Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia pasz:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia pasz | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu oceny bezpieczeństwa i jakości środków żywienia zwierząt |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności studentów z zakresu ustalania przydatności żywieniowej pasz |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody izolacji i diagnostyki bakterii przewodu pokarmowego zwierząt monogastralnych (drobnoustroje normalnie kolonizujące przewód pokarmowy – flora fizjologiczna). Metody izolacji i diagnostyki bakterii wywołujących stan zapalny przewodu pokarmowego zwierząt monogastralnych (Salmonella spp., E. coli – ETEC). | 2 |
T-A-2 | Omówienie właściwości biochemicznych mikroflory żwacza (drobnoustroje celulolityczne i proteolityczne). | 2 |
T-A-3 | Właściwości biochemiczne i morfologia drobnoustrojów występujących w kiszonkach | 4 |
T-A-4 | Pasze sypkie i granulowane; omówienie sposóbu pobierania próbek (luzem, opakowanych), przygotowania próbki ogólnej oraz średniej próbki laboratoryjnej, omówienia sposobu pobierania próbek seryjnych. | 2 |
T-A-5 | Omówienie badań mikrobiologicznych pasz sypkich. Drobnoustroje z grupy durowej i rzekomo durowej (Salmonella spp.). Metody wykrywania obecności paciorkowców i gronkowców chorobotwórczych (Streptococcus spp., Staphylococcus spp.). Metody wykrywania laseczek rodzaju Bacillus. Metody wykrywania chorobotwórczych beztlenowców przetrwalnikujących rodzaju Clostridium oraz pleśni, grzybów i drożdżaków. | 4 |
T-A-6 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Mikroflora przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt. Mikroorganizmy przewodu pokarmowego jako źródło energii i białka. | 4 |
T-W-2 | Metabolizm żwacza. Interakcje mikroorganizmów w żwaczu. Procesy fermentacyjne żwacza. Praktyczne zastosowanie mikroflory żwacza (Pronifer) w żywieniu zwierząt przeżuwających i monogastralnych, z uwzględnieniem elementów dietetycznych. | 2 |
T-W-3 | Mikrobiologia kiszonek konwencjonalnych. | 2 |
T-W-4 | Kontrola mikrobiologiczna pasz i karmy przeznaczonych dla zwierząt hodowlanych, domowych i doświadczalnych. | 2 |
T-W-5 | Bakterie chorobotwórcze w paszach – problemy epizootiologiczne i epidemiologiczne. | 4 |
T-W-6 | Pisemne zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 12 |
A-W-3 | Samodzielne studiowanie materiału z wykładów | 8 |
A-W-4 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student zna mikroflorę przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt | ZO_2A_W04 | R2A_W03, R2A_W04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-A-5, T-A-3, T-W-5, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
ZO_2A_??_W02 Student zna metody oceny jakości mikrobiologicznej pasz | ZO_2A_W05 | R2A_W01, R2A_W06 | InzA2_W04, InzA2_W05 | C-2, C-1 | T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-W-5, T-A-5, T-W-2, T-A-4 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student umie ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | ZO_2A_U12 | R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06 | InzA2_U04, InzA2_U05 | C-2, C-1 | T-A-4, T-W-3, T-A-3, T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-A-1, T-W-1 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student ma świadomość wpływu mikrobiologicznej jakości pasz na bezpieczeństwo produkcji zwierzęcej | ZO_2A_K04, ZO_2A_K08 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1, C-2 | T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-A-3 | M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Student zna mikroflorę przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt | 2,0 | Student nie zna mikroflory przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat mikroflory przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia mikroflorę przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia mikroflorę przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia mikroflorę przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat mikroflory przewodu pokarmowego różnych gatunków zwierząt; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. | |
ZO_2A_??_W02 Student zna metody oceny jakości mikrobiologicznej pasz | 2,0 | Student nie zna metod oceny jakości mikrobiologicznej pasz |
3,0 | Student wykazuje minimum wiedzy na temat metod oceny jakości mikrobiologicznej pasz; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student objaśnia metody oceny jakości mikrobiologicznej pasz w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo objaśnia metody oceny jakości mikrobiologicznej pasz; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco objaśnia metody oceny jakości mikrobiologicznej pasz; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat metod oceny jakości mikrobiologicznej pasz; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student umie ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | 2,0 | Student nie umie ocenić wpływu drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | |
4,5 | Student potrafi dobrze ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze ocenić wpływ drobnoustrojów na jakość i przydatność pasz |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Student ma świadomość wpływu mikrobiologicznej jakości pasz na bezpieczeństwo produkcji zwierzęcej | 2,0 | Student nie ma świadomości wpływu mikrobiologicznej jakości pasz na bezpieczeństwo produkcji zwierzęcej |
3,0 | Student ma świadomość wpływu mikrobiologicznej jakości pasz na bezpieczeństwo produkcji zwierzęcej w stopniu podstawowym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student ma świadomość wpływu mikrobiologicznej jakości pasz na bezpieczeństwo produkcji zwierzęcej |
Literatura podstawowa
- Jamroz D., Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, PWN, Warszawa, 2009
- Podkówka W., Nowoczesne metody kiszenia pasz, PWRiL, Warszawa, 1979
Literatura dodatkowa
- Hobson P.N., The rumen microbial ecosystem, Elsevier Appl. Sci., London, 1988