Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Ekologia i profilaktyka zwierząt
Sylabus przedmiotu Higiena środowiska:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Higiena środowiska | ||
Specjalność | Ekologia i profilaktyka zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień dotyczących z ochroną środowiska i ekologią |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z aktualnymi problemami związanymi z zanieczyszczeniem i higieną środowiska |
C-2 | zapoznanie studentów ze skutkami zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym/ekologicznym i zdrowotnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Metody oceny szkodliwości substancji chemicznych. | 2 |
T-A-2 | Oszacowanie dziennego pobrania metali ciężkich i wybranych pestycydów z żywnością. | 4 |
T-A-3 | Zagrożenie hałasem i wibracjami. Skutki oddziaływania hałasu i wibracji na człowieka i środowisko przyrodnicze. | 2 |
T-A-4 | Rolnictwo ekologiczne a ochrona środowiska. | 2 |
T-A-5 | Zagrożenia wynikające z biologicznego zanieczyszczenia środowiska. | 2 |
T-A-6 | Ocena oddziaływania wybranych podmiotów prowadzących przemysłową lub rolniczą działalność na środowisko | 2 |
T-A-7 | zaliczenie części ćwiczeniowej | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Charakterystyka czynników ekologicznych. Środowisko przyrodnicze, naturalne, hodowlane. Organizm a środowisko. Źródła i klasyfikacja zagrożeń, problemy zagrożenia środowiska, odpady, rolnictwo ekologiczne. | 4 |
T-W-2 | Czynniki wywołujące dewastację i degradację środowiska przyrodniczego. Przemysł – ujemny wpływ na środowisko. | 3 |
T-W-3 | Hydrosfera a zdrowie zwierząt. Znaczenie wody w środowisku. Źródła wody pitnej. Substancje zanieczyszczające wodę. Skutki biologicznego zanieczyszczenia wody pitnej. | 2 |
T-W-4 | Źródła zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego. Rodzaje zanieczyszczeń powietrza. Rola atmosfery w globalnym transporcie zanieczyszczeń. | 2 |
T-W-5 | Zagrożenia wynikające z rolniczego wykorzystania osadów ściekowych i nawozów naturalnych (obornik, gnojówka i gnojowica). | 3 |
T-W-6 | Gospodarcze skutki zanieczyszczenia środowiska. Straty z tytułu degradacji środowiska. Ekologiczne bariery rozwoju społeczno-gospodarczego. Ochrona środowiska wiejskiego. | 2 |
T-W-7 | Wpływ środowiska na zanieczyszczenia żywności. Szkodliwe związki chemiczne powstające w czasie procesów technologicznych. | 2 |
T-W-8 | Zasady ochrony środowiska w Polsce. Środki organizacyjno-techniczne, administracyjno-prawne, ekonomiczne. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie się do zaliczenia części ćwiczeniowej | 10 |
A-A-3 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 7 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 3 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja |
M-3 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_W01 omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska | ZO_2A_W08 | R2A_W06 | — | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-A-6, T-A-4, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-W-8, T-A-1, T-W-7 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
ZO_2A_??_W02 omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym | ZO_2A_W08 | R2A_W06 | — | C-2, C-1 | T-A-2, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-A-3 | M-1, M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_2A_??_K01 rozumie potrzebę podejmowania działań na rzecz ochrony i właściwego kształtowania środowiska | ZO_2A_K08 | R2A_K05, R2A_K06 | — | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_2A_??_W01 omawia aktualne problemy związane z zanieczyszczeniem i higieną środowiska | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
ZO_2A_??_W02 omawia skutki zanieczyszczenia środowiska w aspekcie przyrodniczym i zdrowotnym | 2,0 | - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
3,5 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów | |
4,0 | - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy | |
4,5 | - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów | |
5,0 | - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów |
Literatura podstawowa
- Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo – rolniczego, Wyd. Akademii Rolniczej, Wrocław, 1993
- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B., Podstawy ekotoksykologii, PWN, Warszawa, 2002
- Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2008