Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowle Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Projektowanie sygnalizacji świetlnej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie sygnalizacji świetlnej | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Robert Jurczak <Robert.Jurczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotu "Inżynieria ruchu" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z zasadami sterowania ruchem za pomocą sygnalizacji |
C-2 | Umiejętność projektowania sygnalizacji świetlnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projekt sygnalizacji świetlnej | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje i klasyfikacja sygnalizacji świetlnej | 2 |
T-W-2 | Sygnały i sygnalizatory oraz ich rozmieszczenie na skrzyżowaniu | 1 |
T-W-3 | Program sygnalizacji i jego elementy | 2 |
T-W-4 | Czas ewakuacji i dojazdu oraz czas międzyzielony. Macierz czasów międzyzielonych | 2 |
T-W-5 | Metody obliczania długości cyklu i światła zielonego | 1 |
T-W-6 | Systemy sterowania ruchem ulicznym | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielna realizacja zadań projektowych | 10 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 2 |
A-P-5 | Zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Samodzielne analizowanie treści wykładów | 10 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
M-3 | Metoda z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z14_W01 Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | B_2A_W06, B_2A_W10 | T2A_W03, T2A_W06, T2A_W08 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z14_U01 Wybiera metody projektowania sygnalizacji świetlnych | B_2A_U19 | T2A_U18, T2A_U19 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
B_2A_z14_U02 Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach | B_2A_U10, B_2A_U18, B_2A_U23 | T2A_U09, T2A_U14, T2A_U18 | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_z14_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych | B_2A_K02 | T2A_K03 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
B_2A_z14_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | B_2A_K03 | T2A_K02 | — | C-2 | T-P-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z14_W01 Zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie metod projektowania sygnalizacji świetlnych |
3,0 | Student pobieżnie zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale już tylko niektóre z nich rozumie | |
3,5 | Student zna metody projektowania sygnalizacji świetlnych, ale dalej wszystkich nie rozumie | |
4,0 | Student dobrze zna i rozumie projektowania sygnalizacji świetlnych | |
4,5 | Student więcej niż dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych | |
5,0 | Student bardzo dobrze zna i rozumie metody projektowania sygnalizacji świetlnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z14_U01 Wybiera metody projektowania sygnalizacji świetlnych | 2,0 | Student nie potrafi wybrać właściwych metod projektowania sygnalizacjiświetlnych |
3,0 | Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Nie potrafi uzasadnić swojego wyboru | |
3,5 | Student potrafi wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych, ale wymaga podpowiedzi. Potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,0 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi czasami swój wybór uzasadnić | |
4,5 | Student potrafi dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze wybrać właściwe metody projektowania sygnalizacjiświetlnych i potrafi swój wybór uzasadnić | |
B_2A_z14_U02 Projektuje sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach | 2,0 | Student nie potrafi projektować sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywności |
3,0 | Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach, ale nie potrafi oceniać ich efektywność | |
3,5 | Student potrafi projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność | |
4,0 | Student potrafi poprawnie projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz czasami potrafi oceniać ich efektywność | |
4,5 | Student potrafi dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach oraz potrafi oceniać ich efektywność | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze projektować sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach i oceniać ich efektywność |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_z14_K01 Jest świadomy odpowiedzialności za rzetelność uzyskanych wyników swoich prac projektowych | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia rzetelności uzyskanych wyników swoich prac projektowych | |
B_2A_z14_K02 Jest zorganizowany i świadomy znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | 2,0 | Student nie ma świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
3,0 | Student ma minimalną świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
3,5 | Student ma poczucie świadomości znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,0 | Student ma dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
4,5 | Student ma więcej niż dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu | |
5,0 | Student ma bardzo dobrą świadomość znaczenia obliczeń przepustowości skrzyżowań oraz oceny warunków ruchu |
Literatura podstawowa
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2011, Wydanie I (dodruk)
- Praca zbiorowa. Chodur J., Tracz M. i inni, Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Instrukcja obliczania, Warszawa, 2004, Opracowano na zlecenie GDDKiA
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2008, (Dz. U. nr 220 poz. 2181)
Literatura dodatkowa
- Datka S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu, WKŁ, Warszawa, 1999
- Leśko M., Guzik J., Sterowanie ruchem drogowym. Sygnalizacja świetlna i detektory ruchu pojazdów, Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2000
- Tracz M., R. E. Allsop, Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, WKŁ, Warszawa, 1990