Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanika budowli:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika budowli | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grażyna Nowaczyk <Grazyna.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Olga Kopczyńska <okopczynska.zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | fizyka, matematyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi pojęciami oraz założeniami w statyce i wytrzymałości materiałów i nabywa wiedzę niezbędną do rozumia przedmiotów w zakresie konstrukcji wykładanych na kolejnych semestrach |
C-2 | Wykształcenie umiejętności sporządzania wykresów sił przekrojowych w belkach, ramach, kratownicach |
C-3 | Wykształcenie umiejętności wyznaczania charakterystyk geometrycznych figur płaskich: momenty statyczne, środek ciężkości, momenty bezwładności, główne środkowe osie bezwładności i główne momenty bezwładności |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Zasady pracy na ćwiczeniach, wymagania, literatura. Kratownice. Wyznaczanie sił w prętach metoda przekrojów | 2 |
T-P-2 | Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach: plan Cremony | 2 |
T-P-3 | Wyznaczanie momentów statycznych, momentów bezwładności, wskaźników wytrzymałości figur płaskich | 3 |
T-P-4 | Wyznaczanie połozenia osi głównych centralnych i momentów bezwładnosci dla figur płaskich | 4 |
T-P-5 | Zginanie proste | 4 |
T-P-6 | Zginanie ze ścinaniem | 2 |
T-P-7 | kolokwium nr 1 | 2 |
T-P-8 | zginanie ukośne | 3 |
T-P-9 | Ściskanie mimośrodowe prętów krępych | 2 |
T-P-10 | Rdzeń przekroju | 2 |
T-P-11 | kolokwium nr 2 | 2 |
T-P-12 | Ściskanie mimośrodowe z wyboczeniem | 2 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie: zasady zaliczania przedmiotu, literatura, konsultacje.Statyka elementarna: zasady statyki, moment statyczny siły względem punktu, para sił, redukcja płaskiego układu sił | 2 |
T-P-2 | Równania równowagi statycznej. Rodzaje obciążen zewnetrzych. Wyznaczanie reakcji podpór w belkach statycznie wyznaczalnych | 2 |
T-P-3 | Wykresy sił wewnętrznych w belkach prostych | 2 |
T-P-4 | Wykresy sił wewnętrznych w belkach ciągłych przegubowych | 2 |
T-P-5 | Kolokwium - statyka. Wyznaczanie reakcji podpór, sił wewnętrznym N, T, M w belkach przegubowych | 2 |
T-P-6 | Wyznaczanie sił przekrojowych w ramach statycznie wyznaczalnych | 2 |
T-P-7 | Kratownice. Wyznaczanie sił w pretach metoda wycinania wezłów | 1 |
T-P-8 | Kolokwium - statyka. Wyznaczanie sił wewnętrznym N, T, M w ramach statycznie wyznaczalnych | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzeniu do przedmiotu, podstawowe założenia teorii konstrukcji | 1 |
T-W-2 | Oddziaływania na konstrukcje, siła skupiona, obciążenie ciągłe, moment skupiony | 1 |
T-W-3 | Schematy układów prętowych, węzły, podpory | 1 |
T-W-4 | Statyka elementarna, zasady statyki, warunki równowagi układów sił. | 1 |
T-W-5 | Statyczna wyznaczalność układów prętowych. Więzy i reakcje więzów. | 1 |
T-W-6 | Definicje sił przekrojowych, wykresy sił przekrojowych dla belek prostych (belka swobodnie podparta, belka wspornikowa) | 2 |
T-W-7 | Siły wewnętrzne w układach prętowych, związki między siłami wewnętrznymi i obciążeniem (zależności różniczkowe) | 1 |
T-W-8 | Wykresy sił przekrojowych dla belek ciągłych wieloprzęsłowych, przegubowych | 2 |
T-W-9 | Układy ramowe statycznie wyznaczalne,wykresy sił przekrojowych | 1 |
T-W-10 | Układy łukowe, wyznaczanie sił wewnętrznych w łukach trójprzegubowych. | 1 |
T-W-11 | Kratownice: metoda równoważenia węzłów, metoda przekrojów i plan Cremony. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Geometria figur płaskich: środek ciężkości, osie główne centralne, momenty bezwładności przekrojów. | 2 |
T-W-2 | Stan naprężenia i stan odkształcenia, prawo Hooke’a. | 1 |
T-W-3 | Zasady projektowania konstrukcji: metoda stanów granicznych (SGN). | 1 |
T-W-4 | Rozciąganie i ściskanie osiowe - wymiarowanie konstrukcji | 2 |
T-W-5 | Zginanie proste, zginanie ze ścinaniem belki o przekrojach złożonych | 2 |
T-W-6 | Zginanie ukośne. | 1 |
T-W-7 | Ściskanie i rozciąganie mimośrodowe, rdzeń przekroju | 2 |
T-W-8 | Wyboczenie prętów osiowo ściskanych. | 3 |
T-W-9 | Wytrzymałość złożona. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 28 |
A-P-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 7 |
A-P-4 | Udział w konsultacjach | 10 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | samodzielne rozwiązywanie zadań | 22 |
A-P-3 | Przygotowanie do kolokwiów | 8 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 15 |
A-W-3 | Przyswojenie biezacej partii materiału. | 10 |
A-W-4 | Praca własna - poszerzenie wiedzy w oparciu o podaną literaturę | 20 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: obecność i aktywność na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: opracowanie i złożenie w terminie i w zadanej formie opracowania zadanych przykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_W01 Zna definicje sił przekrojowych. | A_1A_W01, A_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-P-2, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-2, S-1 |
A_1A_B-IV/1-2_W02 Zna zasady sporzadzania wykresów sił przekrojowych | A_1A_W01, A_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | InzA_W02, InzA_W05 | C-2 | T-W-7, T-W-11, T-W-10, T-W-6, T-W-9, T-W-8, T-P-6, T-P-5, T-P-7, T-P-3, T-P-4 | M-1, M-2 | S-3, S-4, S-1, S-2 |
A_1A_B-IV/1-2_W03 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich | A_1A_W04, A_1A_W03, A_1A_W01 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07 | InzA_W02, InzA_W05 | C-3 | T-W-6, T-W-5, T-W-9, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_U01 identyfikuje występowanie naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych i ich wpływu na projektowanie architektoniczne | A_1A_U05, A_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U06, InzA_U08 | C-2, C-1 | T-W-9, T-W-7, T-W-10, T-W-8, T-W-11, T-W-6, T-P-3, T-P-6, T-P-2, T-P-7, T-P-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
A_1A_B-IV/1-2_U02 umie stosować zasady projektowania obiektów w zależności od schematu statycznego konstrukcji i sposoby jej obciążenia | A_1A_U04, A_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U08 | C-2 | T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-W-4, T-P-10, T-P-4, T-P-9, T-P-5, T-P-12, T-P-8, T-P-6, T-P-3 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
A_1A_B-IV/1-2_U03 umie wyznaczyć położenie głównych osi centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | A_1A_U05 | T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U16 | InzA_U01, InzA_U06, InzA_U08 | C-3 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-P-3, T-W-2, T-P-4, T-W-3, T-W-9, T-W-4, T-P-8, T-W-5, T-P-5 | M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_K01 rozumie aspekty techniczne w projektowaniu | A_1A_K01, A_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_W01 Zna definicje sił przekrojowych. | 2,0 | |
3,0 | zna definicje sił przekrojowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_B-IV/1-2_W02 Zna zasady sporzadzania wykresów sił przekrojowych | 2,0 | |
3,0 | zna zasady sporzadzania sił przekrojowych, zna zaleznosci rózniczkowe miedzy siłami przekrojowymi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_B-IV/1-2_W03 Zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz momentów bezwładności względem tych osi dla figur płaskich | 2,0 | |
3,0 | zna zasady wyznaczania położenia osi głównych centralnych oraz obliczania momentów bezwładnosci względem tych osi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_U01 identyfikuje występowanie naprężeń i odkształceń w elementach konstrukcyjnych i ich wpływu na projektowanie architektoniczne | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_B-IV/1-2_U02 umie stosować zasady projektowania obiektów w zależności od schematu statycznego konstrukcji i sposoby jej obciążenia | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczac siły przekrojowe w płaskich układach pretowych statycznie wyznaczalnych, lecz popełnia drobne błedy merytoryczne i rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
A_1A_B-IV/1-2_U03 umie wyznaczyć położenie głównych osi centralnych dla figur płaskich i przekrojów składających się z kształtowników walcowanych oraz obliczać momenty bezwładności względem tych osi | 2,0 | |
3,0 | umie wyznaczac połozenie osi głównych centralnych dla figur płaskich, popełnia nieliczne błędy rachunkowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_B-IV/1-2_K01 rozumie aspekty techniczne w projektowaniu | 2,0 | |
3,0 | niechętnie angażuje się w pracy zespołu, oczekuje gotowych rozwiązań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Cywiński Z., Mechanika budowli w zadaniach, PWN, Warszawa, 2008
- Gawkowska L., Wytrzymałoęć materiałów, przykłady obliczeń, Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2010, IV
- Grabowski J., Iwanczewska A., Zbiór zadań z wytrzymałości materiałów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Jastrzębski P., Mutermilch J., Orłowski W., Wytrzymałość materiałów, Arkady, Warszawa, 1986
- Kolendowicz T., Mechanika budowli dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
- Przewłócki J., Górski J., Podstawy mechaniki budowl, Arkady, Warszawa, 2008
- Pyrak S., Szulborski K., Mechanika konstrukcji dla architektów, Arkady, Warszawa, 1994
- Witkowski M., Zbiór zadan z mechaniki budowli, O.W.P.W., Warszawa, 2002
Literatura dodatkowa
- Bogucki W., Zyburtowicz M., Tablice do projektowania konstrukcji metalowych, Arkady, Warszawa, 2006