Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S1)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanika gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl>, Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Julita Szutowicz <Julita.Szutowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,25zaliczenie
wykładyW3 30 2,00,42egzamin
projektyP3 15 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs z Geologii Inżynierskiej
W-2Ukończony kurs z Wytrzymałości Materiałów
W-3Ukończony kurs z Mechaniki Ogólnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność rozumienia prostych przypadków obciążenia-osiadania gruntu
C-2Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy obciążeniem gruntu i osiadaniem

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - wyznaczenie wskaźnika wodoprzepuszczalności - badanie wilgotności optymalnej gruntu15
15
projekty
T-P-1Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu1
T-P-2Naprężenia w gruncie4
T-P-3Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych4
T-P-4Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu2
T-P-5Parcie gruntu4
15
wykłady
T-W-1Elementy gruntoznawstwa4
T-W-2Podstawy teoretyczne mechaniki gruntów2
T-W-3Grunt jako ośrodek trójfazowy - szkielet mineralny, woda, gaz2
T-W-4Rozkład naprężeń w podłożu gruntowym3
T-W-5Modele konstytutywne gruntów2
T-W-6Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów4
T-W-7Woda w gruncie, filtracja3
T-W-8Stany graniczne gruntów4
T-W-9Odkształcanie podłoża3
T-W-10Parcie gruntu3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury8
A-L-3Samodzielna realizacja zadania laboratoryjnego10
A-L-4Wykonanie obliczeń laboratoryjnych i sporządzenie sprawozdania z wykonanego ćwiczenia6
A-L-5Udział w konsultacjach4
A-L-6Zaliczenie laboratorium2
45
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Udział w konsultacjach5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału-studia literatura10
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie badań laboratoryjnych
M-3Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemny sprawdzian wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/25_W01
Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
B_1A_W15, B_1A_W01, B_1A_W02, B_1A_W10, B_1A_W17, B_1A_W05, B_1A_W04, B_1A_W09, B_1A_W07, B_1A_W11, B_1A_W20T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-P-3, T-W-7, T-P-4, T-W-8, T-W-5, T-P-1, T-W-9, T-W-6, T-P-2, T-P-5, T-W-10, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/25_U01
Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego.
B_1A_U02, B_1A_U01, B_1A_U09, B_1A_U03, B_1A_U22, B_1A_U06, B_1A_U13T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-3, T-W-9, T-P-2, T-W-10, T-W-8, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-P-3, T-L-1, T-P-1, T-W-2, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/25_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K02, B_1A_K07, B_1A_K05T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-8, T-P-2, T-W-5, T-L-1, T-W-10, T-W-7, T-P-3, T-W-9, T-W-6, T-P-1, T-P-5, T-P-4M-3, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/25_W01
Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretyucznych mehcaniki gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/25_U01
Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego.
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/25_K01
Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bolt A., Cichy W., i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1982
  2. Obrycki M., Pisarczyk S., Zbiór zadań z mechaniki gruntów, Oficyna wydawnicza PW, Warszawa, 1995
  3. Pisarczyk S., Mechanika gruntów, Wydawnicwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
  4. Pisarczyk S. , Rymsza B., Badanie laboratoryjne i polowe gruntów, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1993
  5. Wiłun Z., Zarys geotechniki, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008
  6. Polski Komitet Normalizacyjny, Normy z zakresu mechniki gruntów, fundamentowania i geotechniki, PKN Warszawa, Warszawa, 2008, PN-EN 1997-1
  7. Myślińska E., Laboratoryjne badania gruntów, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Cernica J.N, Geotechnical Engineering Soil Mechanics, J.Wiley and Sons, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - wyznaczenie wskaźnika wodoprzepuszczalności - badanie wilgotności optymalnej gruntu15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu1
T-P-2Naprężenia w gruncie4
T-P-3Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych4
T-P-4Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu2
T-P-5Parcie gruntu4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy gruntoznawstwa4
T-W-2Podstawy teoretyczne mechaniki gruntów2
T-W-3Grunt jako ośrodek trójfazowy - szkielet mineralny, woda, gaz2
T-W-4Rozkład naprężeń w podłożu gruntowym3
T-W-5Modele konstytutywne gruntów2
T-W-6Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów4
T-W-7Woda w gruncie, filtracja3
T-W-8Stany graniczne gruntów4
T-W-9Odkształcanie podłoża3
T-W-10Parcie gruntu3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury8
A-L-3Samodzielna realizacja zadania laboratoryjnego10
A-L-4Wykonanie obliczeń laboratoryjnych i sporządzenie sprawozdania z wykonanego ćwiczenia6
A-L-5Udział w konsultacjach4
A-L-6Zaliczenie laboratorium2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego i zaliczenie projektu25
A-P-3Udział w konsultacjach5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Opracowanie materiału-studia literatura10
A-W-3Udział w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie do egzaminu10
A-W-5Udział w egzaminie4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/25_W01Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretycznych mechaniki gruntu oraz rozkładu naprężeń w podłożu gruntowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W15Zna najczęściej stosowane materiały i wyroby budowlane oraz podstawy technologii ich wytwarzania
B_1A_W01Ma wiedzę z wybranych działów matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla kierunku budownictwo, niezbędną do formułowania oraz rozwiązywania prostych zadań z zakresu budownictwa
B_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W10Zna zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
B_1A_W17Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie
B_1A_W05Ma podstawową wiedzę z mechaniki płynów i hydrologii
B_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W09Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W11Ma podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W20Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozumienia prostych przypadków obciążenia-osiadania gruntu
C-2Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy obciążeniem gruntu i osiadaniem
Treści programoweT-P-3Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych
T-W-7Woda w gruncie, filtracja
T-P-4Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu
T-W-8Stany graniczne gruntów
T-W-5Modele konstytutywne gruntów
T-P-1Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu
T-W-9Odkształcanie podłoża
T-W-6Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów
T-P-2Naprężenia w gruncie
T-P-5Parcie gruntu
T-W-10Parcie gruntu
T-L-1Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - wyznaczenie wskaźnika wodoprzepuszczalności - badanie wilgotności optymalnej gruntu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielne wykonanie badań laboratoryjnych
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemny sprawdzian wiedzy
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat gruntoznawstwa, podstaw teoretyucznych mehcaniki gruntu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/25_U01Potrafi wykonać analizę stanu naprężeń i odkształceń podłoża gruntowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U02Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budowlane
B_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U09Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane
B_1A_U03Potrafi poprawnie zdefiniować modele obliczeniowe komputerowej analizy konstrukcji
B_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U13Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozumienia prostych przypadków obciążenia-osiadania gruntu
C-2Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy obciążeniem gruntu i osiadaniem
Treści programoweT-W-3Grunt jako ośrodek trójfazowy - szkielet mineralny, woda, gaz
T-W-9Odkształcanie podłoża
T-P-2Naprężenia w gruncie
T-W-10Parcie gruntu
T-W-8Stany graniczne gruntów
T-P-4Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu
T-P-5Parcie gruntu
T-W-1Elementy gruntoznawstwa
T-W-5Modele konstytutywne gruntów
T-W-6Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów
T-W-7Woda w gruncie, filtracja
T-P-3Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych
T-L-1Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - wyznaczenie wskaźnika wodoprzepuszczalności - badanie wilgotności optymalnej gruntu
T-P-1Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu
T-W-2Podstawy teoretyczne mechaniki gruntów
T-W-4Rozkład naprężeń w podłożu gruntowym
Metody nauczaniaM-2Samodzielne wykonanie badań laboratoryjnych
M-3Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemny sprawdzian wiedzy
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykonać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/25_K01Rozumie potrzebę samodzielnego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
B_1A_K03Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo własne i zespołu
B_1A_K02Rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej oraz jej wpływ na środowisko
B_1A_K07Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy nt. budownictwa. Formułuje wnioski i opisuje wyniki prac własnych. Jest komunikatywny w prezentacjach medialnych
B_1A_K05Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Umiejętność rozumienia prostych przypadków obciążenia-osiadania gruntu
C-2Rozumienie wzajemnych relacji pomiędzy obciążeniem gruntu i osiadaniem
Treści programoweT-W-8Stany graniczne gruntów
T-P-2Naprężenia w gruncie
T-W-5Modele konstytutywne gruntów
T-L-1Laboratoryjne badania parametrów gruntu - analiza makroskopowa - analiza granulometryczna - oznaczenie gęstości objętościowej, właściwej i wilgotności gruntu - określenie stanu i spoistości gruntu spoistego - wyznaczenie stopnia zagęszczenia gruntu - badanie ściśliwości gruntu - badanie wytrzymałości gruntu na ścinanie - wyznaczenie wskaźnika wodoprzepuszczalności - badanie wilgotności optymalnej gruntu
T-W-10Parcie gruntu
T-W-7Woda w gruncie, filtracja
T-P-3Stateczność skarp i zboczy niepodpartych w prostych warunkach gruntowych
T-W-9Odkształcanie podłoża
T-W-6Hipotezy wytrzymałościowe i mechanizmy niszczenia gruntów
T-P-1Ocena podłoża na podstawie parametrów gruntu
T-P-5Parcie gruntu
T-P-4Zjawisko filtracji, stateczność dna wykopu
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-2Samodzielne wykonanie badań laboratoryjnych
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Pisemny sprawdzian wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
3,5
4,0
4,5
5,0