Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Amatorski chów zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Amatorski chów zwierząt futerkowych
Specjalność Hodowla zwierząt amatorskich i laboratoryjnych
Jednostka prowadząca Pracownia Hodowli Koni i Animaloterapii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Sulik <Malgorzata.Sulik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy utrzymania i hodowli zwierząt futerkowych
W-2Hodowla i utrzymanie zwierząt futerkwoych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród w warunkach domowych2
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt.4
T-A-6Zaliczenie pisemne przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi3
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-3Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-4Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa4
T-W-5Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-6zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: okresowe sprawdenie zasobu wiedzy na początku prowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
ZO_2A_W09R2A_W05InzA2_W01, InzA2_W04C-2, C-1, C-3, C-4T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-1, T-W-5, T-W-2M-3, M-1, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
ZO_2A_U01, ZO_2A_U11R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-3, C-4, C-1, C-2T-A-2, T-A-5, T-W-3, T-A-3, T-W-4M-3, M-2, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_null_K1
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
ZO_2A_K08, ZO_2A_K09R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-3, T-W-1, T-W-5M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_W01
Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_U01
Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_null_K1
Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarz M., Frindt A., Hodowla tchórzy, Warszawa, 1991
  2. Bieriestow W., Cholewa R., Fermowy chów piżmaków, Poznań, 1995
  3. Cholewa R., Chów i hodowla lisów, Warszawa, 1988
  4. Dieker A., Steinkamp J., Królik miniaturowy, Warszawa, 1997
  5. Dzięciołowski R., Bóbr, Warszawa, 1996
  6. Frindt A., Podstawy chowu królików, Warszawa, 1998
  7. Gibasiewicz W., Choroby królików, Warszawa, 1989
  8. Goszczyński J., Romanowski J., Zaleski A., Kuny . Wademekum myśliwego, Warszawa, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Jarosz S., Hodowla zwierząt futerkowych, Warszawa – Kraków, 1993
  2. Jarosz S., Rżewska E., Szynszyle. Chów i hodowla, Warszawa, 1996
  3. Kopański R., Chów królików angorskich, Warszawa, 1989
  4. Kopański R., Chów nutrii, Warszawa, 1988
  5. Kuźniewicz J., Filistowicz A., Chów i hodowla zwierząt futerkowych, Wrocław, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.2
T-A-2Rozród w warunkach domowych2
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.4
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.2
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt.4
T-A-6Zaliczenie pisemne przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi3
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko3
T-W-3Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych2
T-W-4Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa4
T-W-5Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich2
T-W-6zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury7
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_W01Student posiada wiedzę na temt mozliwości utrzymywania zwierząt futerkowych (np. szynszyli, królików, tchórzy) w warunkach amatorksich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami
Treści programoweT-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt.
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-W-3Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
T-W-4Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa
T-A-4Choroby zwierząt futerkowych.
T-A-1Nauka oceny behawioru: zachowanie socjalne zwierząt dorosłych i młodych, wpływ kastracji na zachowanie się zwierząt, porozumiewanie się zwierząt.
T-W-5Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
T-W-2Przegląd gatunków zwierząt futerkowych utrzymywanych amatorsko
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-4film
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające
S-1Ocena formująca: okresowe sprawdenie zasobu wiedzy na początku prowadzonych zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na temat warunków utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_U01Student umie ocenić i odpowiednio przygotować warunki do utrzymywania amatorsko zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
C-4nabycie umiejętności organizacji opieki nad zwierzetami
C-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
Treści programoweT-A-2Rozród w warunkach domowych
T-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt.
T-W-3Sposoby amatorskiego utrzymania zwierząt futerkowych mięsożernych i roślinożernych
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-W-4Amatorska hodowla tchórzy, szynszyli, królików i szopa
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
M-4film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowe sprawdenie zasobu wiedzy na początku prowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić i przygotować warunki do utrzymania jednego z gatunków zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_null_K1Student postępuje zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzęta futerkowe amatorsko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1wskazanie innych mozliwości kontaktu ze zwierzętami futerkowycmi.
C-2nauka opieki nad zwierzętami futerkowymi
C-3kształcenie wrażliwości społecznej dla utrzymywanych przez czlowieka zwierząt
Treści programoweT-A-5Zajęcia praktyczne – ocena utrzymywania i informowania w sklepach zoologicznych. Ocena dostępnych na rynku klatek, żywności i wzbogaceń dla zwierząt.
T-A-3Utrzymanie w warunkach domowych: rodzaje klatek, oswajanie, pielęgnacja: prawidłowe chwytanie i noszenie, przycinanie pazurków, pielęgnowanie futerka, pasze stosowane w żywieniu, postępowanie ze zwierzętami.
T-W-1Zarys ekologii zwierząt futerkowych. Ochrona dziko żyjących gatunków. Regulacje prawne utrzymania zwierząt towarzyszących człowiekowi
T-W-5Transport i warunki zakupu zwierząt w celach amatorskich
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: okresowe sprawdenie zasobu wiedzy na początku prowadzonych zajęć
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium sprawdzające
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student stara si e postępować zgodnie z zasadami etyki utrzymując zwierzę futerkowe amatorsko
3,5
4,0
4,5
5,0