Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne - rewaloryzacja sem. 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne - rewaloryzacja sem. 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
W-2 | Posiadanie stopnia inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przygotowanie do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Prowadzone w formie grupowych zajęć projektowych, mających na celu uwrażliwienie studentów na zastane środowisko kulturowe, przybliżenie metod badań historycznych i sposobów analizy materiałów źródłowych. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedstawienie zagadnień związanych z rewaloryzacją obszarów śródmiejskich, staromiejskich i poprzemysłowych we współczesnych miastach na podstawie wybranych przykładów polskich oraz zagranicznch. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Zakres ćwiczeń: Analiza historyczno-urbanistyczna zespołu zabudowy historycznej z uwzględnieniem uwarunkowań historycznych i użytkowania współczesnego. Określenie wytycznych konserwatorskich. | 45 |
A-P-2 | Praca studenta nad projektem. | 105 |
150 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 3 |
A-W-2 | Praca indywidualna studenta | 27 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prace analityczne, odpowiednie do potrzeb tematyki określonej zakresem pracy projektowej. Koncepcja w formie syntetycznej, uwzględniająca określone uwarunkowania zewnętrzne, program funkcjonalno-przestrzenny i założenia wstępne. |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena indywidualnego wkładu studenta w opracowanie analizay historyczno-urbanistycznej. (semestr 1) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu rewaloryzacji. (semestr 2) |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena wiedzy dotyczącej rewaloryzacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_W01 Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | A_2A_W08, A_2A_W09, A_2A_W15 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W03 | C-1 | T-W-1 | M-2, M-3 | S-1, S-3 |
A_2A_C-II/1-2_W02 Zrozumienie złożoności zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejętność zebrania niezbędnego materiału wyjściowy do podjęcia działań rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejętność opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji. | A_2A_W03, A_2A_W04, A_2A_W05, A_2A_W06, A_2A_W07, A_2A_W18, A_2A_W10, A_2A_W09 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W08 | InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W03 | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_U01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | A_2A_U02, A_2A_U13 | T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18 | InzA2_U03 | C-1 | — | M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_K01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym. | A_2A_K02, A_2A_K03 | T2A_K02, T2A_K04, T2A_K05 | InzA2_K01 | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_W01 Przygotowanie teoretyczne do projektowania architektonicznego w zastanym środowisku kulturowym, projektowania adaptacji i transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_2A_C-II/1-2_W02 Zrozumienie złożoności zagadnienia planowania przestrzennego w obszarze historycznym, kulturowym, strefach konserwatorskich, umiejętność zebrania niezbędnego materiału wyjściowy do podjęcia działań rekonstrukcyjnych, projektowych, rewaloryzacyjnych w obszarach o licznych nawarstwieniach kulturowych, umiejętność opracowania koncepcji rewaloryzacji zespołu zabytkowego lub/i jego rewitalizacji. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę dotyczącą tematyki przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_U01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym, potrafi adaptować istniejące obiekty do nowych funkcji, potrafi przepraowadzić proces projektowy transformacji obszarów historycznych objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał opracowanie analityczne oraz projekt końcowy będące podstawą zaliczenia przedmiotu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_C-II/1-2_K01 Potrafi projektować w zastanym środowisku kulturowym. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie wagę poszanowania dla zastanego krajobrazu kulturowego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast, Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji., Warszawa, 2003
- Jałowiecki B., Szczepański S., Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2002
- Kozińska B., Rozwój przestrzenny Szczecina od pocz. XIX w. do II wojny światowej, SHS, Szczecin, 2002
- Fiuk P., Transformacja zespołów staromiejskich w Polsce po 1989 roku, na wybranych przykładach., Aspekty, Szczecin, 2008
- Lorens P., Paszkowski Z., Pęchorzewski D., Kształtowanie przestrzeni kwartału 21 w Szczecinie na tle doświadczeń europejskich i północnoamerykańskich, Szczecin, 2009
- Wołoszyn M., Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych., Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
- Samorząd w ochronie zespołów staromiejskich. Doświadczenia, problemy, perspektywy., Lublin, 2004
- Sitte C., Der Staedtebau, Wiedeń, 1922
- pod red. J. Bogdanowskiego, Miasto historyczne w dialogu ze współczesnością, WAPG, Gdańsk, 2002
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni śródmiejskich na przykładach wybranych miast europejskich., Walkowska Wydawnictwo, Szczecin, 2003
Literatura dodatkowa
- Dostosowana do tematyki projektu.