Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki 4-5:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia architektury i urbanistyki 4-5 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki na poziomie programu szkoły średniej |
W-2 | Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do gotyku |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie renesansu. Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. |
C-2 | Prowadzenie szkicownika prezentującego najważniejsze obiekty i założenia urbanistyczne |
C-3 | Doskonalenie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przesłanki powstania baroku. Tło historyczne, wytyczne Soboru Trydenckiego, podział na okresy Twórczość G.Vignoli: Il Gesu w Rzymie, kolejne fazy budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie | 2 |
T-L-2 | Urbanistyka nowożytnego Rzymu: Plac na Kapitolu, Plac del Popolo, Plac Navona, Schody Hiszpańskie, Fontanna di Trevi. Rola papieża Sykstusa V i D. Fontany | 2 |
T-L-3 | Architektura sakralna włoskiego baroku: kościoły: Vignoli, C. Maderny, D. da Cortony, F. Borrominiego, G. Berniniego, G. Guariniego, F. Juvarry - założenia podłużne, centralne i centralno-podłużne | 2 |
T-L-4 | Architektura rezydencjonalna w Italii i we Francji rozwój rezydencji "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Maisons-Laffitte, Vaux-le-Vicomte, Wersal Wschodnia ściana Luwru jako symbol baroku klasycyzującego | 2 |
T-L-5 | Architektura sakralna baroku francuskiego: kościoły: św. Gerwazego, Sorbony, Val-de-Grace, Kolegium Czterech Narodów, Tum Inwalidów, San Sulpice | 2 |
T-L-6 | Styl Ludwika XIV, XV, XVI, dyrektoriat, styl empire Urbanistyka Paryża, Zespół Placów w Nancy | 2 |
T-L-7 | Rezydencjonalna architektura barokowa Austrii i Niemiec | 2 |
T-L-8 | Kolokwium z baroku włoskiego i francuskiego | 2 |
T-L-9 | Sakralna architektura barokowa w Austrii i Niemczech | 2 |
T-L-10 | Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej twórczość Ch. Wrena | 2 |
T-L-11 | Barok w Polsce, tło epoki architektura sakralna baroku polskiego: k. św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Klasztor kamedułów na Bielanach w Krakowie, Klasztor w Rytwianach, w Czernej, K. bernardynów na Czerniakowie, sakramentek na Nowym Mieście w Warszawie, św. Anny w Krakowie, k. filipinów w Gostyniu, cystersów w Ladzie, jezuitów w Poznaniu | 2 |
T-L-12 | Barok w Polsce, architektura rezydencjonalna: Zamek Królewski w Warszawie, Ujazdów, Zamek Biskupi w Kielcach, Pałac w Wilanowie, Pałac Krasińskich, Nieborów, Białystok, Rydzyna | 2 |
T-L-13 | Klasycyzm we Francji, Niemczech, Anglii i Rosji, Panteon, k. św. Magdaleny w Paryżu, teatr w Bordeaux, twórczość: C.N. Ledoux, K. F. Schinkla, British Museum, Cristal Palace w Londynie, założenie Petersburga | 2 |
T-L-14 | Klasycyzm w Polsce, twórczość: D. Merliniego, E. Szregera, B. Zuga, P. Aignera, A. Corazziego, nurt palladiański i nurt romantyczny | 2 |
T-L-15 | Klokwium z baroku i klasycyzmu austriackiego, niemieckiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie w tematykę zajęć, określenie wymagań i warunków zaliczenia przedmiotu. Wczesny renesans we Florencji - przyczyny powstania, tło epoki, budowa kopuły katedry Santa Maria del Fiore, Ospedale degli Innocenti z placem św. Anuncjaty | 2 |
T-L-2 | Twórczość Filippo Brunelleschiego: K. San Lorenzo, Kaplica Pazzich, Palazzo Pittich, Santa Maria degli Angeli, nowożytny detal architektoniczny | 2 |
T-L-3 | Palazzo Vecchio, wczesnorenesanswe pałace florenckie: Medici-Ricardi, Rucellai, Strozzich, willa Reale w Poggio a Caiano pałace rzymskie: Cancellaria, Farnese Pałac wenecki-Vendramin-Calergii | 2 |
T-L-4 | Architektura sakralna kościoły L.B. Albertiego: św. Franciszka w Rimini, Santa Maria Novella, św. Andrzeja w Mantui, kościoły D. Bramantego: Santa Maria della Grazie w Mediolanie, Tempietto i Bazylika św. Piotra w Rzymie kościoły A. Palladia: San Giorgio Maggiore i Il Redentore w Wenecji | 2 |
T-L-5 | Architektura i urbanistyka Wenecji. Twórczość J. Sansovina i A. Palladia Miasta idealne: Sforzinda, Palma Nuova Rola proporcji w architekturze renesansu | 2 |
T-L-6 | Wczesny renesans francuski: grupa zamków nad Loarą, twórczość Domenico Cortony Szkoła Fontainebleau - cechy i przedstawiciele | 2 |
T-L-7 | Dojrzały renesans francuski i jego cechy Rozbudowa Luwru - P. Lescot i Jean Goujon. Twórczość S. Serlia i Ph. Delorma Pałac Luksemburski - S.de Brosse, Plac des Vosges w Paryżu | 2 |
T-L-8 | Architetura niemieckiego i niderlandzkiego renesansu. Stosowany ornament, wpływ wzorników na architekturę europejską | 2 |
T-L-9 | Kolokwium z włoskiego i francuskiego renesansu | 2 |
T-L-10 | Architektura renesansu hiszpańskiego: styl plateresco - fasada Uniwersytetu w Salamance, greco-romano - pałac Karola V, desornamentado - Eskurial Architektura renesansu angielskiego: - styl elżbietański Twórczość Inigo Jonesa - nurt palladiański | 2 |
T-L-11 | Wczesny renesans w Polsce, mecenat króla Zygmunta Starego Renesansowa przebudowa Zamku Królewskiego na Wawelu, Kaplica Zygmuntowska, Zamek Królewski w Piotrkowie | 2 |
T-L-12 | Rezydencje renesansowe w Polsce: na planie zwartym: dwór obronny w Szymbarku, Mirów w Książu Wielkim z dziedzińcem wewnętrznym zamki w: Niepołomicach, Brzegu, Pieskowej Skale, Książąt Pomorskich w Szczecinie, Baranowie Sandomierskim, Krasiczynie palazzo in forezza: Wiśnicz Nowy, Żółkiew, Zbaraż, Krzysztopór w Ujeździe | 2 |
T-L-13 | Architektura mieszczańska renesansu polskiego, rozwój attyki polskiej rynek i Sukiennice w Krakowie, rynek i ratusz w Poznaniu ratusze małopolskie, wybrane kamienice mieszczańskie założenie Zamościa - mecenat Jana Zamoyskiego, manieryzm Gdańska | 2 |
T-L-14 | Architektura sakralna: grupa kościołów mazowieckich i grupa kościołów lubelskich wybrane kaplice grobowe, wiodące warsztaty kamieniarskie i ich główne dzieła | 2 |
T-L-15 | Kolowium z renesansu niemieckiego niderlandzkiego, hiszpańskiego, angielskiego i polskiego | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do architektury renesansu, tło epoki twórczość Filippo Brunelleschiego | 1 |
T-W-2 | Wczesny renesans we Florencji, twórczość Filippo Brunelleschiego | 1 |
T-W-3 | Prace teoretyczne i realizacje Leo Battisty Albertiego oraz wybranych teoretyków architektury epoki renesansu | 1 |
T-W-4 | Twórczość Donato Bramantego i jego uczniów, początki budowy Bazyliki św. Piotra w Rzymie oraz działalność Michała Anioła | 1 |
T-W-5 | Urbanistyka i architektura Wenecji,twórczość Jacoppo Sansovina i Andrea Palladia | 1 |
T-W-6 | Plane teoretyczne miast, rozwój fortyfikacji | 1 |
T-W-7 | Renesans wczesny we Francji -zamki nad Loarą, Szkoła Fontainbleau | 1 |
T-W-8 | Renesans dojrzały we Francji, rozbudowa Luwru, twórczość Sebastiana Serlia i Philiberta Delorma | 1 |
T-W-9 | Architektura renesasowa w Niemczech i Niderlandach | 1 |
T-W-10 | Specyfka renesansowej architektury Hiszpanii, styl elżbietański i twórczość Inigo Jonesa w Anglii | 1 |
T-W-11 | Początki renesansu w Polsce, działalność Franciszka Florentczyka i Bartłomieja Berrecciego | 1 |
T-W-12 | Polskie rezydencje: na planie zwartym, z dziedzińcem wewntrznym, typu palazzo in fortezza | 1 |
T-W-13 | Architektura mieszczańska, rozwój attyki polskiej, Zamość, manieryzm Gdańska | 1 |
T-W-14 | Architektura sakralna i kaplice grobowe w renesansie polskim | 1 |
T-W-15 | Wiodące warsztaty rzeźbiarskie i rzeźba nagrobna | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przesłanki zapowiadające barok, tło epoki, twórczość Giacoma da Vignoli | 1 |
T-W-2 | Urbanistyka nowożytnego Rzymu, działalność papieża Sykstusa V, place: del Popolo, Navona, Kolumnada Berniniego, Schody Hiszpańskie | 1 |
T-W-3 | Dojrzały barok, twórczość G. Berniniego, F. Borrominiego, D.da Cortony, G. Guariniego | 1 |
T-W-4 | Założenia rezydencjonalne "między dziedzińcem a ogrodem": Palazzo Barberini w Rzymie, Vaux-le-Vicomte, Wersal. Twórczość F. Mansarda i L. Le Vau | 1 |
T-W-5 | Urbanistyka Paryża i Nancy, twórczość J.H. Mansarda | 1 |
T-W-6 | Nowożytna architektura francuska style: Ludwika XIV, Ludwika XV, Ludwika XVI, empire | 1 |
T-W-7 | Architektura rezydencjonalna Niemiec i Austrii: Belweder w Wiedniu, Wurzburg, Zwinger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie | 1 |
T-W-8 | Architektura sakralna południowych Niemiec i Austrii, założenie klasztorne w Melku, kościoły św. Piotra i św. Karola Boromeusza w Wiedniu, kościół Vierzehneiligen, kościół w Wies | 1 |
T-W-9 | Barokowa architektura Hiszpanii, nurt palladiański w architekturze angielskiej, twórczość Ch. Wrena | 1 |
T-W-10 | Wczesny barok w Polsce, założenia klasztorne, twórczość Jana Trevano: kościół św.św. Piotra i Pawła w Krakowie, Zamek Królewski i Ujazdowski w Warszawie, Pałac Biskupi w Kielcach. | 1 |
T-W-11 | Dojrzały barok w Polsce, rozbudowa pałacu w Wilanowie, twórczość Tylmana z Gameren: k. sakramentek na Nowym Mieściw w Warszawie, k. bernardynów na Czerniakowie, k. św. Anny w Krakwie, Maryvil i pałac Krasińskich w Warszawie | 1 |
T-W-12 | Architektura późnego baroku w Polsce, kościoły: filipinów w Gostyniu, cystersów w Lądzie, twórczość Pompeo Ferrariego, pałac Branickich w Białymstoku, założenie urbanistyczne Rydzyny | 1 |
T-W-13 | Neoklasycyzm we Francji, tło epoki: k. St. Sulpice, Petit Trianon, Panteon, teatr w Bordeaux, twórczość C. Ledoux | 1 |
T-W-14 | Neoklasycyzm niemiecki i rosyjski, początki klasycyzmu w Polsce, Twórczość D. Merliniego, Sz. B. Zuga, E. Szregera | 1 |
T-W-15 | Klasycyzm w Polsce, twórczość P. Aignera, A. Corazziego, założenia urbanistyczne | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obecność studenta na ćwiczeniach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie jednej prezentacji z wybranych obiektów architektury europejskiej | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie drugiej prezentacji z wybranych obiektów architektury polskiej | 6 |
A-L-4 | Systematyczne i staranne wykonywanie szkicownika, o szczegółowo podanym zakresie | 20 |
A-L-5 | Przygotowanie do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze | 12 |
A-L-6 | Przygotowanie się do kolejnych zajęć | 16 |
90 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Obowiązkowa obecność na zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie dwóch prezentacji w semestrze na zadany temat, jeden dotyczący architektury europejskiej, drugi architektury polskiej | 12 |
A-L-3 | Systematyczne i staranne prowadzenie szkicownika | 20 |
A-L-4 | Przygotowanie studenta do kolejnych zajęć | 16 |
A-L-5 | Powtórzenie wiadomości do dwóch kolokwiów sprawdzających w semestrze | 12 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w prowadzonych zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 30 |
A-W-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury przedmiotu, baz danych i ich interpretacja | 30 |
A-W-4 | Powtórzenie wiadomości z zakresu semestru | 15 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 30 |
A-W-3 | Pozyskiwanie informacji z literatury, baz danych i ich interpretacja | 30 |
A-W-4 | Powtórzenie wiadomości do egzaminu | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne są ściśle powiązane z tematyką wykładów. Do każdego z ćwiczeń prowadzący przygotowuje i przedstawia studentom odpowiednio dobrany zakres materiału. Studenci podczas ćwiczeń przedstawiają opracowane przez siebie prezentacje. Prowadzona jest także dyskusja, której moderatorem jest prowadzący. Prowadzący w miarę potrzeb wspiera pracę studentów, udziela porad indywidualnie lub ogólnie, dla całej grupy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia dwóch prezentacji multimedialnych na wybrany temat. Jednej z zakresu historii architektury i urbanistyki europejskiej, drugiej z polskiej |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa kolokwia pisemne w semestrze |
S-3 | Ocena formująca: Prowadzenie szkicownika z wybranymi obiektami architektonicznymi i założeniami urbanistycznymi. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_W01 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | A_1A_W20, A_1A_W22, A_1A_W17 | T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07 | InzA_W03, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-W-7, T-W-12, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-14, T-W-15, T-W-9, T-W-3, T-W-11, T-W-8, T-W-10, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_U01 Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe. | A_1A_U07 | T1A_U09, T1A_U16 | InzA_U02 | C-3, C-1, C-2 | T-L-7, T-L-5, T-L-11, T-L-6, T-L-9, T-L-8, T-L-15, T-L-12, T-L-10, T-L-4, T-L-13, T-L-14 | M-1, M-2 | S-1, S-3, S-2 |
A_1A_C-V/4-5_U2 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | A_1A_U09 | T1A_U01, T1A_U02, T1A_U15 | InzA_U05 | C-3, C-2, C-1 | T-L-7, T-L-12, T-L-14, T-L-6, T-L-15, T-L-10, T-L-9, T-L-5, T-L-8, T-L-11, T-L-13, T-L-4 | M-1, M-2 | S-3, S-1, S-2 |
A_1A_C-V/4-5_U3 Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować. | A_1A_U25 | T1A_U01, T1A_U05, T1A_U07 | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_K01 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. | A_1A_K01 | T1A_K01 | — | C-2, C-3, C-1 | T-W-7, T-W-3, T-W-10, T-W-13, T-W-4, T-W-11, T-W-12, T-W-15, T-W-1, T-W-5, T-W-14, T-W-8, T-W-6, T-W-2, T-W-9 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_W01 Zna podstawy historii architektury i urbanistyki renesansu europejskiego, w tym polskiego. Zna najwybitniejszych achitektów epoki, ich ważne z punktu widzenia rozwoju myśli architektonicznej dzieła oraz prace teoretyczne i poglądy estetyczne. | 2,0 | Nie rozpoznaje dzieła architektonicznego lub urbanistycznego, nie zna autora, obcy jest też kontekst historyczny dzieła. |
3,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania. Naprowadzony potrafi rozpoznać autora. Zna podstawowe cechy stylów. Graficzny obraz dzieła architektonicznego przypomina oryginał. | |
3,5 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub czas i miejsce jego powstania, rozpoznaje autora. Zna podstawowe cechy stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji obiektów. | |
4,0 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne i urbanistyczne, zna twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić schemat określonych rzutów lub elewacji. Potrafi przedstawić kontekst historyczny dzieła. | |
4,5 | Rozpoznaje dzieło architektoniczne lub urbanistyczne, zna jego twórcę lub twórców. Zna cechy panujących stylów. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Potrafi przedstawić ogólny kontekst historyczny dzieła, sywetkę twórcy, i poglądy estetyczne. | |
5,0 | Potrafi trafnie rozpoznać dzieło, twórcę i styl. Potrafi przedstawić sylwetkę twórcy, jego osiągnięcia i poglądy estetyczne. Potrafi graficznie przedstawić określone rzuty lub elewacje. Zna ogólny kontekst historyczny oraz panujące teorie kształtowania układów przestrzennych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_U01 Student prowadząc systematycznie szkicownik nabiera sprawności rysunkowej, przygotowując prezentacje stosuje różne techniki komputerowe. | 2,0 | Nie posiada wystarczającej sprawności rysunkowej.Prowadzi szkicownik niestarannie i niesystematycznie. |
3,0 | Posiada wystarczającą sprawność rysunkową.Prowadzi szkicownik systematycznie. | |
3,5 | Posiada wystarczającą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
4,0 | Posiada dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
4,5 | Posiada bardz dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik starannie i systematycznie. | |
5,0 | Posiada bardzo dobrą sprawność rysunkową. Prowadzi szkicownik bardzo starannie i systematycznie. | |
A_1A_C-V/4-5_U2 Student podczas ćwiczeń nabywa umiejętności przedstawiania prezentacji w sposób spójny i syntetyczny. Dyskutuje na tematy z zakresu historii architektury i urbanistyki, przytaczając merytoryczne argumenty. Potrafi zaprezentować poglądy estetyczne zarówno własne jak i charakterystyczne dla omawianej epoki, bądź twórcy. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
A_1A_C-V/4-5_U3 Potrafi pozyskiwać informacje z właściwie dobranych źródeł: literatury, baz danych, w tym Internetu, a następnie je interpretować i syntetycznie zaprezentować. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić. | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_1A_C-V/4-5_K01 Rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować. Posiada wiedzę teoretyczną, potrafi ją wykorzystać w praktyce. | 2,0 | Student nieaktywny, nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy, sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Koch Wilfried, Style w architekturze, Klub "Świat Książki", Warszawa, 1996, ISBN 83-7129-288-0, sem.4 i 5
- Watkin David, Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0, sem. 4 i 5
- Wróbel Tadeusz, Zarys historii budowy miast, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków- Gdańsk, 1971, sem. 4 i 5
- Karpowicz M., Barok w Polsce, Arkady, Warszawa, 1988, ISBN 83-213-3197-1, sem. 5
- Pevsner N., Historia architektury europejskiej, Arkady, Warszawa, 1980, ISBN 83-213-2983-7, sem. 4 i 5
- Kębłowski J., Dzieje sztuki polskiej, Arkady, Warszawa, 1987, ISBN 83-213-3146-7, sem. 4 i 5
- Murray P., Architektura włoskiego renesansu, VIA, 2011, sem. 4
- Kozakiewiczowie H.i S., Renesans w Polsce, Arkady, Warszawa, 2007, ISBN 83-213-3000-2, sem. 4
- Kunińska I.- redakcja, Sztuka świata tom VII, Arkady, Warszawa, 1994, ISBN 83-213 3680-9, sem. 5
Literatura dodatkowa
- Krassowski W., Dzieje budownictwa i architektury na ziemiach Polski, Arkady, Warszawa, 1995, ISBN 83-213-3633-7, Tom 4, sem. 4
- Tomkiewicz W., Piękno wielorakie, sztuka baroku, P.W. Wiedza Powszechna, Warszawa, 1971, sem. 5
- Toman R., Sztuka baroku, Konemann, Italy, 2000, ISBN 3-8290-1748-0, sem. 5