Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością na budowie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie jakością na budowie | ||
Specjalność | Technologia i Organizacja Budownictwa | ||
Jednostka prowadząca | Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Budownictwa ogólnego |
W-2 | Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000 |
C-2 | Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie procedury jakościowej zgodnie z odpowiednimi klauzulami normy,opracowanie planu jakości dla różnych rodzajów robót, opracowanie mapy procesów dla przedsiębiorstwa budowlanego | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i struktura norm serii ISO 9000 | 1 |
T-W-2 | Podejście procesowe i jego interpretacja dla przedsiębiorstw budowlanych | 2 |
T-W-3 | Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, TQM, | 2 |
T-W-4 | 8 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania | 1 |
T-W-5 | Podejścia procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej | 1 |
T-W-6 | Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008 | 1 |
T-W-7 | Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy | 1 |
T-W-8 | Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 5 | 2 |
T-W-9 | Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 7 | 2 |
T-W-10 | Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 8 | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajeciach | 30 |
A-P-2 | rozpoznanie literaturowe | 8 |
A-P-3 | samodzielna praca przy projekcie | 10 |
A-P-4 | przygotowanie do zaliczenia | 5 |
A-P-5 | zaliczenie | 1 |
54 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | studia literaturowe | 8 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-W-5 | zaliczenie przedmiotu | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych | B_2A_W06, B_2A_W05 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_E/10/TOB_W02 Formułuje plany jakości dla róznych rodzajów robót budowlanych | B_2A_W06, B_2A_W05 | T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07 | — | C-2 | T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_U01 Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych | B_2A_U23 | T2A_U14 | — | C-1, C-2 | T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania | B_2A_K07 | T2A_K05 | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
B_2A_E/10/TOB_K02 Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | B_2A_K07 | T2A_K05 | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_W01 Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych | 2,0 | |
3,0 | zaliczenie testu w 60%, zna normę jakościową ISO 9001 | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/10/TOB_W02 Formułuje plany jakości dla róznych rodzajów robót budowlanych | 2,0 | |
3,0 | zna warunki wykonania i odbioru robót budowlanych oraz określa plan jakości ich wykonania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_U01 Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych | 2,0 | |
3,0 | zna procedury systemowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_E/10/TOB_K01 Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania | 2,0 | |
3,0 | Ma świadomość odpowiedzialności przy realizacji zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_E/10/TOB_K02 Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej | 2,0 | |
3,0 | Przestrzega zasad etyki zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
- Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 1994
- Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 1994
- Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
- Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
- Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
- Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
- Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002
Literatura dodatkowa
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009