Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i konserwacja zabytków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka. |
W-2 | Umiejętnosć projektowania w programach CAD. |
W-3 | Umiejętność projektowania wnętrz. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem. | 44 |
T-P-2 | omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania | 1 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji. | 15 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | udział w zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu | 45 |
A-P-2 | Udział w zajęciach ćwiczeniowych. | 45 |
A-P-3 | Przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu | 105 |
195 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów, przygotowanie konspektu z treści wykładów. | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów. | 15 |
A-W-3 | Przygotowanie konspektu z treści wykładów | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe. |
M-2 | Analityczna praca własna studentów. |
M-3 | Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie. |
M-4 | Prezentacje publiczne opracowań projektowych. |
M-5 | Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-II/7_W01 Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych. | A_1A_W18, A_1A_W19 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-II/7_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | A_1A_U24, A_1A_U08 | T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U02, InzA_U06 | C-3 | T-P-2, T-P-1, T-W-1 | M-5, M-3, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_D-II/7_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | A_1A_K06, A_1A_K08 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-3 | T-P-1 | M-1, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-II/7_W01 Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-II/7_U01 Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_D-II/7_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
- Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
- Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
- Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
- Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
- Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
- Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
- Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
- Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
- OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
- Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
- Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
- Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
- Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
- Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
- Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011