizacji
T-W-2Sposoby detekcji ruchu pojazdów
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy
T-W-4Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych
T-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych
3,0Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie
3,5Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie
4,0Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych
4,5Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
5,0Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Wybiera metody projektowania sygnalizacji świetlnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U19Potrafi do rozwiązania zadania inżynierskiego wybrać metody, techniki i narzędzia ( analityczne bądź numeryczne) przystosować istniejące narzędzia, a także opracować nowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
C-1Zapoznanie się z zasadami sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy
T-W-6Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wybrać właściwych metod projektowania sygnalizacjiświetlnych
3,0Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru
3,5Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,0Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi czasami swój wybór uzasadnić
4,5Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić
5,0Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U02Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U10Potrafi wykorzystać metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich oraz prostych problemów badawczych
B_2A_U18Potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanej specjalności
B_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
C-1Zapoznanie się z zasadami sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
T-W-7Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego
T-W-8Systemy sterowania ruchem ulicznym
T-W-1Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej
T-W-5Program sygnalizacji i jego elementy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
M-3Metoda z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywności
3,0Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale nie potrafi oceniać ich efektywność
3,5Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność
4,0Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność
4,5Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz potrafi oceniać ich efektywność
5,0Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywność
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K01Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K02Jest odpowiedzialny za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac oraz ocenę prac podległego mu zespołu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K02Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K03Ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych
Treści programoweT-P-1Projekt sygnalizacji świetlnej
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,0Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
3,5Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,0Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
4,5Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu
5,0Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu