Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
Sylabus przedmiotu Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Analiza sensoryczna w towaroznawczej ocenie żywności | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach programu zajęć studenci uzyskają podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP. Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów. | 2 |
T-L-2 | Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972. | 2 |
T-L-3 | Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. | 2 |
T-L-4 | Badanie sprawności sensorycznej metodą przyporządkowania. | 2 |
T-L-5 | Badanie sprawności sensorycznej w rozróżnianiu intensywności bodźca. | 2 |
T-L-6 | Ocena 5-punktowa: ocena produktów. | 2 |
T-L-7 | Oceny konsumenckie. | 2 |
T-L-8 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. Metody sprawdzania wrażliwości sensorycznej. | 2 |
T-W-2 | Rola i znaczenie analizy sensorycznej w ocenie jakości produktów przemysłowych i spożywczych. | 2 |
T-W-3 | Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. | 2 |
T-W-4 | Typy zadań w ocenach sensorycznych, metody ocen sensorycznych: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe. | 2 |
T-W-5 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji | 2 |
T-W-6 | Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu. | 2 |
T-W-7 | Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Adaptacja, zmęczenie fizjologiczne. Osobowość oceniającego. Apercepcja, oczekiwanie, sugestia. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek. | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie pisemne wykładów. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Studiowanie literatury związanej z tematyką ćwiczeń | 10 |
A-L-3 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 6 |
A-W-3 | Studiowanie literatury | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji. |
M-3 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie ćwiczeń laboratoryjnych, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności. | ZO_2A_W06 | R2A_W05 | InzA2_W02, InzA2_W05 | C-1 | T-W-7, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. | ZO_2A_U04 | R2A_U01, R2A_U02, R2A_U09 | InzA2_U02, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U07 | C-1 | T-L-1, T-W-3, T-W-1, T-L-2, T-W-2, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | ZO_2A_K04 | R2A_K05, R2A_K06 | — | C-1 | T-L-7, T-W-1, T-W-7, T-L-8, T-W-4, T-W-2, T-L-4, T-L-1, T-L-6, T-L-5, T-L-2, T-W-5, T-W-8, T-W-3, T-W-6, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 Na podstawie nabytej wiedzy student potrafi wytłumaczyć rolę zmysłów w analizie sensorycznej. Umie zdefiniować oraz wybrać odpowiednie metody do oceny sensorycznej żywności. | 2,0 | Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału. Nie zna podstawowych pojęć. Popełnia liczne błędy. |
3,0 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału, ale z niewielkimi niedociągnięciami. Popełnia błędy. Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
3,5 | Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.Popełnia Słabe zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy. | |
4,0 | Dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Popełnia nieliczne błędy. Wykazuje zainteresowanie samodzielnym zdobywaniem wiedzy z zakresu realizowanego materiału. | |
4,5 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału, ale zniewielkimi niedociągnięciami.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. | |
5,0 | Bardzo dobre opanowanie wiedzy z zakresu realizowanego materiału.Duże zainteresowanie tematyką prowadzonego przedmiotu i samodzielne zdobywanie wiedzy z jej zakresu. Wiedza którą reprezentuje wykracza poza treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_U01 Student posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. | 2,0 | Student nie posiada żadnych umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. |
3,0 | Student dostateczną posiada umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób, ale popełnia liczne błędy. | |
3,5 | Student posiada powyżej dostatecznego poziomu umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób, ale popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student posiada dobrą umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. | |
4,5 | Student posiada powyżej dobrego poziomu umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą umiejętność wybrania odpowiedniej metody w ocenie sensorycznej żywności i przeprowadzenia tej oceny w określonej grupie osób. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_K01 Potrafi właściwie analizować i oceniać cechy jakosciowe żywności i potrafi przewidziećryzyko zawodowe związane z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | 2,0 | Nie potrafi właściwie analizować i oceniać cech jakościowych żywności i nie potrafi przewidzieć ryzyka zawodowego związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. |
3,0 | Na poziomie dostatecznym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
3,5 | Na poziomie dostatecznym plus analizuje i ocenia cechy jakosciowe żywności i nie do końca potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
4,0 | Na poziomie dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
4,5 | Na poziomie dobrym plus analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. | |
5,0 | Na poziomie bardzo dobrym analizuje i ocenia cechy jakościowe żywności i potrafi przewidzieć ryzyko zawodowe związanego z nieprawidłowo wykonaną analizą sensoryczną żywności. |
Literatura podstawowa
- Baryłko-Pikielna Nina, Zarys analizy sensorycznej źywności, WNT, Warszawa, 1975
- Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- CZ.Sikorski, Chemia żywności, składniki żywność t.1 2007, t. 2 2009., WNT, Warszawa, 2009
- Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
- Norma, PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998