Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa

Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Komputerowe wspomaganie zarządzania
Specjalność Technologia i Organizacja Budownictwa
Jednostka prowadząca Wydziałowa Pracownia Informatyczna
Nauczyciel odpowiedzialny Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obsługi komputera.
W-2Podstawowa znajomość filozofii pracy w arkuszu kalkulacyjnym.
W-3Znajomość zagadnień związanych z technologią robót budowlanych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do zestawień ekonomicznych i inżynierskich.1
T-L-2Arkusz kalkulacyjny - zarządzanie bazami danych1
T-L-3Arkusz kalkulacyjny - wykonywanie raportów za pomocą tabeli przestawnych1
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - funkcje tekstowe i funkcje baz danych1
T-L-5Arkusz kalkulacyjny - opracowanie i przedstawianie wyników badań.2
T-L-6Zasady typografii tekstu1
T-L-7Zasady tworzenia prezentacji2
T-L-8MathCad - zagadnienia programowania liniowego. Maksymalizacja celu przy minimalizycji nakładu.1
T-L-9Ms Project-wprowadzenia informacji o zadaniu. Dodawanie punktów kontrolnych. Porządkowanie zadań według grup.1
T-L-10MS Project - ustalanie zależności pomiędzy zadaniami.2
T-L-11MS Project - przyporządkowanie źródeł osobowych do zadań.1
T-L-12MS Project - przypisanie źródeł materialnych (maszyny, urządzenia, materiały) do zadań.1
T-L-13MS Project - tworzenie wstępnej kalkulacji z wykorzystania z zasobów osobowych i bezosobowych.1
T-L-14MS Project - Zarządzanie krytyczną ścieżką.1
T-L-15MS Project zapisanie projektu jako bazowego i zarządzanie zadaniami (czasem trwania, wykorzystaniem materiałów) w trakcie trwania projektu.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.10
A-L-4Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.10
A-L-5Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.21
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
B_2A_W07T2A_W09, T2A_W11C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_null_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
B_2A_U07T2A_U07C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-1, S-2
B_2A_null_U02
Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
B_2A_U23T2A_U14C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-15M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_W01
Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_null_U01
Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
B_2A_null_U02
Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. John Walkenbach, Excel 2010 PL. Biblia, Helion, 2011, 9788324628629 / 978-83-246-2862-9
  2. Sebastian Wilczewski, MS Project 2007 i MS Project Server 2007. Efektywne zarządzanie projektami, Helion, 2008, 8324612122 / 83-246-1212-2

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do zestawień ekonomicznych i inżynierskich.1
T-L-2Arkusz kalkulacyjny - zarządzanie bazami danych1
T-L-3Arkusz kalkulacyjny - wykonywanie raportów za pomocą tabeli przestawnych1
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - funkcje tekstowe i funkcje baz danych1
T-L-5Arkusz kalkulacyjny - opracowanie i przedstawianie wyników badań.2
T-L-6Zasady typografii tekstu1
T-L-7Zasady tworzenia prezentacji2
T-L-8MathCad - zagadnienia programowania liniowego. Maksymalizacja celu przy minimalizycji nakładu.1
T-L-9Ms Project-wprowadzenia informacji o zadaniu. Dodawanie punktów kontrolnych. Porządkowanie zadań według grup.1
T-L-10MS Project - ustalanie zależności pomiędzy zadaniami.2
T-L-11MS Project - przyporządkowanie źródeł osobowych do zadań.1
T-L-12MS Project - przypisanie źródeł materialnych (maszyny, urządzenia, materiały) do zadań.1
T-L-13MS Project - tworzenie wstępnej kalkulacji z wykorzystania z zasobów osobowych i bezosobowych.1
T-L-14MS Project - Zarządzanie krytyczną ścieżką.1
T-L-15MS Project zapisanie projektu jako bazowego i zarządzanie zadaniami (czasem trwania, wykorzystaniem materiałów) w trakcie trwania projektu.1
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie projektu w arkuszu kalkulacyjnym.10
A-L-4Przygotowanie szablonu edytorskiego do pracy dyplomowej. Zarządzanie nagłówkami, spisem treści, literaturą podaną w bazie danych.10
A-L-5Zrobienie harmononogramu robót budowlanych parterowego domu jednorodzinnego o powierzchni 100 m2.21
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_W01Posługuje się zagadnieniami optymalizacji, wspomagającymi proces decyzyjny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W07Ma wiedzę dotyczącą zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi w aspekcie techniczno-ekonomicznym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do zestawień ekonomicznych i inżynierskich.
T-L-2Arkusz kalkulacyjny - zarządzanie bazami danych
T-L-3Arkusz kalkulacyjny - wykonywanie raportów za pomocą tabeli przestawnych
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - funkcje tekstowe i funkcje baz danych
T-L-5Arkusz kalkulacyjny - opracowanie i przedstawianie wyników badań.
T-L-6Zasady typografii tekstu
T-L-7Zasady tworzenia prezentacji
T-L-8MathCad - zagadnienia programowania liniowego. Maksymalizacja celu przy minimalizycji nakładu.
T-L-9Ms Project-wprowadzenia informacji o zadaniu. Dodawanie punktów kontrolnych. Porządkowanie zadań według grup.
T-L-10MS Project - ustalanie zależności pomiędzy zadaniami.
T-L-11MS Project - przyporządkowanie źródeł osobowych do zadań.
T-L-12MS Project - przypisanie źródeł materialnych (maszyny, urządzenia, materiały) do zadań.
T-L-13MS Project - tworzenie wstępnej kalkulacji z wykorzystania z zasobów osobowych i bezosobowych.
T-L-14MS Project - Zarządzanie krytyczną ścieżką.
T-L-15MS Project zapisanie projektu jako bazowego i zarządzanie zadaniami (czasem trwania, wykorzystaniem materiałów) w trakcie trwania projektu.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie przedstawiane zadania.
3,5
4,0Student wykazuje samodzielność. Poprawnie wykona zadanie podsumowujące na wyższą ocenę
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U01Potrafi ocenić pod względem wiarygodności informacje z zasobów Internetowych. Umie je wykorzystać zgodnie z prawami autorskimi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U07Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych w celu wyszukiwania użytecznych informacji, komunikacji oraz pozyskiwania oprogramowania wspomagającego pracę projektanta i organizatora procesów budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do zestawień ekonomicznych i inżynierskich.
T-L-2Arkusz kalkulacyjny - zarządzanie bazami danych
T-L-3Arkusz kalkulacyjny - wykonywanie raportów za pomocą tabeli przestawnych
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - funkcje tekstowe i funkcje baz danych
T-L-5Arkusz kalkulacyjny - opracowanie i przedstawianie wyników badań.
T-L-6Zasady typografii tekstu
T-L-7Zasady tworzenia prezentacji
T-L-8MathCad - zagadnienia programowania liniowego. Maksymalizacja celu przy minimalizycji nakładu.
T-L-9Ms Project-wprowadzenia informacji o zadaniu. Dodawanie punktów kontrolnych. Porządkowanie zadań według grup.
T-L-10MS Project - ustalanie zależności pomiędzy zadaniami.
T-L-11MS Project - przyporządkowanie źródeł osobowych do zadań.
T-L-12MS Project - przypisanie źródeł materialnych (maszyny, urządzenia, materiały) do zadań.
T-L-13MS Project - tworzenie wstępnej kalkulacji z wykorzystania z zasobów osobowych i bezosobowych.
T-L-14MS Project - Zarządzanie krytyczną ścieżką.
T-L-15MS Project zapisanie projektu jako bazowego i zarządzanie zadaniami (czasem trwania, wykorzystaniem materiałów) w trakcie trwania projektu.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_null_U02Potrafi poprawnie zaprojektować harmonogram robót budowlanych, zna narzędzia używane do śledzenia i korygowania harmonogramów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U23Potrafi ocenić podstawowe parametry: czas, koszt, jakość przy realizacji przedsięwzięć budowlanych i wdrożyć odpowiednie działania korygujące
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przygotować studenta do samodzielnego tworzenia zestawień księgowych.
C-2Analiza numeryczna zagadnień ekonomicznych
C-3Przygotowanie do samodzielnego tworzenia harmonogramów
Treści programoweT-L-1Arkusz kalkulacyjny jako narzędzie wykorzystawane do zestawień ekonomicznych i inżynierskich.
T-L-2Arkusz kalkulacyjny - zarządzanie bazami danych
T-L-3Arkusz kalkulacyjny - wykonywanie raportów za pomocą tabeli przestawnych
T-L-4Arkusz kalkulacyjny - funkcje tekstowe i funkcje baz danych
T-L-5Arkusz kalkulacyjny - opracowanie i przedstawianie wyników badań.
T-L-6Zasady typografii tekstu
T-L-7Zasady tworzenia prezentacji
T-L-8MathCad - zagadnienia programowania liniowego. Maksymalizacja celu przy minimalizycji nakładu.
T-L-9Ms Project-wprowadzenia informacji o zadaniu. Dodawanie punktów kontrolnych. Porządkowanie zadań według grup.
T-L-10MS Project - ustalanie zależności pomiędzy zadaniami.
T-L-11MS Project - przyporządkowanie źródeł osobowych do zadań.
T-L-12MS Project - przypisanie źródeł materialnych (maszyny, urządzenia, materiały) do zadań.
T-L-13MS Project - tworzenie wstępnej kalkulacji z wykorzystania z zasobów osobowych i bezosobowych.
T-L-14MS Project - Zarządzanie krytyczną ścieżką.
T-L-15MS Project zapisanie projektu jako bazowego i zarządzanie zadaniami (czasem trwania, wykorzystaniem materiałów) w trakcie trwania projektu.
Metody nauczaniaM-1Nauka poprzez rozwiązywanie konkretnych zagadnień związanych z zarządzaniem w budownictwie. Obsługa baz danych na przykładzie kosztorysów budowlanych. Generowanie raportów, pozwalających dokonać analizy decyzyjnej, zindentyfikować zużycie materiałów, zarządzać zasobami ludzkimi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Ocena zadania podsumowującego, dotyczącego przedstawianych zagadnień.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odtworzyć wszystkie zadania i problemy przedstawiane na zajęciach.
3,5
4,0
4,5
5,0