Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Metabolizm informacyjny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metabolizm informacyjny
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza dotycząca czynności organizmu.
W-2Podstawy psychologii.
W-3Podstawy socjologii.
W-4Podstawy etyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.2
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.2
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.2
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.2
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.2
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.2
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.2
T-W-8Pisemne zaliczenie treści wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przyswjanie wiedzy przekazanej w trakcie wykładu.5
A-W-4Samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia materiału.6
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3_W01
Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
ZO_2A_A3_W02
Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-2, C-1T-W-5, T-W-1, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_A3_W03
Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
ZO_2A_W02R2A_W02, R2A_W08InzA2_W03C-1, C-2T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
ZO_2A_U02R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2
ZO_2A_A3_U02
Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
ZO_2A_U02R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03C-2, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2
ZO_2A_A3_U03
Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
ZO_2A_U02R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03C-2, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-2, M-1S-2, S-1
ZO_2A_A3_U04
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
ZO_2A_U02R2A_U01, R2A_U07InzA2_U03C-3T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_A3_K01
Rozumie procesy przetwarzania informacji na poziomie molekularnym, jednocześnie ma świadomość dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy.
ZO_2A_K02R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1, C-3, C-2T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1
ZO_2A_A3_K02
Jest otwarty na poszukiwanie wiedzy kierunkowej i ogólnej w różnych źródłach w celu rozwijania własnej osobowości.
ZO_2A_K02, ZO_2A_K06R2A_K01, R2A_K04, R2A_K07InzA2_K01, InzA2_K02C-3, C-2T-W-5, T-W-7M-1, M-2S-2, S-1
ZO_2A_A3_K03
Ma świadomość potrzeby przekazywania zdobytej wiedzy innym.
ZO_2A_K01R2A_K01, R2A_K02InzA2_K02C-3T-W-5M-1, M-2S-1
ZO_2A_A3_K04
Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych w działalności zawodowej.
ZO_2A_K07, ZO_2A_K09R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-3, C-1, C-2T-W-7, T-W-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3_W01
Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_A3_W02
Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
ZO_2A_A3_W03
Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_A3_U01
Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_A3_U02
Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_A3_U03
Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
ZO_2A_A3_U04
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Lindsay P.H., Norman D.A., Procesy przetwarzania informacji u człowieka, PWN, Warszawa, 1991, ISBN 83-01-04689-9

Literatura dodatkowa

  1. Trąbka J., Mózg a świadomość, WL, Kraków, 1983, ISBN 83-08-01040-7
  2. Trąbka J., Mózg a jego jaźń, UJ, Kraków, 1991

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.2
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.2
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.2
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.2
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.2
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.2
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.2
T-W-8Pisemne zaliczenie treści wykładów.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Przyswjanie wiedzy przekazanej w trakcie wykładu.5
A-W-4Samodzielne przygotowywanie się do zaliczenia materiału.6
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_W01Potrafi definiować podstawowe procesy przebiegające w układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_W02Potrafi opisać znaczenie wpływu bodźców środowiskowych na przebieg procesów przetwarzania informacji w układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_W03Potrafi wyjaśnić złożone mechanizmy zachowania w oparciu o procesy zachodzące w centralnym układzie nerwowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W02ma pogłębioną wiedzę ekonomiczną, prawną i humanistyczną związaną z naukami zootechnicznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_U01Posiada umiejętność posługiwania się specjalistyczną terminologią z zakresu neurofizjologii w formie werbalnej i pisemnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_U02Ma umiejętność analizowania procesów molekularnych zachodzących w komórkach nerwowych w czasie odbioru, kodowania i magazynowania informacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_U03Potrafi interpretować wpływ bodźców środowiskowych na procesy neurofizjologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
Treści programoweT-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
M-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_U04Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę w kontaktach interpersonalnych i rozwoju własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U02Rozumie i stosuje zasady humanizmu i etyki w naukach zootechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
Treści programoweT-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_K01Rozumie procesy przetwarzania informacji na poziomie molekularnym, jednocześnie ma świadomość dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-1Istota informacji. Jak rozumieć metabolizm informacyjny. Kodowanie, przenoszenie i zapisywanie informacji w organizmie.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-6Amnezja. Świadomość, nieprzytomność, śpiączka, sen. Śmierć mózgu. Myśli jako przejaw świadomości. Rola mowy w myśleniu i działaniu.
T-W-2Wielkość mózgu a jego możliwości. Ewolucja kulturowa. Powstanie mowy i chwytnej ręki determinantą skokowego rozwoju mózgu. Plastyczność rozwojowa mózgu. Symetria, asymetria – dwie półkule dwa paradygmaty. Potrzeby biologiczne, motywy, emocje.
T-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-3Rola układu hormonalnego w procesach przetwarzania informacji.
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_K02Jest otwarty na poszukiwanie wiedzy kierunkowej i ogólnej w różnych źródłach w celu rozwijania własnej osobowości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K06Potrafi wykorzystywać informacje z literatury krajowej i zagranicznej, baz danych oraz innych źródeł w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
T-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_K03Ma świadomość potrzeby przekazywania zdobytej wiedzy innym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
Treści programoweT-W-5Uczenie się. Rodzaje i formy uczenia się. Istota pamięci. Zapamiętywanie i przechowywanie śladów. Pamięć krótko- i długotrwała.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_A3_K04Ma świadomość konieczności przestrzegania norm etycznych w działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K07Postępuje zgodnie z zasadami etyki w zakresie badań na zwierzętach
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Wykształcenie zdolności do aktywnego poszukiwania wiedzy i rozwoju osobowości.
C-1Zapoznanie studentów z kodowaniem, przepływem, rozkodowywaniem, magazynowaniem i interpretacją sygnałów informacyjnych w organizmie.
C-2Ukształtowanie umiejętności samodzielnego analizowania prostych procesów neurofizjologicznych.
Treści programoweT-W-7Fizjologiczne podłoże emocji. Rola emocji w życiu człowieka. Metabolizm informacyjny w wieku starszym.
T-W-4Informacyjna rola zmysłów. Złudzenia zmysłowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład podający z użyciem metod multimedialnych.
M-2Wykład problemowy powiązany z dyskusją dydaktyczną.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemny sprawdzian efektów kształcenia.
S-1Ocena formująca: Krótki pisemny sprawdzian w celu ukierunkowania nauczania do możliwości percepcyjnych studentów.