Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Instalacje budowlane:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Instalacje budowlane | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Ciepłownictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Władysław Szaflik <Wladyslaw.Szaflik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Małysa <Agnieszka.Malysa@zut.edu.pl>, Katarzyna Zwarycz-Makles <Katarzyna.Zwarycz-Makles@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs: Fizyka |
W-2 | Ukończony kurs: Matematyka |
W-3 | Ukończony kurs: Rysunek Techniczny |
W-4 | Ukończony kurs: Podstawy CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad działania budowlanych urządzeń instalacyjnych. |
C-2 | Rozpoznanie rodzajów instalacji |
C-3 | Scharakteryzowanie potrzeb cieplnych i komfortu cieplnego w budynku |
C-4 | Umiejętność projektowania typowych instalacji budowlanych w budynkach jednorodzinnych. |
C-5 | Umiejętność oszacowania zapotrzebowania na ciepło budynku jednorodzinnego. |
C-6 | Dobieranie urządzeń instalacyjnych |
C-7 | Umiejętność sporządzenia podstawowych rysunków projektowych instalacji |
C-8 | Kompetencje w postępowaniu zgodnym z wymaganiami projektowymi/normowymi |
C-9 | Świadomość wpływu instalacji budowlanych na środowisko |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Określenie zapotrzebowania ciepła na centralne ogrzewanie. | 1 |
T-P-2 | Dobór grzejników i źródła ciepła. | 1 |
T-P-3 | Projekt instalacji centralnego ogrzewania dla domku jednorodzinnego. | 3 |
T-P-4 | Projekt instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej dla domku jednorodzinnego. | 3 |
T-P-5 | Projekt instalacji gazowej dla domku jednorodzinnego. | 2 |
T-P-6 | Określenie średnic przewodów wodociągowych i kanalizacyjnych. | 2 |
T-P-7 | Wykonanie rozwinięć i rzutów zaprojektowanych instalacji. | 2 |
T-P-8 | Wykonanie opisu technicznego zaprojektowanych instalacji | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Materiały instalacyjne: rury, armatura, połączenia. | 2 |
T-W-2 | Pompy, charakterystyki, współpraca z instalacją. | 1 |
T-W-3 | Instalacje wodociągowe, osprzęt wodociągowy i kanalizacyjny, zasady projektowania instalacji. | 2 |
T-W-4 | Komfort cieplny pomieszczeń. | 1 |
T-W-5 | Instalacje ogrzewcze wodne i parowe, urządzenia i armatura stosowana w ogrzewnictwie: kotły, grzejniki, zawory termostatyczne, wymienniki ciepła i naczynia wzbiorcze, odpowietrzenia i odwodnienia. | 2 |
T-W-6 | Źródła ciepła: kotłownie i węzły cieplne, wymogi budowlane. | 2 |
T-W-7 | Zabezpieczenia źródeł ciepła. | 2 |
T-W-8 | Zcentralizowane zaopatrzenie w ciepło. | 1 |
T-W-9 | Izolacje ciepło i zimnochronne. | 1 |
T-W-10 | Elementy instalacji wentylacyjnych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | przygotowanie do zajęć projektowych | 10 |
A-P-3 | przygotowanie opracowania projektowego | 10 |
A-P-4 | konsultacje z nauczycielem | 5 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wykonania poszczególnych zadań projektowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanego projektu |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-VI/3_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych | A_1A_W16 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W03, InzA_W05 | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-VI/3_U01 Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych | A_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07 | — | C-4, C-5, C-6, C-7 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-VI/3_K01 Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej | A_1A_K02 | T1A_K03 | — | C-8, C-9 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-VI/3_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu projektowania instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Student rozpoznaje rodzaje instalacji, rozumie zasady działania niektórych podstawowych budowlanych urządzeń instalacyjnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-VI/3_U01 Ma podstawowe umiejętności projektowania instalacji budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektować poprawnie 2 rodzaje zadanych instalacji budowlanych, potrafi sporządzić poprawną dokumentację rysunkową i projektową do tych instalacji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-VI/3_K01 Ma świadomość konieczności samorozwoju i odpowiedzialności zawodowej | 2,0 | |
3,0 | w podstawowym zakresie rozumie konieczność samouczenia się, odpowiedzialnosci zawodowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pieńkowski K., Krawczyk D., Tumel W., Ogrzewnictwo - tom 1 i 2, Skrypt Politechniki Białostockiej, Białystok, 1999
- Urlich Fox, Techniki instalacyjne w budownictwie mieszkaniowy - projektowanie, wykonawstwo, eksploatacja, zmiany sposobu użytkowania, Arkady, Warszawa, 1998
- Praca zbiorowa, Technologia instalacji wodociągowych i gazowych. cz. 1 Instalacje wodociągowe., REA, Warszawa, 1998
- PN-B-01400:1984, Centralne ogrzewanie. Oznaczenia na rysunkach, PKN, 1984
- PN-B-01410:1989, Wentylacja i klimatyzacja -- Rysunek techniczny -- Zasady wykonywania i oznaczenia, PKN, 1989
- PN-B-01707:1992, Instalacje kanalizacyjne -- Wymagania w projektowaniu, PKN, 1992
Literatura dodatkowa
- Albers J. i inni, Systemy centralnego ogrzewania i wentylacji, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszawa, 2007
- Gassner A., Instalacje sanitarne, poradnik dla projektantów i instalatorów, WNT, Warszwa, 2007