Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Projektowanie urbanistyczne 5:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie urbanistyczne 5
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,56egzamin
projektyP5 45 5,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone projektowanie urbanistyczne sem. 3 i 4
W-2Podstawa znajomość teorii projektowania architektonicznego i urbanistycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
C-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.6
T-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.18
T-P-3Sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, przepisów prawa oraz pełne zwymiarowanie.9
T-P-4Opracowanie techniczne detalu małej architektury3
T-P-5Przygotowanie makiety.9
45
wykłady
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.1
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ2
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast2
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych1
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych1
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych1
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy1
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.1
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu2
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce1
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych1
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna na terenie opracowania i sporzadzenie inwentaryzacji urbanistycznej.9
A-P-3Przygotowanie analiz zewnętrznych i wewnętrznych.12
A-P-4Opracowanie koncepcji urbanistycznej dla wyznaczonego obszaru opracowania.24
A-P-5Opracowanie komunikacji i parkingów.10
A-P-6Na podstawie zatwierdzonek koncepcji urbanistycznej sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, wymiarowania i przepisów prawa.12
A-P-7Zrobienie makiety urbanistycznej w skali 1:500 obszaru opracowania.19
A-P-8przygotowanie do ćwiczeń18
149
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/5_W01
ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
A_1A_W01T1A_W01, T1A_W02C-1T-W-3, T-W-6, T-W-12, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-P-1, T-W-7, T-W-9, T-W-1, T-W-10, T-W-11, T-W-8M-3, M-4, M-2, M-5S-2
A_1A_C-XIV/5_W10
Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
A_1A_W10T1A_W03, T1A_W04, T1A_W08InzA_W03C-2T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1S-1
A_1A_C-XIV/5_W21
Zna podstawy procesu planowania miejscowego
A_1A_W21T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W03C-2T-W-8, T-W-9, T-W-7, T-W-10M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/5_U07
sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
A_1A_U07T1A_U09, T1A_U16InzA_U02C-1T-P-5M-2S-2
A_1A_C-XIV/5_U13
potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
A_1A_U13T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16InzA_U06, InzA_U08C-1T-P-2M-2S-2
A_1A_C-XIV/5_U18
potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
A_1A_U18T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16InzA_U08C-1T-P-2M-2S-2
A_1A_C-XIV/5_U23
uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
A_1A_U23T1A_U10, T1A_U15InzA_U03, InzA_U08C-2T-W-10, T-W-9, T-W-8, T-W-7M-1S-1
A_1A_C-XIV/5_U24
potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
A_1A_U24T1A_U03, T1A_U16C-1T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_C-XIV/5_K02
jest gotowy do pracy w zespole branżowym
A_1A_K02T1A_K03C-1T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-12, T-W-1, T-W-4, T-P-1, T-W-11, T-W-10, T-W-9M-3, M-4, M-5, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/5_W01
ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
2,0
3,0Poprawne opracowanie projetu zagospodarowania terenu opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_W10
Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących planowania przestrzennego w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_W21
Zna podstawy procesu planowania miejscowego
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/5_U07
sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
2,0.
3,0Poprawne przygotowanie makiety. Przygotowanie wizualizacji koncepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_U13
potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
2,0
3,0Przygotowanie zagospodarowania koncepcji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_U18
potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
2,0
3,0Przygotowanie koncepcji budynkowej zagospodarowania terenu opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_U23
uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
2,0
3,0Posiadanie wiedzy z zakresu planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy
3,5
4,0
4,5
5,0
A_1A_C-XIV/5_U24
potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
2,0
3,0Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_C-XIV/5_K02
jest gotowy do pracy w zespole branżowym
2,0
3,0Przygotowanie projektu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmielewski J.M, Teoria urbanistyki - wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 2001
  2. Czekiel-Świtalska E., Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni bezpośredniego zamieszkania, Oficyna Wydawnicza PK, Kraków, 2005
  3. Czekiel-Świtalska E, Przestrzeń przydomowa jako czynnik integracji mieszkańców, hogben, Szczecin, 2005, 2, Przestrzeń i forma
  4. Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
  5. Kosiński W, "Serce świata” – Manhattan, Czasopismo tech. PK, Kraków, 2008, 3-A/2008

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.6
T-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.18
T-P-3Sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, przepisów prawa oraz pełne zwymiarowanie.9
T-P-4Opracowanie techniczne detalu małej architektury3
T-P-5Przygotowanie makiety.9
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.1
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ2
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast2
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych1
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych1
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych1
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy1
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.1
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu2
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce1
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych1
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Wizja lokalna na terenie opracowania i sporzadzenie inwentaryzacji urbanistycznej.9
A-P-3Przygotowanie analiz zewnętrznych i wewnętrznych.12
A-P-4Opracowanie koncepcji urbanistycznej dla wyznaczonego obszaru opracowania.24
A-P-5Opracowanie komunikacji i parkingów.10
A-P-6Na podstawie zatwierdzonek koncepcji urbanistycznej sporządzenie planu realizacyjnego z uwzględnieniem infrastruktury technicznej, wymiarowania i przepisów prawa.12
A-P-7Zrobienie makiety urbanistycznej w skali 1:500 obszaru opracowania.19
A-P-8przygotowanie do ćwiczeń18
149
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do egzaminu15
A-W-3uczestnictwo w egzaminie1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_W01ma wiedzę służącą do rozwiązywania problemów projektowych z zakresu urbanistyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W01ma wiedzę z wybranych działów nauk ścisłych służącą do rozwiązywania problemów projektowych (matematyka, mechanika, fizyka budowli…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast
T-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
Metody nauczaniaM-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Poprawne opracowanie projetu zagospodarowania terenu opracowania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_W10Zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W10zna ogólne ramy systemu planowania w Polsce, jego uwarunkowania prawne i proces powstawania miejscowego prawa przestrzennego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących planowania przestrzennego w Polsce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_W21Zna podstawy procesu planowania miejscowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W21zna podstawy procesu planowania miejscowego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę z zakresu podstaw dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_U07sprawnie rysuje, sporządza, użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych modele przestrzenne; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U07sprawnie rysuje (rzeźbi, maluje, tworzy kolorowe grafiki…) z użyciem różnych narzędzi, materiałów i technik, także komputerowych; modeluje wirtualnie i fizycznie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-5Przygotowanie makiety.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0.
3,0Poprawne przygotowanie makiety. Przygotowanie wizualizacji koncepcji.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U13potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie zagospodarowania koncepcji projektowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_U18potrafi projektować obiekty złożone i małe zespoły złożone z kilku obiektów powiązanych funkcjonalnie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U18potrafi projektować obiekty złożone i zespoły kilku obiektów powiązanych funkcją
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-2Opracowanie koncepcji zespołu zabudowy w centralnej części miasta z podstawowymi elementami urządzeń miejskich.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie koncepcji budynkowej zagospodarowania terenu opracowania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_U23uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U23uświadamia sobie różnego rodzaju konsekwencje dokumentów planistycznych i inwestycji budowlanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Podstawowa wiedza w zakresie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
Treści programoweT-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
Metody nauczaniaM-1Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją. Metody praktyczne w formie korekt i prezentacji z dyskusją. Klauzury rozpoczynające poszczególne etapy zajęć z dyskusją.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiadanie wiedzy z zakresu planu miejscowego i decyzji o warunkach zabudowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_U24potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, w tym inwentaryzację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U24potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, także powykonawczą oraz inwentaryzację
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
Metody nauczaniaM-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_C-XIV/5_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K02jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-1Umiejętność sporządzenia inwentaryzacji urbanistycznej przestrzeni zurbanizowanej. Rozumienie wzajemnych relacji miedzy projektowanym obiektem a otoczeniem i środowiskiem. Umiejętność sporządzenia projektu urbanistycznego obszaru w centrum miasta. Uwzględnienie w szczególności wymagań technicznych, jakie wymagane są przy zagospodarowaniu terenu. Umiejętność uwzględnienia w projekcie uwarunkowań społecznych, przyrodniczych i kulturowych.
Treści programoweT-W-6Użytkowanie obiektów i przestrzeni publicznych -przykłady badań użytkowania przestrzeni -modelowanie ruchu użytkowników -techniki komputerowe w badaniach -przykłady parametryzacji i odwzorowania graficznego ruchu użytkowników -użytkowanie przestrzeni zespołów mieszkaniowych
T-W-7Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego składowe miejscowego planu: Rysunek planu Ustalenia planu Linie zabudowy
T-W-3Przestrzeń publiczna -elementy składowe przestrzeni publicznych -skala przestrzeni publicznych w kontekście różnej zabudowy -parametry przestrzeni publicznych -przykłady charakterystycznych typów układów przestrzeni publicznych w kontekście rozwoju miast
T-W-8Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Etapy powstawania miejscowego planu.
T-W-2Podstawowe wymiary i odległości w projektowaniu zagospodarowania terenu zespołów mieszkaniowych -usytuowanie budynków na działce -komunikacja i parkowanie -dojścia i dojazdy -wyposażenie przestrzeni publicznych -przykłady z terenu miasta szczecina i inne -przykłady zapisów WTZ
T-W-5Nowoczesne wizjonerskie projekty urbanistyczne -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni publicznych -światowe i lokalne przykłady przyszłościowych wizji przestrzeni mieszkaniowych
T-W-12Tożsamość miejsca – przestrzeń współczesnego miasta - przestrzeń współczesnego miasta a nowoczesna architektura - przykłady rozwoju miast na przykładach Hiszpanii i Monaco
T-W-1Relacje między elementami kształtującymi przestrzeń. Inwentaryzacja urbanistyczna.
T-W-4Techniki i przykłady rysunku zagospodarowania terenu w różnych opracowaniach projektowych -przegląd technik i przykładów rysunków ZT -zawartość merytoryczna rysunku ZT -opracowania konkursowe - przykłady -rysunki ZT w różnych skalach projektowych
T-P-1Sporządzenie inwentaryzacji urbanistycznej i analiz zewnętrznych i wewnętrznych obszaru opracowania.
T-W-11Poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania - przestrzeń w najbliższym otoczeniu zabudowy mieszkaniowej - kompozycja i proporcje wnętrz urbanistycznych - odległości dojść do podstawowych usług - orientacja w przestrzeni - nawiązywanie więzi społecznych
T-W-10Decyzja o warunkach zabudowy Miejscowy plan a planowanie przestrzenne w Polsce
T-W-9Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Skutki ekonomiczne związane z uchwaleniem miejscowego planu
Metody nauczaniaM-3Wizje terenowe - obserwacja i dokumentacja zagospodarowania terenu
M-4Wizje terenowe - obserwacja przepływu ludzi w poszczególnych przestrzeniach
M-5Prezentacja zespołów urbanistycznych połączona z dyskusją.
M-2Grupowe i/lub indywidualne korekty rozwiązań projektowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych faz powiązana jest z ich prezentacją i dyskusją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przygotowanie projektu w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0