Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)

Sylabus przedmiotu Wytrzymałość materiałów-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wytrzymałość materiałów-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Teorii Konstrukcji
Nauczyciel odpowiedzialny Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Larysa Gawkowska <Larysa.Gawkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 9 0,80,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 18 2,70,30zaliczenie
wykładyW3 18 2,50,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony kurs matematyki
W-2Ukończony kurs fizyki
W-3Ukończony kurs mechaniki ogólnej
W-4Ukończony kurs wytrzymałości materiałów semestr II

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
C-2Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
C-3Opanowanie umiejętności analizowania stateczności prętów prostych
C-4Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne2
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem2
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach2
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.1
T-A-5Wyznaczanie linii ugięcia belek - sposób Clebscha1
T-A-6Wyznaczanie linii ugięcia belek - metoda Mohra1
T-A-7Wyznaczanie siły krytycznej, projektowanie prętów ściskanych z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia1
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia2
T-A-9Wyznaczanie naprężeń zredukowanych2
T-A-10Kolokwium 2x24
18
laboratoria
T-L-1Pomiary twardości metali2
T-L-2Osiowe rozciąganie metali2
T-L-3Zginanie belek2
T-L-4Skręcanie prętów stalowych2
T-L-5Kolokwium zaliczające ćwiczenia1
9
wykłady
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a1
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego2
T-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem2
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.2
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.2
T-W-6Skręcanie1
T-W-7Metody wyznaczania lini ugięcia belek prostych. Metoda Eulera, sposób Clebscha, metoda Mohra.2
T-W-8Stateczność prętów prostych2
T-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia2
T-W-10Hipotezy wytężenia2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań33
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5Konsultacje3
81
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego4
A-L-4Samodzielne opracowywanie wyników5
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Egzamin3
A-W-5Konsultacje3
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w trakcie kolokwium zaliczeniowego na ćwiczeniach laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/17B_W01
Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-A-8, T-W-1, T-W-8, T-A-3, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
B_1A_C/17B_W02
Zna zasady wymiarowanie elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-A-2, T-A-8, T-W-2, T-W-6, T-A-4, T-W-5, T-A-6, T-A-1M-1, M-2S-3, S-1
B_1A_C/17B_W03
Zna zasady analizowania stateczności prętów prostych
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-3T-W-8, T-A-7, T-W-9, T-A-8M-1, M-2S-3, S-1
B_1A_C/17B_W04
Zna hipotezy wytrzymałościowe i zasady ich stosowania
B_1A_W04, B_1A_W06T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-4T-A-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_C/17B_U01
Potrafi idenyfikować przypadki wytrzymałościowe
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1T-W-6, T-W-8, T-A-8, T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-2, T-A-4, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-1M-2, M-1S-3, S-1
B_1A_C/17B_U02
Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla róznych przypadków wytrzymałościowych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-W-9, T-A-3, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-A-2, T-A-4, T-W-2, T-A-1, T-W-8, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1, S-3
B_1A_C/17B_U03
Potrafi wyznaczyć naprężenia w ściskanych elementach konstrukcji z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-3T-W-9, T-W-8, T-A-8, T-A-7M-2, M-1S-3, S-1
B_1A_C/17B_U04
Umie wyznaczyć linię ugięcia belek statycznie wyznaczalnych
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-2T-A-6, T-W-7, T-A-5M-2, M-1S-3, S-1
B_1A_C/17B_U05
Umie stosować hipotezy wytężenia
B_1A_U04T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-4T-W-10, T-A-9M-1, M-2S-1, S-3
B_1A_C/17B_U06
Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciągac wnioski
B_1A_U04, B_1A_U10T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/17B_W01
Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
2,0nie rozumie zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
3,0ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych, lecz nie w pełni uporządkowaną
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_W02
Zna zasady wymiarowanie elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności
2,0nie zna zasad wymiarowania elementów konstrukcji
3,0zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_W03
Zna zasady analizowania stateczności prętów prostych
2,0nie zna zasad analizowania stateczności prętów prostych
3,0ma ogólna wiedzę dotyczącą zasad analizowania stateczności prętów prostych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_W04
Zna hipotezy wytrzymałościowe i zasady ich stosowania
2,0nie zna hipotez wytrzymałościowych
3,0zna podstawowe hipotezy wytrzymałościowe i rozumie zasady ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_1A_C/17B_U01
Potrafi idenyfikować przypadki wytrzymałościowe
2,0nie potrafi identyfikować przypadków wytrzymałościowych
3,0potrafi identyfikować przypadki wytrzymałościowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_U02
Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla róznych przypadków wytrzymałościowych
2,0nie umie wstępnie zwymiarować elementów konstrukcji
3,0potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_U03
Potrafi wyznaczyć naprężenia w ściskanych elementach konstrukcji z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
2,0nie potrafi wyznaczać naprężeń w elementach ściskanych
3,0potrafi wyznaczać naprężeia w elementach ściskanych konstrukcji z uwzglednieniem niebezpieczeństwa wyboczenia, popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_U04
Umie wyznaczyć linię ugięcia belek statycznie wyznaczalnych
2,0nie umie wyznaczać linii ugiecia belek
3,0umie wybrać i zastosować właściwą metodę wyznaczania linii ugiecia belek prostych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_U05
Umie stosować hipotezy wytężenia
2,0nie umie stosować hipotez wytrzymałościowych
3,0umie wybrać i zastosować właściwą hipotezę wytrzymałościową do wyznaczania naprężeń zredukowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_C/17B_U06
Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciągac wnioski
2,0nie umie przeprowadzać eksperymentów wytrzymałościowych
3,0zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczacych i nieniszcących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciagać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Banasiak M., Grossman K., Trombski M., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, PWN, Warszawa, 1998, III
  2. Bąk. R. Burczyński T., Wytrzymałość materiałów z elementami ujęcia komputerowego, WNT, Warszawa, 2001
  3. Dyląg Z. Jakubowicz A., Orłoś Z., Wytrzymałość materiałów, WNT, Warszawa, 2003
  4. Gawkowska L., Wytzrymałość materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
  5. Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, OW PW, Warszawa, 2006, VI
  6. Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałośc materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
  7. Niezgodziński M., Niezgodziński T., Zadania z wytrzymałości materiałów, WNT, warszawa, 2009
  8. Orłowski W., Słowański L., Wytrzymałość materiałów. Przykłady obliczeń, Arkady, Warszawa, 1978

Literatura dodatkowa

  1. Brzozka Z., Wytrzymałość materiałów, PWN, Warszawa, 1972
  2. Misiak J., Mechanika techniczna. tom I, Statyka i wytrzymałość, WNT, Warszawa, 1999
  3. Nowacki W., Mechanika budowli, PWN, Warszawa, 1976
  4. Przewłocki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowli, Arkady, Warszawa, 2006
  5. Zielnica J., Wytrzymałośc materiałów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2002, II

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne2
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem2
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach2
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.1
T-A-5Wyznaczanie linii ugięcia belek - sposób Clebscha1
T-A-6Wyznaczanie linii ugięcia belek - metoda Mohra1
T-A-7Wyznaczanie siły krytycznej, projektowanie prętów ściskanych z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia1
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia2
T-A-9Wyznaczanie naprężeń zredukowanych2
T-A-10Kolokwium 2x24
18

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pomiary twardości metali2
T-L-2Osiowe rozciąganie metali2
T-L-3Zginanie belek2
T-L-4Skręcanie prętów stalowych2
T-L-5Kolokwium zaliczające ćwiczenia1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a1
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego2
T-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem2
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.2
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.2
T-W-6Skręcanie1
T-W-7Metody wyznaczania lini ugięcia belek prostych. Metoda Eulera, sposób Clebscha, metoda Mohra.2
T-W-8Stateczność prętów prostych2
T-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia2
T-W-10Hipotezy wytężenia2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach18
A-A-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń12
A-A-3Samodzielne rozwiązywanie zadań33
A-A-4Przygotowanie do kolokwiów15
A-A-5Konsultacje3
81
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych9
A-L-2Teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń6
A-L-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego4
A-L-4Samodzielne opracowywanie wyników5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Studia literaturowe21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu30
A-W-4Egzamin3
A-W-5Konsultacje3
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_W01Rozumie zasady identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Treści programoweT-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.
T-W-6Skręcanie
T-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a
T-W-8Stateczność prętów prostych
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
3,0ma ogólną wiedzę dotyczącą zasad identyfikowania przypadków wytrzymałościowych, lecz nie w pełni uporządkowaną
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_W02Zna zasady wymiarowanie elementów konstrukcji ze względu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-W-6Skręcanie
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.
T-A-6Wyznaczanie linii ugięcia belek - metoda Mohra
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad wymiarowania elementów konstrukcji
3,0zna ogólne zasady wymiarowania elementów konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_W03Zna zasady analizowania stateczności prętów prostych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizowania stateczności prętów prostych
Treści programoweT-W-8Stateczność prętów prostych
T-A-7Wyznaczanie siły krytycznej, projektowanie prętów ściskanych z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna zasad analizowania stateczności prętów prostych
3,0ma ogólna wiedzę dotyczącą zasad analizowania stateczności prętów prostych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_W04Zna hipotezy wytrzymałościowe i zasady ich stosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W04Ma wiedzę z mechaniki ogólnej i wytrzymałości materiałów
B_1A_W06Zna zasady mechaniki budowli i analizy konstrukcji prętowych w zakresie statyki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń
Treści programoweT-A-9Wyznaczanie naprężeń zredukowanych
T-W-10Hipotezy wytężenia
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna hipotez wytrzymałościowych
3,0zna podstawowe hipotezy wytrzymałościowe i rozumie zasady ich stosowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U01Potrafi idenyfikować przypadki wytrzymałościowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
Treści programoweT-W-6Skręcanie
T-W-8Stateczność prętów prostych
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-W-1Wiadomości wstępne: naprężenia, odkształcenia, prawo Hooke'a
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi identyfikować przypadków wytrzymałościowych
3,0potrafi identyfikować przypadki wytrzymałościowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U02Umie wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla róznych przypadków wytrzymałościowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-A-3Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach
T-W-3Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-W-10Hipotezy wytężenia
T-W-6Skręcanie
T-A-2Zginanie proste. Zginanie ze ścinaniem
T-A-4Ściskanie mimośrodowe, rdzeń przekroju.
T-W-2Statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne przypadki rozciągania osiowego
T-A-1Wprowadzenie: zasady zaliczenia przedmiotu, zalecana literatura. Rozciąganie osiowe - statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne
T-W-8Stateczność prętów prostych
T-W-4Zginanie ukośne. Zginanie w dwóch płaszczyznach.
T-W-5Ściskanie mimośrodowe. Rdzeń przekroju.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wstępnie zwymiarować elementów konstrukcji
3,0potrafi wstępnie zwymiarować elementy konstrukcji dla różnych przypadków wytrzymałościowych, popełnia pojedyncze błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U03Potrafi wyznaczyć naprężenia w ściskanych elementach konstrukcji z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizowania stateczności prętów prostych
Treści programoweT-W-9Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-W-8Stateczność prętów prostych
T-A-8Ściskanie ze zginaniem z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
T-A-7Wyznaczanie siły krytycznej, projektowanie prętów ściskanych z uwzględnieniem niebezpieczeństwa wyboczenia
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wyznaczać naprężeń w elementach ściskanych
3,0potrafi wyznaczać naprężeia w elementach ściskanych konstrukcji z uwzglednieniem niebezpieczeństwa wyboczenia, popełnia drobne błędy merytoryczne i rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U04Umie wyznaczyć linię ugięcia belek statycznie wyznaczalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-A-6Wyznaczanie linii ugięcia belek - metoda Mohra
T-W-7Metody wyznaczania lini ugięcia belek prostych. Metoda Eulera, sposób Clebscha, metoda Mohra.
T-A-5Wyznaczanie linii ugięcia belek - sposób Clebscha
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wyznaczać linii ugiecia belek
3,0umie wybrać i zastosować właściwą metodę wyznaczania linii ugiecia belek prostych, popełnia drobne błędy rachunkowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U05Umie stosować hipotezy wytężenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności stosowania hipotez wytężenia w złożonych stanach naprężeń
Treści programoweT-W-10Hipotezy wytężenia
T-A-9Wyznaczanie naprężeń zredukowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie kolokwiów na ćwiczeniach audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na egzaminie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie stosować hipotez wytrzymałościowych
3,0umie wybrać i zastosować właściwą hipotezę wytrzymałościową do wyznaczania naprężeń zredukowanych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_1A_C/17B_U06Umie przeprowadzać eksperymenty wytrzymałościowe, interpretować otrzymane wyniki i wyciągac wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U04Potrafi wykonać analizę statyczną konstrukcji prętowych statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych, określić stan naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcji oraz je zwymiarować
B_1A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Opanowanie umiejętności identyfikowania przypadków wytrzymałościowych
C-2Opanowanie umiejętności wstępnego wymiarowania elementów konstrukcji ze wzgledu na stan graniczny nośności i użytkowalności
Treści programoweT-L-3Zginanie belek
T-L-2Osiowe rozciąganie metali
T-L-1Pomiary twardości metali
T-L-4Skręcanie prętów stalowych
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca w trakcie kolokwium zaliczeniowego na ćwiczeniach laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie przeprowadzać eksperymentów wytrzymałościowych
3,0zna metodykę oraz procedury badawcze przy próbach niszczacych i nieniszcących materiałów budowlanych, czynnie uczestniczy w wykonywanych badaniach, potrafi interpretować wyniki i wyciagać wnioski
3,5
4,0
4,5
5,0