Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Oddziaływanie dróg na środowisko:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Oddziaływanie dróg na środowisko | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs fundamentowania I |
W-3 | Ukończony kurs hydraulika i hydrogeologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności określania wpływu oddziaływania budowli i przedsięwzięć na środowisko |
C-2 | Zapoznanie studentów z prostymi modelami rozprzestrzeniania zanieczyszczeń |
C-3 | Ukształtowanie umiejetnosci z zakresu wpływu zanieczyszczeń podłoża gruntowego na zmianę nosności fudnamentów bezpośrednich i pośrednich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Obniżanie poziomu wody gruntowej za pomocą zespołu studni | 4 |
T-P-2 | Posadowienie ekranu akustycznego | 4 |
T-P-3 | Rozprzeztrzenianie się zanieczyszczeń w korytach otwartych | 6 |
T-P-4 | Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ zaniaczyszczeń gruntów na zmianę stanów granicznych fundamentów bezpośrednich i pośrednich | 1 |
T-W-2 | Obnizanie pozomu wody gruntowej za pomocą studni, osiadanie budowli pod wpływem odwodnienia, wplyw budowy i budowli na stosunki wodne | 1 |
T-W-3 | Zasady prawa ochrony srodowiska, ocena oddziaływania przedsięwziecia na środowisko, postępowanie w sprawie wydania decyzji o srodowiskowych uwarunkowaniach | 1 |
T-W-4 | Zakres i metodyka sporządzania raportu oddziaływania na środowisko | 1 |
T-W-5 | Zasady budowy składowisk odpadów, ochrona naturalnego podłoża gruntowego przed zanieczyszczeniem z skaładowisk odpadów | 1 |
T-W-6 | Wskaźnikowa metoda obliczania zanieczyszczeń gazowych, rozprzestrzenianie zanieczyszczeń gazowych | 1 |
T-W-7 | Rozprzestrzenianie się substancji ropopochodnych w podłożu gruntowym - obliczenia analityczne. Obliczanie migracji zanieczyszczeń w ośrodku gruntowym dla pojedyńczej studni. | 1 |
T-W-8 | Transport zanieczyszczeń w wodach rzek | 1 |
T-W-9 | Degradacja środowiska przyrodniczego, rekultywacja gruntów- fazy metody i kierunki | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | Konsultacje | 2 |
A-P-3 | przygotowanie do zajęć | 14 |
A-P-4 | studiowanie literatury, przygotowanie do zaliczenia | 26 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 14 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z7_W01 Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń | B_2A_W01, B_2A_W14 | T2A_W01, T2A_W08 | — | C-2 | T-W-7, T-W-8, T-W-6, T-P-3, T-P-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_W02 Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1 | T-W-3, T-W-4, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_W03 Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne | B_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_W04 Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów | B_2A_W01 | T2A_W01 | — | C-3 | T-W-1, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_W05 Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska | B_2A_W14 | T2A_W08 | — | C-1, C-3 | T-W-9, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z7_U01 Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń | B_2A_U01, B_2A_U11, B_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17 | — | C-2 | T-W-8, T-P-3, T-W-6, T-P-4, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_U02 Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko | B_2A_U01, B_2A_U11 | T2A_U01, T2A_U10 | — | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_z7_U03 Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów | B_2A_U01, B_2A_U16 | T2A_U01, T2A_U15, T2A_U17 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-P-2 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z7_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko | B_2A_K03, B_2A_K04 | T2A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z7_W01 Posiada oriętacje z zakresu podstawowych metod obliczania rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | 60% treści wykładanych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_W02 Potrafi objaśniać wpływ oddziąływania budowli na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60% materiałow wykładanych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_W03 Potrafi objąśnić wpływ budowy i budowli na stosunki wodne | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiaów przedstawinaych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_W04 Potrafi wytłumaczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na nośność fundamentów | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiałów przedstawianych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_W05 Potrafi rozróżniać formy degradacji środowiska | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiałów przedstwianych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z7_U01 Potrafi obliczyć prostymi modelami rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiałów przedstwaianych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_U02 Posiada umiejętność oceny wpływu oddziaływania budowli na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiaów przedstawianych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_z7_U03 Potrafi obliczyć wpływ zanieczyszczeń podłoża na zmianę nośności fundamentów | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiaów wykładanych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z7_K01 Ma świadomość i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działaności inżynerskiej oraz jej wpływu na środowisko | 2,0 | |
3,0 | 60 % materiaów przedstwianych na wykładach i ćwiczeniach projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ryszard Marian Janka, Podstawy inżynierii środowiska, obliczanie emisji zanieczyszczeń gazowych, Uniwesrystet Opolski, 2007
- Bohdan Zadroga, Krystyna Oleńczuk -Neyman, Ochrona i rekultywacja podłoża gruntowego, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2001
- Marek Mitosek, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2007
- Zasady budowy składowisk odpadów, Instytut Techniki Budowlanej, Warszawa, 2009
- Stanisław Pisarczyk, Gruntoznawstwo Inżynierskie, PWN, Warszawa, 2001
- EUROKOD Nr 7 - PN-EN 1997, PKN, Warszawa, 2008
- Lech Wysokiński, Walery Kotlicki, Tomasz Godlewski, Projektowanie geotechniczne według Eurokodu 7, ITB, Warszawa, 2011
Literatura dodatkowa
- Antoni Stanisław Kleczkowski, Ochrona wód podziemnych, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa, 1984
- Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, 1994
- Edward Mielcarzewicz, Melioracje terenów miejskich i przemysłowych, Arkady, 1971
- Tomasz Nowakowski, Marta Podedworna-Łuczak, Raport o oddziaływaniu na środowisko dróg i autostrad, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., Warszawa, 2009
- Ustawy : Prawo Ochrony Środowiska, Prawo o odpadach, 2011
- Ustawa: O udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziałwania na środowisko, 2011
- Marek Górski, Prawo ochrony środowiska, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009
- Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik, Wybrane aspekty ochrony środowiska i zarządzania środowiskowego, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2010
- I Żuchowicz- Wodnikowska, K. Czyżewski, Metoda określania emisji i imisji hałasu przemysłowego, ITB, Warszawa, 2008