Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie jakością na budowie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie jakością na budowie
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Zespół Dydaktyczny Ekonomiki, Organizacji i Zarządzania w Budownictwie
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Tracz <Krzysztof.Tracz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP3 9 1,40,44zaliczenie
wykładyW3 18 1,60,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Budownictwa ogólnego
W-2Ukończony kurs Organizacji przedsiębiorstw budowlanych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie planu jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych,9
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i struktura norm serii ISO 90001
T-W-2Podejście procesowe i jego interpretacja dla przedsiębiorstw budowlanych2
T-W-3Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, TQM,2
T-W-48 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania2
T-W-5Podejścia procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-6Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 20082
T-W-7Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy1
T-W-8Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 52
T-W-9Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 72
T-W-10Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 82
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w zajeciach9
A-P-2rozpoznanie literaturowe12
A-P-3samodzielna praca przy projekcie12
A-P-4przygotowanie do zaliczenia8
A-P-5zaliczenie1
42
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2studia literaturowe15
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin1
48

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych
B_2A_W05T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_null_W02
Formułuje plany jakości dla róznych rodzajów robót budowlanych
B_2A_W06T2A_W03, T2A_W06C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
B_2A_U23T2A_U14C-1, C-2T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-P-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_K01
Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania
B_2A_K07T2A_K05C-2T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2
B_2A_null_K02
Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
B_2A_K07T2A_K05C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, znajomość wymagań normy ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_null_W02
Formułuje plany jakości dla róznych rodzajów robót budowlanych
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, opracowanie planu jakości robót
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
2,0
3,0Potrafi opracować procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_K01
Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania
2,0
3,0Świadomy odpowiedzialności za prace własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_null_K02
Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
2,0
3,0Świadomość znaczenia systemu jakości w działalności przedsiębiorstwa budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wawak Sławomir, Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, Hellion, 2002
  2. Flood Robert L., Beyond TQM, John Wiley & Sons, 1994
  3. Georg Stephen, Weimerskirch Arnold, Total Quality Management, John Wiley & Sons, 1994
  4. Praca zbiorowa, English for construction managers and engineering. Part 8: Quality management in construction, Poltext, Warszawa, 2009
  5. Praca zbiorowa, ISO 9000:2005 Quality management systems - Fundamentals and vocabulary, 2005
  6. Praca zbiorowa, ISO 9001:2008 Quality management systems - Requirements, 2008
  7. Praca zbiorowa, ISO 9004:2000 Quality management systems- Guidelines for performance improvements, 2004
  8. Praca zbiorowa, ISO 19011:2002 Guidelines on Quality and/or Environmental Management Systems Auditing, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością, teoria i praktyka, Wyd.Naukowe PWN, Warszawa, 2005
  2. Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2007
  3. Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka., Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. Pacana A., Stadnicka D., Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001 wdrażanie, auditowanie i doskonalenie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 2009

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie planu jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych,9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i struktura norm serii ISO 90001
T-W-2Podejście procesowe i jego interpretacja dla przedsiębiorstw budowlanych2
T-W-3Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, TQM,2
T-W-48 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania2
T-W-5Podejścia procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej2
T-W-6Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 20082
T-W-7Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy1
T-W-8Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 52
T-W-9Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 72
T-W-10Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 82
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajeciach9
A-P-2rozpoznanie literaturowe12
A-P-3samodzielna praca przy projekcie12
A-P-4przygotowanie do zaliczenia8
A-P-5zaliczenie1
42
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach18
A-W-2studia literaturowe15
A-W-3udział w konsultacjach2
A-W-4przygotowanie do egzaminu12
A-W-5Egzamin1
48
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Zna procedury systemu zarządzania jakością robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia i struktura norm serii ISO 9000
T-W-2Podejście procesowe i jego interpretacja dla przedsiębiorstw budowlanych
T-W-3Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, TQM,
T-W-48 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania
T-W-5Podejścia procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, znajomość wymagań normy ISO 9001
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W02Formułuje plany jakości dla róznych rodzajów robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W06Ma poszerzoną wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-6Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008
T-W-7Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy
T-W-8Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 5
T-W-9Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 7
T-W-10Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 8
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie testu w 60%, opracowanie planu jakości robót
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Opracowuje plan jakości dla różnych rodzjów robót budowlanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-6Podstawy dokumentowania SZJ wg. normy ISO 9001 : 2008
T-W-3Podstawowe narzędzia zarządzania jakością – Fishbone diagram, Analiza Pareto, TQM,
T-W-48 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania
T-P-1Opracowanie planu jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych,
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować procedury systemowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K01Jest odpowiedzialny za pracę własną i wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-7Koszty jakości, a efektywność biznesowa firmy
T-W-8Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 4 i 5
T-W-9Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 6 i 7
T-W-10Interpretacja wymogów normy ISO 9001 : 2008 w odniesieniu do firmy budowlanej – klauzula 8
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomy odpowiedzialności za prace własną i całego zespołu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_K02Ma świadomość profesjonalnego zachowania i przestrzegania etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K07Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, ma świadomość postępowania zgodnie z zasadami etyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procedurami jakości zgodnie z normą ISO-9000
C-2Sporządzanie planów jakości dla różnych rodzajów robót budowlanych
Treści programoweT-W-2Podejście procesowe i jego interpretacja dla przedsiębiorstw budowlanych
T-W-48 zasad jakości stanowiących podstawę systemu zarządzania
T-W-5Podejścia procesowe przy budowie systemu jakości w firmie budowlanej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test zaliczający przedmiot
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadomość znaczenia systemu jakości w działalności przedsiębiorstwa budowlanego
3,5
4,0
4,5
5,0