Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Urządzenia do oczyszczania wody i ścieków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia do oczyszczania wody i ścieków
Specjalność Budownictwo Wodne
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Sanitarnej
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 1,50,56egzamin
projektyP7 18 3,50,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs Technologii Wody i Ścieków
W-2Ukończony kurs Mechaniki Płynów i Hydrauliki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie standardowych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych
C-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)10
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.8
18
wykłady
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody2
T-W-2Procesy koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) wraz z procesami sedymentacji/flotacji wody2
T-W-3Proces napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-4Procesy rodzaje filtracji wody (rodzaje i zasady ich działania) oraz procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-5Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych dezynfektantów)2
T-W-6Miarodajna ilość i jakość ścieków, wskaźniki zanieczyszczeń. Warunki odprowadzania ścieków do odbiornika (obowiązujące przepisy z zakresu ochrony środowiska). Konieczny stopień oczyszczania scieków.2
T-W-7Przegląd podstawowych procesów oczyszczania ścieków. Podstawowe schematy oczyszczalni.2
T-W-8Podstawowe urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne.2
T-W-9Podstawowe urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Udział w konsultacjach12
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego60
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia12
A-P-5Zaliczenia projektu3
105
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium8
A-W-4Udział w kolokwium4
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/39_W12
Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami oraz instalacjami w odniesieniu do projektowanych stacji uzdatniania wód oraz oczyszczalni ścieków
B_1A_W12T1A_W02C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2
B_1A_BW/39_W13
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane ze standardowymi procesami uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków
B_1A_W13T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06InzA_W01C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/39_U08
Student projektuje proste urządzenia stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków w odniesieniu do wybranych procesów oraz terenów posadawiania tych stacji
B_1A_U08T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2
B_1A_BW/39_U21
Student potrafi przedstawić jako prezentację przygotowane przez siebie poszczególne projekty stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych a także projekty oczyszczalni ścieków
B_1A_U21T1A_U04C-2T-P-1, T-P-2M-2S-2
B_1A_BW/39_U22
Student rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod oczyszczania wód na cele bytowo-gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków komunalnych
B_1A_U22T1A_U01, T1A_U05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-P-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_BW/39_K01
Student potrafi przekazywać podstawową wiedzę dotyczącą problemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi także inspirować do nauki inne osoby w zespole projektowym
B_1A_K01T1A_K01C-1, C-2T-P-2, T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
B_1A_BW/39_K04
Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia dotyczące oczyszczania wód i oczyszczania ścieków oraz potrafi ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zagadnienia w zespole projektowym
B_1A_K04T1A_K03, T1A_K04C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-P-2M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/39_W12
Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami oraz instalacjami w odniesieniu do projektowanych stacji uzdatniania wód oraz oczyszczalni ścieków
2,0
3,0Student zna jedynie w dostateczny sposób zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i instalacjami w odniesieniu do najprostszych projektowanych stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz najprostszych projektowanych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BW/39_W13
Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane ze standardowymi procesami uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje jedynie podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie uzdatniania wód i oczyszczania ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/39_U08
Student projektuje proste urządzenia stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków w odniesieniu do wybranych procesów oraz terenów posadawiania tych stacji
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych rozwiązań (schematów) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BW/39_U21
Student potrafi przedstawić jako prezentację przygotowane przez siebie poszczególne projekty stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych a także projekty oczyszczalni ścieków
2,0
3,0Student jedynie w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować i zaprezentować stosunkowo proste schematy stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych i oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BW/39_U22
Student rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod oczyszczania wód na cele bytowo-gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków komunalnych
2,0
3,0Student jedynie w stopniu dostatecznym rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod uzdatniania wód na cele bytowo - gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_BW/39_K01
Student potrafi przekazywać podstawową wiedzę dotyczącą problemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi także inspirować do nauki inne osoby w zespole projektowym
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć oraz motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie umiejętności projektowania schematów (urządzeń) do uzdatniania wód i oczyszczania ścieków bez zbytniej motywacji dla organizacji procesu uczenia się także dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_BW/39_K04
Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia dotyczące oczyszczania wód i oczyszczania ścieków oraz potrafi ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zagadnienia w zespole projektowym
2,0
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień jak i odnośnie konieczności współpracy w całym zespole projektowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. L. Kowal, M. Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Wrocław, 2009
  2. J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa-Poznań, 2000
  3. Zbysław Dymaczewski - praca zbiorowa, Poradnik eksploatatora oczyszczalni ścieków, PZiTS Oddział Wielkopolski, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Wabag/Hanbuch Wasser, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)10
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.8
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody2
T-W-2Procesy koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) wraz z procesami sedymentacji/flotacji wody2
T-W-3Proces napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych2
T-W-4Procesy rodzaje filtracji wody (rodzaje i zasady ich działania) oraz procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)2
T-W-5Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych dezynfektantów)2
T-W-6Miarodajna ilość i jakość ścieków, wskaźniki zanieczyszczeń. Warunki odprowadzania ścieków do odbiornika (obowiązujące przepisy z zakresu ochrony środowiska). Konieczny stopień oczyszczania scieków.2
T-W-7Przegląd podstawowych procesów oczyszczania ścieków. Podstawowe schematy oczyszczalni.2
T-W-8Podstawowe urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne.2
T-W-9Podstawowe urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Udział w konsultacjach12
A-P-3Samodzielna realizacja zadania projektowego60
A-P-4Przygotowanie projektu do zaliczenia12
A-P-5Zaliczenia projektu3
105
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do kolokwium8
A-W-4Udział w kolokwium4
A-W-5Uczestnictwo w konsultacjach5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_W12Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami oraz instalacjami w odniesieniu do projektowanych stacji uzdatniania wód oraz oczyszczalni ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W12Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna jedynie w dostateczny sposób zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami i instalacjami w odniesieniu do najprostszych projektowanych stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz najprostszych projektowanych oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_W13Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane ze standardowymi procesami uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczania ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W13Ma wiedzę związaną z podstawowymi zagadnieniami z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie standardowych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-5Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych dezynfektantów)
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody
T-W-3Proces napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-2Procesy koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) wraz z procesami sedymentacji/flotacji wody
T-W-4Procesy rodzaje filtracji wody (rodzaje i zasady ich działania) oraz procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)
T-W-9Podstawowe urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego
T-W-7Przegląd podstawowych procesów oczyszczania ścieków. Podstawowe schematy oczyszczalni.
T-W-8Podstawowe urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje jedynie podstawową wiedzę teoretyczną a także jedynie podstawową wiedzę w zakresie działań projektowych odnośnie uzdatniania wód i oczyszczania ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_U08Student projektuje proste urządzenia stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków w odniesieniu do wybranych procesów oraz terenów posadawiania tych stacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U08Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu wybranej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostateczny sposób zaprojektować proste schematy (urządzenia) stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków a także potrafi dokonać jedynie ogólnego porównania do prostych rozwiązań (schematów) istniejących w praktyce (bez głębszej analizy tego porównania)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_U21Student potrafi przedstawić jako prezentację przygotowane przez siebie poszczególne projekty stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych a także projekty oczyszczalni ścieków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U21Potrafi przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą wyników realizacji zadania inżynierskiego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w dostatecznym stopniu potrafi zaprojektować i zaprezentować stosunkowo proste schematy stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych i oczyszczalni ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_U22Student rozumie potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod oczyszczania wód na cele bytowo-gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków komunalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U22Ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie standardowych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-2Procesy koagulacji wody (rodzaje i wybór optymalnych reagentów i flokulantów) wraz z procesami sedymentacji/flotacji wody
T-W-3Proces napowietrzania/utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody
T-W-5Procesy dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych dezynfektantów)
T-W-4Procesy rodzaje filtracji wody (rodzaje i zasady ich działania) oraz procesy odżelaziania i odmanganiania wód (stosowane filtry i zasady ich działania)
T-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-W-9Podstawowe urządzenia do biologicznego oczyszczania ścieków - złoża biologiczne, komory osadu czynnego
T-W-8Podstawowe urządzenia do mechanicznego oczyszczania ścieków - kraty, piaskowniki, osadniki wstępne.
T-W-7Przegląd podstawowych procesów oczyszczania ścieków. Podstawowe schematy oczyszczalni.
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w stopniu dostatecznym rozumie i widzi potrzebę dalszego dokształcania się w zakresie nowych metod uzdatniania wód na cele bytowo - gospodarcze oraz w zakresie nowych metod oczyszczania ścieków
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_K01Student potrafi przekazywać podstawową wiedzę dotyczącą problemów uzdatniania wody i oczyszczania ścieków oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi także inspirować do nauki inne osoby w zespole projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K01Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie standardowych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych
C-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
Treści programoweT-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.
T-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody
Metody nauczaniaM-2Metoda projektów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje jedynie minimalną chęć oraz motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie umiejętności projektowania schematów (urządzeń) do uzdatniania wód i oczyszczania ścieków bez zbytniej motywacji dla organizacji procesu uczenia się także dla innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_BW/39_K04Student potrafi współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia dotyczące oczyszczania wód i oczyszczania ścieków oraz potrafi ponosić odpowiedzialność za wspólnie realizowane zagadnienia w zespole projektowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność projektowania podstawowych schematów stacji uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych oraz oczyszczalni ścieków
C-1Rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych. Rozumienie standardowych metod i procesów oczyszczania ścieków komunalnych
Treści programoweT-W-1Analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych oraz norm dotyczących projektowania stref ochronnych stacji uzdatniania wody
T-P-1Zaprojektowanie wybranych urządzeń dla stacji uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej (obliczenia i wymiarowanie urządzeń oraz instalacji). Rysunki konstrukcyjne projektowanych urządzeń oraz instalacji (jako gotowe stacje uzdatniania wody)
T-P-2Dla zadanych parametrów przyjęcie schematu oczyszczalni ścieków wraz z zaprojektowaniem wybranych urządzeń.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma jedynie dostateczną świadomość zarówno odnośnie własnej odpowiedzialności za pracę w zakresie omawianych zagadnień jak i odnośnie konieczności współpracy w całym zespole projektowym
3,5
4,0
4,5
5,0