Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody in vitro i in vivo w ocenie toksyczności ksenobiotyków | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak wymagań |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z alternatywnymi metodami badań (in vivo i in vitro) wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków |
C-2 | zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksyczności ksenobiotyków |
C-3 | zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności |
C-4 | zapoznanie studentów z mechanizmami działania toksycznego substancji |
C-5 | zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z bezpieczeństwem chemicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii. | 2 |
T-W-2 | Mechanizmy działania toksycznego ksenobiotyków. | 2 |
T-W-3 | Ocena toksyczności substancji chemicznych. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze. Toksyczność ostra – metody klasyczne i alternatywne. | 2 |
T-W-4 | Ocena toksyczności substancji chemicznych. Metody in vivo i in vitro w badaniu działania drażniącego i żrącego na skórę, działania drażniącego na oczy i działania uczulającego na skórę. | 2 |
T-W-5 | Badanie toksyczności dawki powtarzanej. Metody stosowane w ocenie genotoksyczności, rakotwórczości, neurotoksyczności, wpływu na rozrodczość, płodność i potomstwo. | 2 |
T-W-6 | Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki wpływające na toksyczność. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne. | 2 |
T-W-7 | Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. | 2 |
T-W-8 | Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do kolokwium | 10 |
A-W-3 | studiowanie wskazanej literatury | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | pogadanka |
M-3 | objaśnienie |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego |
S-2 | Ocena formująca: test |
S-3 | Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień |
S-4 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W01 omawia mechanizmy działania toksycznego | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-4 | T-W-2 | M-1, M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W02 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-6, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W03 zna ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego | ZO_1A_W07 | R1A_W03, R1A_W06 | — | C-5 | T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-2 |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W04 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | ZO_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W04 | — | C-3 | T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.4_K01 jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska | ZO_1A_K03 | R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06 | — | C-2, C-3, C-4 | T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W01 omawia mechanizmy działania toksycznego | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W02 zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych. | |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W03 zna ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego | 2,0 | Student nie zna przepisów regulujących zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć. W zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność. |
3,0 | Student w niewielkim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje obojętność. | |
3,5 | Student w średnim stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się małą samodzielnością i popełnia dużo błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje małe zainteresowanie. | |
4,0 | Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością, ale popełnia istotne błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student w dobrym stopniu zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się samodzielnością. Popełnia jedynie mało znaczace błędy. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student zna zagadnienie związane z bezpieczeństwem chemicznym i przepisy je regulujące. W zakresie wyrażania wiedzy student wykazuje się dużą samodzielnością. Nie popełnia błędów. W stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie . | |
ZO_1A_ZO-S-O2.4_W04 zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności | 2,0 | Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami. |
3,0 | Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
3,5 | Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,0 | Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
4,5 | Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami. | |
5,0 | Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O2.4_K01 jest świadomy zagrożeń wynikajacych ze stosowania substancji chemicznych i rozumie potrzebę wykonywania badań służacych ocenie szkodliwego działania w stosunku do ludzi, zwierząt i środowiska | 2,0 | Student nie jest świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Nie rozumie potrzeby wykonywania badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. |
3,0 | Student jest w niewielkim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. | |
3,5 | Student jest w średnim stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje niewielkie zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych i w niewielkim stopniu rozumie potrzebę wykonywania tych badań. | |
4,0 | Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje średnie zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań. | |
4,5 | Student jest w dobrym stopniu świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Wykazuje duże zrozumienie potrzeby wykonywania tych badań. | |
5,0 | Student jest w pełni świadomy zagrożeń wynikających ze stosowania substancji chemicznych. Wykazuje duże zainteresowanie celowością badań służących ocenie działania szkodliwego substancji chemicznych. Rozumie i wyjaśnia potrzebę wykonywania tych badań. |
Literatura podstawowa
- Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006