Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)

Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i konserwacja zabytków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com>
Inni nauczyciele Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,00,50zaliczenie
projektyP1 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50egzamin
projektyP2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie stopnia inżyniera architekta.
W-2Posiadanie tytułu inżyniera architekta.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
C-3Rozwijanie umiejętności projektowania adaptacji, rozbudowy, przebudowy, remontów obiektów istniejących, w tym zabytkowych.
C-4Rozwijanie umiejętności oceny i wartościowania obiektów zabytkowych.
C-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
C-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.18
18
projekty
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.18
18
wykłady
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego4
T-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.5
9
wykłady
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej5
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.4
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w korektach18
A-P-2Praca indywidualna studenta72
90
projekty
A-P-1uczestnictwo w korektach projektowych30
A-P-2Praca indywidualna studenta.30
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca indywidualna studenta15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca indywidualna studenta15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
M-2wykład informacyjny
M-3wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
A_2A_W39T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
A_2A_U47T2A_U15, T2A_U17C-5T-P-1, T-P-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
A_2A_B-III/1-2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
A_2A_K19, A_2A_K24T2A_K05, T2A_K07C-6T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_W01
Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_U01
Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
A_2A_B-III/1-2_K01
Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568
  2. Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
  3. Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, nr 3/74
  4. Karta Wenecka, OZ nr 3/74
  5. Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
  6. J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
  7. Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
  8. Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
  9. Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
  10. Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
  11. Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
  12. Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
  13. Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
  14. Ochrona zabytków
  15. Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
  16. Miesięcznik Architektura
  17. 2011

Literatura dodatkowa

  1. dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.18
18

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.18
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego4
T-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej5
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.4
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w korektach18
A-P-2Praca indywidualna studenta72
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w korektach projektowych30
A-P-2Praca indywidualna studenta.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca indywidualna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Praca indywidualna studenta15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_W01Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_W39zna zasady sztuki budowlanej, normatywy oraz normy PN i EU w zakresie niezbędnym do samodzielnego wykonywania zadań projektowych i planistycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej.
C-2Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych.
Treści programoweT-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_U01Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_U47w projektowaniu i planowaniu trafnie odczytuje związki funkcjonalne i formalne w przestrzeni, har-monijnie włącza autorskie rozwiązania w istniejące struktury
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-5Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym.
Treści programoweT-P-1Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.
T-P-1Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie.
Metody nauczaniaM-1Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaA_2A_B-III/1-2_K01Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówA_2A_K19szanuje i chroni integralność środowiska przyrodniczego i kulturowego
A_2A_K24popularyzuje wiedzę o architekturze, inicjuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-6Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych.
Treści programoweT-W-2Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych.
T-W-1Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego
T-W-1Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej
T-W-2Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą.
Metody nauczaniaM-3wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych.
3,5
4,0
4,5
5,0