Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (N2)
Sylabus przedmiotu Ochrona i konserwacja zabytków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ochrona i konserwacja zabytków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl>, Piotr Fiuk <pfiuk@zut.edu.pl>, Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Maciej Płotkowiak <mplotkowiak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie stopnia inżyniera architekta. |
W-2 | Posiadanie tytułu inżyniera architekta. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką związaną z ochroną dziedzictwa kulturowego i zasadami projektowania w przestrzeni kulturowej. |
C-2 | Zapoznanie z zasadami adaptacji, rozbudowy, modernizacji i ochrony konserwatorskiej obiektów zabytkowych. |
C-3 | Rozwijanie umiejętności projektowania adaptacji, rozbudowy, przebudowy, remontów obiektów istniejących, w tym zabytkowych. |
C-4 | Rozwijanie umiejętności oceny i wartościowania obiektów zabytkowych. |
C-5 | Rozwijanie umiejętności projektowania w obiekcie zabytkowym. |
C-6 | Zwiększenie świadomości studenta dotyczącej wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przeprowadzenie badań historyczno-ikonograficznych, stratygrafii i wykonanie projektu koncepcyjnego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. | 18 |
18 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu budowlanego w zakresie architektury dla adaptacji istniejącego obiektu objętego ochroną konserwatorską do nowych potrzeb lub zaprojektowanie nowego obiektu w środowisku zabytkowym, uwzględniającego uwarunkowania historyczne i wytyczne konserwatorskie. | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia ochrony i konserwacji zespołów zabytkowych oraz krajobrazu kulturowego | 4 |
T-W-2 | Teorie i metody rewaloryzacji zespołów zabytkowych. | 5 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Konserwacja i modernizacja architektury współczesnej | 5 |
T-W-2 | Omówienie przykładów konserwacji i adaptacji zespołów w Polsce i za granicą. | 4 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w korektach | 18 |
A-P-2 | Praca indywidualna studenta | 72 |
90 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w korektach projektowych | 30 |
A-P-2 | Praca indywidualna studenta. | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | praca indywidualna studenta | 15 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Praca indywidualna studenta | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Szczegółowe rozpracowanie elementów projektu, wymiarowanie, opracowanie detalu architektonicznego, zestawień stolarki okiennej i drzwiowej, kolorystyki - zgodnie z wymogami rozporządzenia o formie projektu budowlanego i wytycznymi konserwatorskimi. |
M-2 | wykład informacyjny |
M-3 | wykład problemowy |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: obecność na zajęciach, oraz uzyskanie oceny pozytywnej z projektu koncepcyjnego w semstrze I i budowlanego w semestrze II. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie egzaminu: przed przystąpieniem do egzaminu opracowanie wybranego tematu egzaminacyjnego, zdanie egzaminu w formie ustnej z zagadnień z teorii i praktycznych rozwiązań zastosowanych w projekcie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | A_2A_W39 | T2A_W01, T2A_W04, T2A_W07 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2 | M-3, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | A_2A_U47 | T2A_U15, T2A_U17 | C-5 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | A_2A_K19, A_2A_K24 | T2A_K05, T2A_K07 | C-6 | T-W-2, T-W-1, T-W-1, T-W-2 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_W01 Posiada wiedzę dotyczącą historii i filozofii ochrony zabytków, obowiązującego prawa w tym zakresie i obowiązków projektantów działających w obszarach objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi odpowiedzieć ustnie na kontrolne pytanie z zakresu wykładów z ochrony i konserwacji zabytków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_U01 Umiejętność projektowania konserwatorskiego, remontowego, projektowania wnętrz w obiektach istniejących, projektowania adaptacji i transformacji obiektów historycznych i objętych ochroną konserwatorską. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wykonać projekt konserwatorski w zakresie i formie zaakceptownej przez prowadzącego. Student opracowuje i prezentuje pytanie egzaminacyjne bez umiejętności efektywnej analizy zagadnienia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
A_2A_B-III/1-2_K01 Student jest świadomy wartości dziedzictwa kulturowego, w tym zwłaszcza dziedzictwa kultury polskiej i kultur obcych. Rozumie pozatechniczne aspekty wpływu ochrony dziedzictwa kulturowego na zagadnienia zdrowia, społeczne, środowiska przyrodniczego. Rozumie związki pomiędzy ochroną dziedzictwa kulturowego, a podniesieniem jakości życia i środowiska przebywania człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie potrzebę podejmowania działań chroniących dziedzictwo kuturowe oraz znaczenie wartości autentyzmu obiektów zabytkowych i przestrzeni kulturowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dziennik Ustaw nr 162 z 17.09.2003, poz. 1568
- Ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U.nr 162 z 17.09.2003,poz. 1568
- Karta Wenecka, Ochrona Zabytków, nr 3/74
- Karta Wenecka, OZ nr 3/74
- Jan Zachwatowicz, Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa, 1965
- J. Frycz, Restauracja i konserwacja zabytków architektury w Poslce w latach 1795-1918, PWN, 1975
- Władysław Borusewicz, Konserwacja zabytków budownictwa murowanego, Arkady, 1971
- Stanisław Latour, Rewaloryzacja miast na Pomorzu Zachodnim
- Longin Majdecki, Ochrona i konserwacja zabytkowych założeń ogrodowych, PWN, 1993
- Gerard Ciołek, Ogrody polskie, W-wa, 1978
- Zbigniew Paszkowski, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, PS, 1997
- Zbigniew Paszkowski, Transformacja przestrzeni śródmiejskich miast europejskich, Walkowska, Szczecin, 2003
- Krzysztof Bizio, Rewaloryzacja XIX wiecznej zabudowy czynszowej, praca doktorska, Szczecin, 2003
- Ochrona zabytków
- Kwartalnik Architektury i Urbanistyki
- Miesięcznik Architektura
- 2011
Literatura dodatkowa
- dostosowana do specyfiki wybranego tematu pracy projektowej i tematyki referatu.