Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | A_1A_D-III/5_U11 | Umiejętność rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | A_1A_U11 | potrafi przedstawić rozwiązanie w atrakcyjnej formie graficznej i w formie prezentacji multimedialnej |
---|
A_1A_U10 | obsługuje programy komputerowe wspomagające proces projektowania architektonicznego i urbanistycznego oraz systemy koordynujące informację przestrzenną |
A_1A_U13 | potrafi projektować przestrzeń publiczną, półpubliczną i prywatną w różnej skali, aranżować ją za pomocą rozmaitych elementów (posadzka, mała architektura, zieleń…) |
A_1A_U22 | w planowaniu przestrzennym potrafi wartościować tereny i decydować o ich przeznaczeniu |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T1A_U03 | potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów |
---|
T1A_U04 | potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów |
T1A_U07 | potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej |
T1A_U08 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
T1A_U09 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
T1A_U14 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
T1A_U15 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
T1A_U16 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności rozpoznania i rozwiązywania problemów wybranych jednostek sieci osadniczej w zakresie uwarunkowań endogenicznych - w aspekcie układu funkcjonalno-przestrzennego, kształtowania ładu przestrzennego, stopnia integracji przestrzennej, kompozycji, występujacych terenów recesji, systemu infrastrukturalnych powiazań komunikacji, zasobów przyrodniczych, historyczno-kulturowych i fizjonomicznych cech krajobrazu wiejskiego, kształtowania tożsamości lokalnej. |
---|
Treści programowe | T-W-1 | Treści wykładów są związane ze specyfiką systemów osadnictwa wiejskiego, ze szczególnym uwzględniniem procesów zachodzących w strefie podmiejskiej w układzie egzogenicznych oddziaływań w odniesieniu do poszczególnyh typów jednostek sieci osadniczej oraz w apekcie jakości zagospodarowania w ujęciu uprawnień i spójności planowania, racjonalnego wykorzystania zasobów, tożsamości lokalnej, funkcjonalności idostępności.
Bloki tematyczne wykładów:
Klasyfikacja osadnictwa wiejskiego.
Typologie osadnictwa wiejskiego – społeczno-gospodarcza, formalno-fizjonomiczna,
genetyczno-historyczna.
Charakterystyka obszarów wiejskich województwa Zachodniopomorskiego.
Transformacje struktury osadnictwa wiejskiego.
Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.
Suburbanizacja w aspekcie rozwoju terenów wiejskich.
Kształtowanie wysokiej jakości zagospodarowania przestrzennego wsi podmiejskich.
Jakość zagospodarowania przestrzennego obszarów wiejskich w kontekście rozwoju zrównoważonego- uprawnienia i spójność planowania, racjonalne wykorzystanie zasobów, funkcjonalność i dostępność.
Tożsamość lokalna w aspekcie krajobrazu kulturowego.
Koordynacja rozwoju przestrzennego na obszarch przylegających do dużych miast – doświadczenia krajowe i europejskie.
Rozwój form osadnictwa wiejskiego w strefie transgranicznego regionu metropolitalnego Szczecina. |
---|
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne oraz problemowe uwzględniające specyfikę osadnictwa wiejskiego ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania wielkich miast. W ćwiczeniach stosowana metoda projektowa uwzględniająca uwarunkowania egzogeniczne i endogeniczne jest poprzedzona wizją lokalną w wybranych jednostkach osadnictwa wiejskiego. |
---|
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie przedmiotu nastepuje porzez publiczną prezentację pracy a następnie złożenie do oceny następujacych opracowań: część tekstową obejmującą wyniki wizji lokalnej, materiały wejściowe i źródłowe, analizy planistyczne i opis koncepcji oraz część graficzną obejmującą uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne danej jednostki osadniczej oraz koncepcję transformacji przestrzennej wsi i szczegółową koncepcję wybranego fragmentu zagospodarowania. |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Opracowanie koncepcji zagospodarowania zdegradowanego funkcjonalnie i krajobrazowo obszaru wsi w oparciu o analizy historyczne i planistyczne w stopniu dostatecznym zawierającą potencjał rozwoju przestrzennego. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |