Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Budownictwo mostowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo mostowe | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Janusz Hołowaty <Janusz.Holowaty@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Mechanika budowli |
W-3 | Wytrzymałość materiałów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Podstawowa problematyka mostownictwa. |
C-2 | Podstawowe zasady projektowe i wykonawcze w budownictwie mostowym. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego lub technologicznego małego mostu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wyjaśnienie pojęć i terminów. Omówienie zawartości projektu. | 1 |
T-P-2 | Kształtowanie przekroju poprzecznego drogi i mostu drogowego. Kategoria ruchu i nawierzchnia na moście. Zasady stosowania elementów bezpieczeństwa ruchu. | 1 |
T-P-3 | Kształtowanie przęsła mostu drogowego - rysunek ogólny przęsła. | 1 |
T-P-4 | Sprawdzenie zaawansowania i korekta rysunków. | 1 |
T-P-5 | Zasady obliczeń statycznych, zasady zestawiania oddziaływań. Modele odziaływań. | 1 |
T-P-6 | Obliczenie wielkości statycznych w przewidywanym stadium wykonania/eksploatacji. | 1 |
T-P-7 | Weryfikacja stanów granicznych przęsła betonowego. | 1 |
T-P-8 | Aspekty technologiczne i konstrukcyjne. | 1 |
T-P-9 | Zasady sporządzania rysunków technologicznych/konstrukcyjnych. | 1 |
T-P-10 | Sprawdzenie obliczeń statycznych. | 1 |
T-P-11 | Wymagania projektowe i wykonanie betonowych konstrukcji mostowych. | 1 |
T-P-12 | Zestawienie materiałów konstrukcyjnych. | 1 |
T-P-13 | Zaliczenie projektu sprawdzające wiedzę i umiejętności. | 1 |
T-P-14 | Końcowa korekta rysunków i projektu. | 1 |
T-P-15 | Podsumowanie projektu i ocena. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zalecana literatura. Rodzaje konstrukcji inżynierskich i obiektów mostowych. | 1 |
T-W-2 | Zarządzanie i finansowanie obiektów mostowych. | 1 |
T-W-3 | Części składowe obiektów mostowych. Kształtowanie przęsła mostu drogowego. | 1 |
T-W-4 | Podstawowe wymiary obiektów mostowych. Skrajnia i światło mostu. | 1 |
T-W-5 | Oddziaływania na obiekty mostowe. Obciążenia ruchome. | 1 |
T-W-6 | Podstawy obliczeń statycznych. Weryfikacja przekrojów konstrukcyjnych. | 1 |
T-W-7 | Materiały stosowane w budowie mostów. | 1 |
T-W-8 | Sprawdzian nr 1. | 1 |
T-W-9 | Elementy wyposażenia mostów. | 1 |
T-W-10 | Typy obiektów mostowych. | 1 |
T-W-11 | Typy mostów betonowych i stalowych. | 1 |
T-W-12 | Układy konstrukcyjne mostów. | 1 |
T-W-13 | Sprawdzian nr 2. | 1 |
T-W-14 | Metody budowy mostów betonowych i zespolonych. | 1 |
T-W-15 | Historia i rozwój konstrukcji mostowych. Ocena i zakończenie przedmiotu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 15 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 9 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 3 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia | 12 |
A-W-3 | Praca własna | 6 |
33 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne ćwiczeń projektowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: wykonanie ćwiczenia projektowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/48_W01 Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji obiektów mostowych. | B_1A_W15, B_1A_W19, B_1A_W13 | T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-9, T-P-2, T-P-1, T-W-10, T-W-3, T-W-2, T-P-3, T-W-11, T-W-15, T-W-4, T-W-13, T-W-1, T-W-7, T-W-12 | M-3, M-2, M-1 | S-4, S-3, S-1 |
B_1A_DUL/48_W02 Zna zasady konstrukcji prętowych w zakresie statyki. Zna normy stosowane w mostownictwie. Zna zasady obliczeń statycznych i wymiarowania niektórych elementów konstrukcyjnych obiektów mostowych. | B_1A_W06, B_1A_W07, B_1A_W08, B_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2, C-3 | T-P-8, T-P-11, T-P-7, T-P-10, T-P-13, T-W-6, T-P-5, T-P-6, T-P-9, T-W-5 | M-3, M-2, M-1 | S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/48_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | B_1A_U01 | T1A_U13, T1A_U14 | — | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_DUL/48_U02 Potrafi zestawić obciążenia działające na obiekty mostowe, zaprojektować wybrane elementy konstrukcyjne obiektów mostowych i sporządzić ich dokumentację rysunkową. | B_1A_U07, B_1A_U19, B_1A_U02 | T1A_U03, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-2, C-3 | T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-3, S-4, S-1 |
B_1A_DUL/48_U03 Ma umiejętność samokształcenia się. | B_1A_U22 | T1A_U01, T1A_U05 | — | C-2 | T-P-3, T-P-5, T-W-11, T-W-12 | M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_DUL/48_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | B_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-P-14, T-P-4, T-W-14, T-P-12, T-W-1, T-P-15, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/48_W01 Ma podstawową wiedzę o mostownictwie, zna materiały stosowane do budowy obiektów mostowych. Ma wiedzę na temat zarządzania procesem inwestycji obiektów mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/48_W02 Zna zasady konstrukcji prętowych w zakresie statyki. Zna normy stosowane w mostownictwie. Zna zasady obliczeń statycznych i wymiarowania niektórych elementów konstrukcyjnych obiektów mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/48_U01 Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów mostowych. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/48_U02 Potrafi zestawić obciążenia działające na obiekty mostowe, zaprojektować wybrane elementy konstrukcyjne obiektów mostowych i sporządzić ich dokumentację rysunkową. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% | |
B_1A_DUL/48_U03 Ma umiejętność samokształcenia się. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_DUL/48_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. | 2,0 | ≤50% |
3,0 | 50÷60% | |
3,5 | 60÷70% | |
4,0 | 70÷80% | |
4,5 | 80÷90% | |
5,0 | ≥90% |
Literatura podstawowa
- Madaj A., Wołowicki W., Podstawy projektowania budowli mostowych, WKŁ, Warszawa, 2003
- Leonhardt F., Podstawy budowy mostów betonowych, WKŁ, Warszawa, 1982
Literatura dodatkowa
- Furtak K., Śliwiński J., Materiały budowlane w mostownictwie, WKŁ, Warszawa, 2004
- Głomb J., Drogowe budowle inżynierskie. Wprowadzenie do projektowania, WKŁ, Warszawa, 1998