Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i konserwacja zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Jakub Gołębiewski <Jakub.Golebiewski@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,56zaliczenie
projektyP7 45 5,00,44zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie pierwszych 6 semestrów studiów inżynierskich S1 na kierunku architektura i urbanistyka.
W-2Umiejętnosć projektowania w programach CAD.
W-3Umiejętność projektowania wnętrz.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania1
45
wykłady
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1udział w zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu45
A-P-2Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-3Przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu105
195
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów, przygotowanie konspektu z treści wykładów.15
A-W-2Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.15
A-W-3Przygotowanie konspektu z treści wykładów30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
M-2Analityczna praca własna studentów.
M-3Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-4Prezentacje publiczne opracowań projektowych.
M-5Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-II/7_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
A_1A_W18, A_1A_W19T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07InzA_W01, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-II/7_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
A_1A_U24, A_1A_U08T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16InzA_U02, InzA_U06C-3T-P-2, T-P-1, T-W-1M-5, M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_1A_D-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
A_1A_K06, A_1A_K08T1A_K01, T1A_K02InzA_K01C-3T-P-1M-1, M-4S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-II/7_W01
Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-II/7_U01
Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_1A_D-II/7_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. nr 162 z 17.09.2003, poz.1568, 2003
  2. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, 1974, 3
  3. Zin W., Zabytki urbanistyki i architektury w Polsce, tom I: Odbudowa i Konserwacja, Arkady, W-wa, 1983
  4. Zachwatowicz, J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  5. Frodl W., Pojęcia i kryteria wartościowania zabytków, Bibl. Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B, 1966
  6. Borusiewicz W., Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, Warszawa, 1965
  7. Frycz J., Restauracjai konserwacja zabytków architektury w Polsce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  8. Majdecki L., Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, Warszawa, 1993
  9. Latour S., Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1981
  10. Paszkowski Z., Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 1987
  11. Paszkowski Z., Transformacja przestrzeni środmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  12. Paszkowski Z., Miasto idealne w perspektywie europejskiej i jego związki z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2011
  13. OCHRONA ZABYTKÓW (OZ) - czasopismo, 2011
  14. Kwartalnik Architketury i Urbanistyki, Komitet AiU PAN, Warszawa, 2011
  15. Akta Nadzoru Budowlanego, Archiwum Państwowe, ul. Wojciecha 1 w Szczecinie, 2011
  16. Przestrzeń i Forma, Sfera, Szczecin, 2011
  17. Ruszczyk G., Architektura drewniana w Polsce, Sport i Turystyka MUZA SA, 2009
  18. Arlet P., Architektura wernakularna obszaru Morza Bałtyckiego. Analogie, różnice, obraz ogólny, ZUT, Szczecin, 2011
  19. Małachowicz E., Ochrona i Konserwacja zabytków, Wrocław, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.44
T-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1udział w zajęciach ćwiczeniowych, przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu45
A-P-2Udział w zajęciach ćwiczeniowych.45
A-P-3Przygotowanie i wygłoszenie referatu lub przygotowanie opracowania analitycznego, przygotowywanie projektu w poszczególnych blokach zadaniowych, przygotowanie prezentacji projektu, opracowanie końcowe merytoryczne i graficzne projektu105
195
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów, przygotowanie konspektu z treści wykładów.15
A-W-2Uczestnictwo w wykładach, prowadzenie zeszytu z notatkami i rysunkami z wykładów.15
A-W-3Przygotowanie konspektu z treści wykładów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-II/7_W01Posiada wiedzę o historii i teoriach ochrony i konserwacji zabytków oraz podstawach projektowania w środowisku historycznym. Zna architekturę historyczną regionu oraz przemiany związane ze zniszczeniami wojennymi, przemianami społecznymi i politycznymi oraz współczesnymi wymogami adaptacji obiektów zabytkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_W18zna w podstawowym zakresie zasady i metody pracy przy obiektach i zespołach zabytkowych oraz teorię projektowania w środowisku historycznym
A_1A_W19zna w podstawowym zakresie zachodniopomorską architekturę regionalną, przemiany osadnictwa w regionie, przykłady wybitnych obiektów i zespoły urbanistyczne z terenu Pomorza Zachodniego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i podstawami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
M-2Analityczna praca własna studentów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego
S-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-II/7_U01Potrafi dokonać inwentaryzacji obiektu zabytkowego oraz sporządzić projekt jego adaptacji, modernizacji lub konserwacji z uwaględnieniem kolorystyki, detalu oraz dokumentacji powykonawczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_U24potrafi opracować różnych rodzajów dokumentację, także powykonawczą oraz inwentaryzację
A_1A_U08umie harmonijnie zestawiać kolory i zastosować te zestawienia w zadaniu projektowym, potrafi wykonać projekt kolorystyki, także historycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-2omówienie różnych przykładów projektów konserwatorskich, opracowanie projektu konserwacji lub adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego lub historycznego wnętrza miejskiego (podwórze, plac, ulica), w zakresie projektu architektoniczno-konserwatorskiego, projektu wnętrz oraz wymiarowania
T-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
T-W-1Historia konserwacji i ochrony zabytków, teorie konserwatorskie, podstawy prawne ochrony i konserwacji zabytków w Polsce i na świecie, definicje i charakterystyka zabiegów konserwatorskich, konserwacja architektury drewnianej, konserwacja i wzmacnianie obiektów murowanych, adaptacja obiektów zabytkowych, zagadnienia rewitalizacji.
Metody nauczaniaM-5Opracowywanie koncepcji projektowych według założonych kryteriów i uwarunkowań
M-3Praca w zespołach projektowych połączona z wymianą doświadczeń pomiędzy studentami w grupie.
M-2Analityczna praca własna studentów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania projektowego z przedmiotu ochrona i konserwacja zabytków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_1A_D-II/7_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
A_1A_K08działa na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska (przyrodniczego, kulturowego, krajobrazu…)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym z zachowaniem minimalnej ingerencji w zabytkową substancję.
Treści programoweT-P-1Zapoznanie się z podstawową problematyka konserwatorską w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym. Opracowanie projektu koncepcyjnego adaptacji niewielkiego obiektu zabytkowego wraz z określeniem wymaganych przekształceń w celu adaptacji do nowych funkcji. Opracowanie projektu wnętrz w obiekcie zabytkowym w zakresie wizualizacji wnętrz i rysunków technicznych z wymiarowaniem.
Metody nauczaniaM-1Wykłady multimedialne, wykłady prowadzone w terenie, zajecia praktyczne, konsultacje projektowe.
M-4Prezentacje publiczne opracowań projektowych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwium lub testu sprawdzającego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0