Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia do oczyszczania wody i ścieków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia do oczyszczania wody i ścieków | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Technologii Wody i Ścieków |
W-2 | Ukończony kurs Mechaniki Płynów i Hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków |
C-2 | Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zaprojektowanie wybranych urzadzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji. | 15 |
T-P-2 | Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania) | 1 |
T-W-2 | Analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów dla wód powierzchniowych i gruntowych | 2 |
T-W-3 | Procesy napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych | 1 |
T-W-4 | Procesy (rodzaje) koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) | 1 |
T-W-5 | Prcesy sedymentacji/flotacji wody | 1 |
T-W-6 | Procesy (rodzaje) filtracji wody (rodzaje i zasady działania filtrów) | 2 |
T-W-7 | Procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania) | 2 |
T-W-8 | Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych dezynfektantów) | 2 |
T-W-9 | Projektowanie urzadzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy oczyszczaniu wód | 2 |
T-W-10 | Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wód | 1 |
T-W-11 | Miarodajna ilość i jakość ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń. | 2 |
T-W-12 | Warunki odprowadzania odprowadzania ścieków do odbiornika (obowiązujące przepisy z zakresu ochrony środowiska). Konieczny stopień oczyszczania ścieków. | 1 |
T-W-13 | Przegląd podstawowych procesów oczyszczania ścieków. Podstawowe schematy oczyszczalni ścieków. | 2 |
T-W-14 | Podstawowe urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne | 4 |
T-W-15 | Podstawowe urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego, osadniki wtórne | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 12 |
A-P-3 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 48 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 8 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 4 |
102 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Opracowanie materiału-studia literaturowe | 7 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
48 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BW/45_W12 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami oraz instalacjami w odniesieniu do projektowanych stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków | B_1A_W12 | T1A_W02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-10, T-W-15, T-W-13, T-W-11, T-P-1, T-W-14, T-W-12, T-P-2 | M-1 | S-1 |
B_1A_BW/45_W13 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane ze standardowymi procesami uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych i procesami wykorzystywanymi w oczyszczaniu ścieków | B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06 | InzA_W01 | C-1 | T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-W-4, T-W-15, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BW/45_U08 Student projektuje proste urządzenia stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych w odniesieniu do wybranych procesów oraz terenów posadawiania tych stacji. Student projektuje proste urządzenia oczyszczalni ścieków dla zadanych parametrów ścieków surowych | B_1A_U08 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08 | C-2 | T-P-1, T-W-9, T-P-2 | M-2 | S-2 |
B_1A_BW/45_U21 Student potrafi przedstawić jako prezentację przygotowane przez siebie poszczególne projekty stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz projekt oczyszczalni ścieków | B_1A_U21 | T1A_U04 | — | C-2 | T-P-1, T-W-9, T-W-2, T-P-2 | M-2 | S-2 |
B_1A_BW/45_U22 Student rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod oczyszczania wód na cele bytowo-gospodarcze oraz w zakresie oczyszczania ścieków | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-1, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-10, T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-P-1, T-W-11, T-W-15, T-W-12, T-W-14, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_BW/45_K01 Student potrafi przekazywać podstawową wiedzę dotyczącą problemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi także inspirować do nauki inne osoby w zespole projektowym | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_BW/45_K04 Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia dotyczące oczyszczania wód i oczyszczania ścieków oraz potrafi ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zagadnienia w zespole projektowym | B_1A_K04 | T1A_K03, T1A_K04 | — | C-2, C-1 | T-P-2, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BW/45_W12 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami oraz instalacjami w odniesieniu do projektowanych stacji uzdatniania wód i oczyszczalni ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student zna jedynie w dostateczny sposób zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i instalacjami w odniesieniu do najprostszych projektowanych stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz najprostszych oczyszczalni ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BW/45_W13 Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane ze standardowymi procesami uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych i procesami wykorzystywanymi w oczyszczaniu ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje jedynie podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie uzdatniania wód i oczyszczania ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BW/45_U08 Student projektuje proste urządzenia stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych w odniesieniu do wybranych procesów oraz terenów posadawiania tych stacji. Student projektuje proste urządzenia oczyszczalni ścieków dla zadanych parametrów ścieków surowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych rozwiązań (schematów) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BW/45_U21 Student potrafi przedstawić jako prezentację przygotowane przez siebie poszczególne projekty stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz projekt oczyszczalni ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować stosunkowo proste schematy stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz proste schematy oczyszczalni ścieków wraz z ich prezentacją | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BW/45_U22 Student rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod oczyszczania wód na cele bytowo-gospodarcze oraz w zakresie oczyszczania ścieków | 2,0 | |
3,0 | Student jedynie w stopniu dostatecznym rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod uzdatniania wód na cele bytowo - gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_BW/45_K01 Student potrafi przekazywać podstawową wiedzę dotyczącą problemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi także inspirować do nauki inne osoby w zespole projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków bez świadomości przekazywania tej wiedzy dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_BW/45_K04 Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia dotyczące oczyszczania wód i oczyszczania ścieków oraz potrafi ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zagadnienia w zespole projektowym | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień jak i odnośnie konieczności współpracy w całym zespole projektowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Wrocław, 2009
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
- Zbysław Dymaczewski - praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddzia Wielkopolskił, Poznań, 2011
Literatura dodatkowa
- Wabag/Hanbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000