Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Fizyka budowli:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka budowli
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Dróg i Mostów
Nauczyciel odpowiedzialny Halina Garbalińska <Halina.Garbalinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Kurtz <Karolina.Kurtz@zut.edu.pl>, Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,56egzamin
projektyP5 15 2,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Rysunek techniczny
W-2Materiały budowlane
W-3Instalacje budowlane
W-4Budownictwo ogólne i konstrukcje drewniane

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.2
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.1
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.1
T-P-5Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie.1
T-P-6Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-7Kolokwium nr 11
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-9Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-10Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-11Kolokwium nr 21
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.2
T-W-2Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych.2
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.3
T-W-4Straty ciepła przez grunt.2
T-W-5Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.3
T-W-6Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery.2
T-W-7Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją.2
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.2
T-W-9Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.4
T-W-10Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.2
T-W-11Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.4
T-W-12Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach5
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych30
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów10
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Udział w egzaminie3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/36_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
B_1A_W07, B_1A_W16T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-W-8, T-P-5, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-11, T-W-4, T-W-12, T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-P-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/36_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względme doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
B_1A_U07, B_1A_U16, B_1A_U17T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2, C-3, C-1, C-4T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-9, T-P-10, T-P-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-10, T-W-12, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-P-5M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/36_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-2, C-4T-W-5, T-W-4, T-W-12, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/36_W01
Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/36_U01
Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względme doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/36_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ickiewicz I., Sarosiek W., Ickiewicz J., Fizyka budowli. Wybrane zagadnienia, Politechnika Białostocka, Białystok, 2000
  2. Kisielewicz T., Królak E., Pieniążek Z., Fizyka cieplna budowli, Politechnika Krakowska, Kraków, 1998
  3. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Detale projektowe nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  4. Markiewicz P., Vademecum projektanta. Prezentacja nowoczesnych technologii budowlanych, Kraków, 2002
  5. Praca zbiorowa pod kierunkiem P. Klemma, Budownictwo ogólne. Tom 2. Fizyka budowli, Arkady, Warszawa, 2005
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (z późniejszymi zmianami)
  7. PN-ISO 128-50:2006, Rysunek techniczny. Zasady ogólne przedstawiania. Część 50: Wymagania podstawowe dotyczące przedstawiania powierzchni na przekrojach i kładach
  8. PN-B-01030:2000, Rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne materiałów budowlanych
  9. PN-B-02402:1982, Ogrzewnictwo. Temperatury ogrzewanych pomieszczeń w budynkach
  10. PN-B-02403:1982, Ogrzewnictwo. Temperatury obliczeniowe zewnętrzne
  11. PN-EN ISO 6946:2008, Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obliczania
  12. PN-EN ISO 13370:2008, Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania
  13. PN-EN ISO 13788:2003, Cieplno-wilgotnościowe właściwości komponentów budowlanych i elementów budynku. Temperatura powierzchni wewnętrznej konieczna do uniknięcia krytycznej wilgotności powierzchni i kondensacja międzywarstwowa. Metody obliczania.
  14. PN-EN 12524:2003, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe
  15. PN-EN ISO 10456:2009, Materiały i wyroby budowlane. Właściwości cieplno-wilgotnościowe. Tabelaryczne wartości obliczeniowe i procedury określania deklarowanych i obliczeniowych wartości cieplnych
  16. PN-EN ISO 10077-1:2007, Cieplne właściwości użytkowe okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Część 1: Postanowienia ogólne
  17. PN-EN ISO 14683:2008, Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości orientacyjne

Literatura dodatkowa

  1. Grabarczyk S., Fizyka budowli, Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  2. Laskowski L., Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
  3. Miśniakiewicz E., Skowroński W., Rysunek techniczny budowlany, Arkady, 2007

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.2
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.2
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.1
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.1
T-P-5Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie.1
T-P-6Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.1
T-P-7Kolokwium nr 11
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).1
T-P-9Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.2
T-P-10Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.2
T-P-11Kolokwium nr 21
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.2
T-W-2Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych.2
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.3
T-W-4Straty ciepła przez grunt.2
T-W-5Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.3
T-W-6Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery.2
T-W-7Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją.2
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.2
T-W-9Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.4
T-W-10Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.2
T-W-11Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.4
T-W-12Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Udział w konsultacjach5
A-P-3Samodzielna realizacja zadań projektowych30
A-P-4Przygotowanie do kolokwiów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Udział w konsultacjach6
A-W-3Przygotowanie do egzaminu21
A-W-4Udział w egzaminie3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/36_W01Student zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie w zakresie tematyki fizyki budowli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W16Zna podstawy fizyki budowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Treści programoweT-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.
T-P-6Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-9Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-10Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-P-5Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie.
T-W-7Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją.
T-W-5Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-6Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery.
T-W-9Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
T-W-11Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-W-4Straty ciepła przez grunt.
T-W-12Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.
T-W-10Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
T-W-2Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawy fizyki budowli oraz normy i wytyczne z tego zakresu w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/36_U01Student potrafi zaprojektować przegrody budowlane i ocenić je pod względme doboru materiałów oraz rozwiązań cieplno-wilgotnościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U07Potrafi zaprojektować wybrane elementy i proste konstrukcje inżynierskie oraz dokonać oceny rozwiązań istniejących
B_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
B_1A_U17Potrafi dokonać doboru materiałów i wyrobów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-3Przygotowanie do podejmowania decyzji w zakresie prawidłowego doboru i stosowania materiałów budowlanych w przegrodach budowlanych.
C-1Uzyskanie wiedzy z zakresu fizyki budowli oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w projektowaniu przegród budowlanych.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Treści programoweT-P-1Szczegółowe wymagania izolacyjności cieplnej przegród oraz inne wymagania dotyczące oszczędności energii zawarte w aktualnych aktach prawnych.
T-P-2Obliczenia współczynnika przenikania ciepła komponentów jednorodnych cieplnie jedno- i wielowarstwowych; dobór kolejności warstw materiałowych; zasady uwzględniania warstw powietrza w przegrodach budowlanych; wpływ mostków termicznych na izolacyjność cieplną przegrody.
T-P-4Dobór stolarki okiennej i drzwiowej uzależniony wymaganiami izolacyjności cieplnej.
T-P-6Podstawowe obliczenia cieplne przegród stykających się z gruntem.
T-P-8Zagadnienia wilgotnościowe przegród budowlanych; warunek uniknięcia kondensacji pary wodnej na wewnętrznej powierzchni przegrody (warunek punktu rosy).
T-P-9Dyfuzja pary wodnej przez przegrody budowlane, wykres ciśnień cząstkowych pary wodnej, ocena przegrody z uwagi na możliwość wystąpienia kondensacji międzywarstwowej.
T-P-10Krytyczna wilgotność powierzchni z uwagi na rozwój pleśni.
T-P-3Rozkład temperatury w przegrodzie.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-4Straty ciepła przez grunt.
T-W-2Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-6Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery.
T-W-10Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
T-W-12Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.
T-W-5Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-9Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-W-7Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-11Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-P-5Obliczenia współczynnika przenikania ciepła U dla przegród z warstwami jednorodnymi i niejednorodnymi cieplnie.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe, metoda projektów.
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zapowiedziane kolokwia i niezapowiedziane sprawdziany. Ocena za projekty.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać proste obliczenia cieplno-wilgotnościowe przegród budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/36_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu prawidłowego konstruowania przegród budowlanych pod względem cieplno-wilgotnościowym oraz przygotowanie do praktycznego jej stosowania w zagadnieniach inżynierskich.
C-4Wykształcenie świadomości konieczności podnoszenia kwalifikacji zawodowych, przestrzegania przepisów prawa oraz postępowania zgodnie z zasadami etyki.
Treści programoweT-W-5Pojęcie mostków cieplnych w przegrodach, mostki punktowe i liniowe. Błędy w rozwiązaniach detali konstrukcyjnych i sposoby eliminacji mostków liniowych. Współczynnik przenikania ciepła – z uwzględnianiem mostków termicznych.
T-W-4Straty ciepła przez grunt.
T-W-12Oświetlenie wnętrz budowlanych światłem naturalnym. Podstawowe pojęcia i wielkości fotometrii. Podstawowe zasady oświetlania pomieszczeń światłem naturalnym.
T-W-3Przenikanie ciepła w stanie ustalonym przez przegrody budowlane nieprzezroczyste stykające się z powietrzem zewnętrznym. Jednowymiarowe przenikanie ciepła w przegrodach z warstw jednorodnych. Opór cieplny przegród z warstw jednorodnych i niejednorodnych. Współczynnik przenikania ciepła (bez uwzględnienia mostków cieplnych). Wyznaczanie rozkładu temperatury w przegrodzie.
T-W-11Akustyka techniczna (akustyka budowlana, urbanistyczna i akustyka wnętrz). Źródła hałasów w budynku. Dźwięk jako zjawisko falowe. Rodzaje fal dźwiękowych i ich wielkości charakterystyczne. Energia akustyczna, natężenie dźwięku, poziom natężenia dźwięku, moc akustyczna, poziom mocy akustycznej, ciśnienie akustyczne, poziom ciśnienia akustycznego. Rozchodzenie się dźwięków. Odbiór dźwięków przez człowieka. Dźwięki powietrzne i uderzeniowe. Hałas ustalony i nieustalony. Ważony (skorygowany) poziom dźwięku. Średni oraz równoważny poziom dźwięku. Wymagania dot. dopuszczalnych poziomów dźwięku w pomieszczeniach.
T-W-10Mikroklimat pomieszczeń. Czynniki kształtujące środowisko człowieka. Komfort cieplny – wskaźniki PMV i PPD.
T-W-1Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące przenoszenia ciepła. Przepływ ciepła w warunkach ustalonych i nieustalonych. Przenoszenie ciepła przez przewodzenie, konwekcję i promieniowanie. Złożone przenoszenie ciepła.
T-W-6Znaczenie ochrony cieplnej budynków z uwagi na warunki użytkowania, koszty eksploatacji, bezpieczeństwo energetyczne i ochronę atmosfery.
T-W-7Wymiana powietrza w budynkach (wymagania i metody ich spełniania). Filtracja powietrza przez przegrody budowlane i okna, związek z wentylacją.
T-W-8Stan wilgotnościowy przegród budowlanych i jego uwarunkowania. Podstawowe pojęcia i wielkości dotyczące zjawisk wilgotnościowych. Mechanizmy i modele ruchu wilgoci w materiałach budowlanych. Formy występowania wilgoci w materiałach budowlanych. Izotermy sorpcji. Charakterystyka klimatu Polski w sezonie grzewczym. Kondensacja powierzchniowa pary wodnej.
T-W-2Przewodność cieplna i akumulacyjność cieplna typowych materiałów budowlanych.
T-W-9Projektowanie przegród z uwagi na ich stan wilgotnościowy. Uproszczona analiza kondensacji wilgoci we wnętrzu przegród budowlanych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z egzaminu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie w stopniu podstawowym skutki zjawisk fizycznych w materiałach i przegrodach budowlanych.
3,5
4,0
4,5
5,0