Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | A_2A_B-I/1_W07 | posiada wiedzę na temat ewolucji architektury i urbanistyki europejskiej wzbogacony o przykłady światowe |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | A_2A_W07 | posiada szeroki obraz ewolucji architektury i urbanistyki europejskiej wzbogacony o przykłady światowe |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_W03 | ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T2A_W04 | ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T2A_W06 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
InzA2_W03 | ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej |
Cel przedmiotu | C-3 | Zapoznanie się ze spuścizną architektoniczną i powojennym dorobkiem twórczym na terenie Pomorza Zachodniego. |
---|
C-1 | Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy na temat współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-4 | Lab-Ćwiczenie umiejętności samodzielnej analizy i oceny architektury, posługiwania się szkicem rysunkowym i podstawowymi pojęciami dot. stylów i nurtów. |
C-7 | Lab- Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
C-5 | Lab- Pogłębienie widzenia współczesnej architektury przez rozumienie zjawisk architektonicznych przeszłości w procesie ich kształtowania i rozwoju. |
C-6 | Lab- Zapoznanie się z najważniejszymi zjawiskami i problemami we współczesnej architekturze i urbanistyce polskiej. |
Treści programowe | T-W-1 | Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne. Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku. |
---|
T-L-14 | Awangarda szczecińskiej architektury, omówienie na wybranych przykładach (m.in. Zb. Abrachamowicz, M. Janowski, A. Szymski.)
Awangarda pierwszej dekady 21 wieku w Polsce. Omówienie wybranych obiektów i wybitnych indywidualności ostatniego dziesięciolecia w architekturze polskiej. |
T-L-1 | Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. |
T-L-10 | Lata 1965–1980. Formy nieszablonowe - wybrane realizacje obiektów użyteczności publicznej: dworce kolejowe i autobusowe, lokale gastronomiczne, centra handlowe, budynki uzdrowiskowe i sanatoryjne, obiekty sakralne.(m.in. J. Hawryluk-Grabowska, W. Molicki, E. Modrzejewski, J. Radkiewicz, A. Romanowicz, J. Skrzypczak, W. Lipiński, St. Tylka, W. Pietrzyk) |
T-L-2 | Lata 1795-1850. Okres zaborów na ziemiach polskich. Wczesny historyzm romantyczny, rozwój stylów neo(…). (m.in. P. Aigner, J. Kubicki, F. Lessel, A. Corazzi, H. Marconi, A. Idźkowski, F. Lanci) |
T-L-8 | Lata 1945–1956. Okres lat odbudowy. Kontynuacja nurtów modernistycznych. Socrealizm na ziemiach polskich. Plan sześcioletni, rozbudowa przemysłu, MDM, Nowa Huta, Nowe Tychy. (m.in. M. Leykam, Z. Ihnatowicz, W. Kłyszewski, J. Mokrzycki, T. Ptaszycki, K. Wejchert, H. Adamczewska) |
T-L-4 | Style regionalne i inspirowane sztuką ludową. Styl zakopiański. Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - wprowadzenie. (m.in. St. Witkiewicz, J. Czajkowski, Cz. Przybylski, J. Koszyc-Witkiewicz.) |
T-L-3 | Lata 1890-1918. Okres zwany Młodą Polską. Poszukiwanie stylów narodowych. Rozwój historyzmu, eklektyzmu, secesji i wczesnego modernizmu. (m.in J. Dziekoński, ST. Szyller, K. Kozłowski, j. Zawiejski, T. Talowski, Fr. Mączyński, T. Stryjeński) |
T-L-9 | Lata 1956–1965. Odrodzenie się tendencji modernistycznych. Plany pięcioletnie, fabryki domów, płyta żerańska. Rozwój wszystkich gałęzi gospodarki : szkolnictwo, sport, administracja, mieszkalnictwo. Teatry, kina, supersamy. (m.in. H. Skibniewska, Zb.Karpiński, z. Fafiusowa, M. i J. Indarden, M. Krasiński,J. Hryniewiecki, M.Gintowt, J.Sołtan, B. Pniewski, W. Cęckiewicz, H. Buszko, A. Franta) |
T-L-12 | Przedwojenna architektura modernistyczna Szczecina i Pomorza Zachodniego. Zespoły zabudowy osiedli robotniczych, budynki użyteczności publicznej, architektura sakralna, dzielnice willowe, architektura przemysłowa. |
T-L-7 | Modernizm na terenie Katowic i Górnego Śląska.( m.in. K. Schayer, F. Brenner, K. Wyczyński, L. Wojtyszko, T. Michejda, St. Gruszka, St. Bryła) |
T-L-6 | Gdynia - brylant polskiego modernizmu. Białe Miasto. Lata 1927–1939. (m.in. St. Ziołowski, T. Kossak, Zb. Kupiec, Wł. Prochaska, R. Piotrowski, J. Miller) |
T-L-11 | Lata 1980–2000. Przemiany społeczno-polityczne. Tendencje post-modernistyczne w architekturze polskiej. Architektura sakralna. Indywidualizacja i nowy charakter. Uwolnienie architektury z państwowych biur projektów. Przykłady realizacji (m.in. M. Budzyński, R. Loegler, St. Kuryłowicz, JEMS Architekci, W. Obtułowicz) |
T-L-5 | Polska architektura okresu 20-lecia międzywojennego - awangarda. Grupa Block, grupa Preasens. ( m. in. B. Lachert, J. Szanajca, H. i Sz. Syrkusowie, B. i St. Brukalscy, A. Szyszko-Bohusz, B. Pniewski) |
T-L-15 | Zebranie prac rysunkowych, referatów i opracowań. Zaliczenie pisemne lub ustne. |
T-L-13 | Powojenna architektura Szczecina. Budowa nowej tożsamości miasta. Wybrane obiekty zabudowy mieszkaniowej i usługowej. „Mistery” Szczecina. Wybrane przykłady realizacji w regionie. (m.in. H. Nardy, M. Rąbek, J. Karwowski, K. Stachowiak, Z. Grudziński, M. Uciechowski, M. Prauziński, T. Ostrowski, A. Korzeniowski) |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
---|
M-2 | Lab- Ćwiczenia prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena podsumowująca: wykład studenci przygotowują prezentację multimedialną na zadany temat |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: obecność na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: Lab-przygotowanie referatu na zadany temat |
S-4 | Ocena formująca: Lab- wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 |
S-5 | Ocena formująca: Lab- kolokwium końcowe bądź zaliczenie ustne. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | wykazuje się podstawową wiedzą na temat stylów, nurtów i kierunków w układzie chronologicznym, ich podstawowych cech oraz umie dopasować do nich wybrane działa architektoniczne. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |