Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Budownictwo komunikacyjne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Budownictwo komunikacyjne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Adam Czuchnicki <Adam.Czuchnicki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl>, Stanislaw Majer <Stanislaw.Majer@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Rysunek techniczny |
W-2 | Geometria Wykreślna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość podstawowych zasad projektowania w budownictwie drogowym i kolejowym. |
C-2 | Poznanie podstawowej problematyki drogownictwa. |
C-3 | Umiejętność wykonania projektu koncepcyjnego drogi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt koncepcyjny odcinka drogi o długości około 3 km klasy G, Z, L i wyjątkowo klasy GP lub D | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe informacje na temat transportu i łączności. Rodzaje transportu. Stan i perspektywy rozwoju transportu lądowego Polsce. Bezpieczeństwo przemieszczania w różnych gałęziach transportu. | 3 |
T-W-2 | Pojęcia i definicje związane z drogami (kategorie dróg publicznych, Prędkość projektowa i miarodajna, klasy dróg, przekroje porzeczne. | 3 |
T-W-3 | Elementy trasy drogowej w planie - zasady kształtowania. Dobór promienia łuku poziomego. | 3 |
T-W-4 | Projektowanie krzywych przejściowych. Zasady doboru parametru A przy projektowaniu klotoidy. | 3 |
T-W-5 | Zasady projektowania niwelety. Koordynacja przestrzenna dróg | 3 |
T-W-6 | Widoczność na łukach poziomych i pionowych przyczepność i aquaplaning. | 3 |
T-W-7 | Nawierzchnie drogowe, dobór konstrukcji nawierzchni na podstawie katalogu. Podłoże gruntowe i jego wpływ na konstrukcje nawierzchni. | 3 |
T-W-8 | Elementy drogi kolejowej. Klasyfikacja linii kolejowych. | 3 |
T-W-9 | Plan linii kolejowej. Kroczek traserski. Zasady kształtowania planu. Przekrój poprzeczny | 3 |
T-W-10 | Profil linii kolejowej. Zasady profilu. Nawierzchnia kolejowa. Przejazdy kolejowe. Podstawowa infrastruktura kolejowa | 3 |
T-W-11 | Odziaływanie dróg na środowisko | 3 |
T-W-12 | Skrzyżowania i węzły drogowe | 3 |
T-W-13 | Podstawy projektowania lotnisk: charakterystyka, infrastruktura, projektowanie dróg startowych. Nawierzchnie lotniskowe | 3 |
T-W-14 | Podstawowe informacje na temat obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady, przepusty, tunele) | 3 |
T-W-15 | Repetytorium i zaliczenie wykładów | 3 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadania projektowego | 45 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 45 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektu |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/37_W01 Zna podstawy projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego | B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11 | T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-3 | T-P-1, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-12, T-W-4, T-W-7, T-W-10, T-W-13, T-W-14 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
B_1A_C/37_W02 Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | B_1A_W20 | T1A_W06, T1A_W08 | InzA_W01, InzA_W03 | C-2 | T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
B_1A_C/37_W03 Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | B_1A_W23 | T1A_W05 | — | C-2 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/37_U01 Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej | B_1A_U07, B_1A_U08, B_1A_U19 | T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08 | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-12, T-W-7, T-W-6, T-P-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
B_1A_C/37_U02 Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg | B_1A_U13 | T1A_U10, T1A_U11 | InzA_U03 | C-2 | T-W-1, T-W-11 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_C/37_K01 Rozumie potrzebe uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacynego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne. | B_1A_K01, B_1A_K02, B_1A_K06 | T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2 | T-W-11, T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/37_W01 Zna podstawy projektowania obiektów budownictwa komunikacyjnego | 2,0 | Student nie zna podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat podstaw projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
5,0 | Student ma bardzo szeroki zakres wiedzy na temat zasad projektowania obiektów liniowych budownictwa komunikacyjnego | |
B_1A_C/37_W02 Ma wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko |
3,0 | Student ma minimalną wiedzę na temat negatywnedo oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
3,5 | Student posiada wiedzę w stopniu podstawowym na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
4,5 | Student ma dobrą wiedzę na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
5,0 | Student bardzo szeroki zakres wiedzy na temat negatywnego oddziaływania ruchu drogowego na środowisko | |
B_1A_C/37_W03 Zna nowe kierunki rozwojowe w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym |
3,0 | Student ma minimalną znajomość kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
3,5 | Student ma większą niż minimalną znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
4,0 | Student posiada znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
4,5 | Student ma dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą znajomość na temat kierunków rozwoju i tenedencji w budownictwie komunikacyjnym i transporcie lądowym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/37_U01 Posiada umiejętność projektowania drogi kołowej | 2,0 | Student nie umie zaprojektować drogi kołowej |
3,0 | Student z dużymi problemami potrafi zaprojektować elementy trasy drogowej w planie, profilu i przekroju porzecznym | |
3,5 | Student umie zaprojektować drogę kołową w stopniu większym niż minimalny | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować drogę kołową | |
4,5 | Student potrafi w sposób dobry zaprojektować drogę kołową | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował umiejetność projektowania drogi kołowej | |
B_1A_C/37_U02 Potrafi ocenić zagrożenie związane z budową dróg | 2,0 | Student nie umie ocenić zagrożenia związanego z budową dróg |
3,0 | Student w stopniu minimalnym umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
3,5 | Student w stopniu większym niż minimalny umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
4,0 | Student umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
4,5 | Student dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg | |
5,0 | Student bardzo dobrze umie ocenić zagrożenia związane z budową dróg |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_C/37_K01 Rozumie potrzebe uzupełninia wiedzy z zakresu budownictwa komunikacynego, oraz wpływu budowli komunikacyjnego na środowisko naturalne. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne |
3,0 | Student w stopniu minimalnym rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne | |
3,5 | Student w stopniu większym niż minimalnym, rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne | |
4,0 | Student rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne | |
4,5 | Student dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uzupełniania wiedzy z zakresu budownictwa komunikacyjnego oraz jego wpływu na środowisko naturalne |
Literatura podstawowa
- -, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadac drogi publiczne i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1999, Dz.U. 1999 nr 43 poz. 430, dostępny na stronie dziennikustaw.gov.pl
- -, Rozporzadzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie, Rządowe Centrum Legislacji, Warszawa, 1998, Dz. U. 1998 nr 151 poz. 987, dostepny na stronie dziennikustaw.gov.pl
- Zieliński Z., projektowanie dróg, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1989, 1
- Kamiński L., Szydło A., Drogi - projektowanie i budowa, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1981, 1
- Młodożeniec W., Budowa dróg - podstawy projektowania, BEL Studio, Warszawa, 2011, 2
- Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999, 1
Literatura dodatkowa
- Tracz M., Chodur J., Gaca S., Wytyczne projektowania skrzyzowań drogowych. Część I i II, Ekodroga, Warszawa, 2001, 1
- -, Wytyczne projektowania dróg. WPD-1, WPD-2, WPD-3, Transprojekt Kraków, Transprojekt Warszawa, Warszawa, 1995
- Czudek H., Radomski W., Podstawy mostownictwa, PWN, Warszawa, 1981, 2
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inzynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008, 1