Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona środowiska w aspekcie zrównoważonego rozwoju
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hodowli Ptaków Użytkowych i Ozdobnych
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Majewska <Danuta.Majewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe zagadnienia z zakresu ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.2
T-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.2
T-W-3Obszary potencjalnie ograniczające lokalizowanie ferm zwierzęcych. Obszary Natura 2000, obszary szczególnie narażone i inne.2
T-W-4Fermy zwierzęce jako instalacje mogące powodować znaczne zanieczyszczenie środowiska. Dyrektywa IPPC (ang. integrated pollution prevention and control).2
T-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.2
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.2
T-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.2
T-W-8Rodzaje ścieków i odpadów powstałych w trakcie produkcji zwierzęcej.2
T-W-9Emisje do powietrza z ferm zwierzęcych. Gazy emitowane do powietrza z ferm zwierzęcych. Sposoby określania emisji amoniaku do powietrza.2
T-W-10Produkcja pasz a ochrona środowiska.2
T-W-11Czynniki ograniczające skażenie środowiska naturalnego produkcją zwierzęcą.2
T-W-12Kryteria produkcji zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych.2
T-W-13Rodzaje korzystania ze środowiska. Realizacja zadań środowiskowych przez podmioty korzystające ze środowiska (opłaty, sprawozdania, rejestry).2
T-W-14Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.2
T-W-15Rejestry transferu i uwalniania zanieczyszczeń z produkcji zwierzęcej. Odory.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Film dydakyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_W01
definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W08R2A_W06C-1T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-14M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_U01
analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
ZO_2A_U09R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05C-1T-W-2, T-W-13M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_21_K01
student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
ZO_2A_K08R2A_K05, R2A_K06C-1T-W-13, T-W-1, T-W-11M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_W01
definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
2,0student nie definiuje przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,0student definiuje bez ojaśniania przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,5student definiuje i objaśnia przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,0student definiuje, objaśnia i charakteryzuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,5student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
5,0student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i proponuje racjonale zastosowania dla instalacji w zależności od kierunku prowadzonej produkcji zwierzecej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_U01
analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
2,0student nie analizuje i nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,5student w uporządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i próbuje w związku z tym wdrażać i projektować rozwiązania w tym zakresie
5,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i w związku z tym weryfikuje, wdraża i projektuje rozwiązania w tym zakresie

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_2A_21_K01
student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
2,0student nie ma świadomości o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student w niewielkim zakresie ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko
4,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie
5,0student ma doskonałą świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany i zdetremninowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie

Literatura podstawowa

  1. 2. Buraczewski S., Ziołecka A., Podstawy żywienia zwierząt i paszoznawstwo., Omnitech Press, Warszawa, 1991
  2. 1. Barej W., Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt., PWRiL., Warszawa., 1991
  3. 3. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe dla świń., PAN IFiŻZ, Warszawa., 1995
  4. 4. Macioszczyk A., Ozimek T., Szulc M., Podstawy ochrony środowiska., PWN, Warszawa., 1995
  5. 6. Wiąckowski S. K., Próba ekologicznej oceny żywienia, żywności i składników pokarmowych., PWN, Warszawa., 1995

Literatura dodatkowa

  1. Duer I., Fotyma M., Madej A., 7. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej., Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.2
T-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.2
T-W-3Obszary potencjalnie ograniczające lokalizowanie ferm zwierzęcych. Obszary Natura 2000, obszary szczególnie narażone i inne.2
T-W-4Fermy zwierzęce jako instalacje mogące powodować znaczne zanieczyszczenie środowiska. Dyrektywa IPPC (ang. integrated pollution prevention and control).2
T-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.2
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.2
T-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.2
T-W-8Rodzaje ścieków i odpadów powstałych w trakcie produkcji zwierzęcej.2
T-W-9Emisje do powietrza z ferm zwierzęcych. Gazy emitowane do powietrza z ferm zwierzęcych. Sposoby określania emisji amoniaku do powietrza.2
T-W-10Produkcja pasz a ochrona środowiska.2
T-W-11Czynniki ograniczające skażenie środowiska naturalnego produkcją zwierzęcą.2
T-W-12Kryteria produkcji zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych.2
T-W-13Rodzaje korzystania ze środowiska. Realizacja zadań środowiskowych przez podmioty korzystające ze środowiska (opłaty, sprawozdania, rejestry).2
T-W-14Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.2
T-W-15Rejestry transferu i uwalniania zanieczyszczeń z produkcji zwierzęcej. Odory.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia z wykładów.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_W01definiuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęca mogące zagrażać środowisku, objaśnia metody ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-7Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – nawożenie. Utylizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.
T-W-6Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – przechowywanie nawozów.
T-W-5Najlepsze dostępne techniki w produkcji zwierzęcej (BAT, ang. best available techniques) – utrzymanie zwierząt.
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.
T-W-14Funkcjonowanie biogazowni rolniczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie definiuje przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,0student definiuje bez ojaśniania przedsięwzięć i instalacji związanych z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
3,5student definiuje i objaśnia przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,0student definiuje, objaśnia i charakteryzuje przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
4,5student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego
5,0student definiuje, objaśnia, charakteryzuje i dobiera przedsięwzięcia i instalacje związane z produkcją zwierzęcą, które mogą stanowić zagrożenia dla środowiska naturalnego i proponuje racjonale zastosowania dla instalacji w zależności od kierunku prowadzonej produkcji zwierzecej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_U01analizuje skutki i ocenia stopień oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U09Umie ocenić i przewidzieć skutki proekologicznego oddziaływania zwierząt na otaczające je środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-2Fermy zwierzęce jako przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Raport oceny oddziaływani na środowisko.
T-W-13Rodzaje korzystania ze środowiska. Realizacja zadań środowiskowych przez podmioty korzystające ze środowiska (opłaty, sprawozdania, rejestry).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Film dydakyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studenci będę oceniani po zakończeniu cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie analizuje i nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student analizuje ale nie umie ocenić skutków odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,5student w uporządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i próbuje w związku z tym wdrażać i projektować rozwiązania w tym zakresie
5,0student w uprządkowany sposób analizuje i ocenia skutki odziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i w związku z tym weryfikuje, wdraża i projektuje rozwiązania w tym zakresie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_2A_21_K01student ma świadomość wpływu produkcji zwierzęcej i działań z nią związanych na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Potrafi świadomie ocenić czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1zapoznają się z formalno-prawnymi zagadnieniami dotyczącymi lokalizowania i funkcjonowania obiektów do produkcji zwierzęcej w aspekcie ochrony środowiska, wykorzystania metod ochrony środowiska - technik BAT (najlepszych dostępnych technik) w produkcji zwierzęcej
Treści programoweT-W-13Rodzaje korzystania ze środowiska. Realizacja zadań środowiskowych przez podmioty korzystające ze środowiska (opłaty, sprawozdania, rejestry).
T-W-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska w produkcji zwierzęcej.
T-W-11Czynniki ograniczające skażenie środowiska naturalnego produkcją zwierzęcą.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Film dydakyczny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,0student w niewielkim zakresie ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
3,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne
4,0student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko
4,5student ma świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie
5,0student ma doskonałą świadomość o wpływie produkcji zwierzęcej na środowisko naturalne i postrzega relacje pomiedzy produkcją zwierzęcą a jej odziaływaniem na środowisko i jest zorientowany i zdetremninowany o prawidłowym postępowaniu w tym zakresie