Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia rolna z elementami gleboznawstwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia rolna z elementami gleboznawstwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Rekultywacji i Chemii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Czesław Wołoszyk <Czeslaw.Woloszyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i fizjologii roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych2
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania2
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych1
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych2
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin2
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10
wykłady
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym2
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność2
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo1
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych2
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
ZO_1A_W06, ZO_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
ZO_1A_U03, ZO_1A_U09, ZO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06InzA_U01C-3T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-5, M-2, M-4, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K03, ZO_1A_K06R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-3, C-2T-W-5, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-4, T-W-4, T-W-3, T-A-6, T-A-2, T-A-5M-2, M-4, M-1, M-5, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_W01
W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada dostateczną (połowiczną) wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę przedmiotową, tj. zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada ponad dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-C2_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, wykazuje się ponad dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu ponad dobrym odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.

Literatura podstawowa

  1. Zawadzki S., Podstawy gleboznawstwa, PWRiL, Warszawa, 2002
  2. Grzebisz W., Nawożenie roślin uprawnych. Cz. 1 i 2, PWRiL, Oddz. Poznań, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Krzywy E., Żywienie roślin, AR Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych2
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania2
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych1
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych2
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin2
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym2
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność2
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo1
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych2
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów3
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych10
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_W01W zakresie wiedzy student zna teoretyczne podstawy chemii rolnej z elementami gleboznawstwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
Treści programoweT-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym
T-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnych teoretycznych podstaw związanych z chemią rolną i podstawami gleboznawstwa.
3,0Student posiada dostateczną (połowiczną) wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
3,5Student posiada ponad dostateczną wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
4,0Student posiada dobrą wiedzę przedmiotową, tj. zna większość teoretycznych podstaw z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i podstaw gleboznawstwa.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu chemii rolnej i gleboznawstwa. Posiadana wiedza umożliwia mu łączenie stanu gleby nie tylko ze wzrostem i rozwojem roślin, ale również z jakością środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę teoretyczną do oceny żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz zaplanować niezbędne nawożenie roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
Treści programoweT-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Metody nauczaniaM-5Praca w zespołach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnych umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne formy makro- i mikroskładników oraz planowania nawożenia roślin.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
3,5Student posiada ponad dostateczne umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki oraz planowania nawożenia roślin.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny stanu żyzności gleby, jej zasobności w przyswajalne makro- i mikroskładniki; cechuje się też umiejętnością określania wpływu stanu gleby nie tylko na plonowanie roślin, ale i na środowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-C2_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość wpływu stanu gleby i nawożenia na wielkość i jakość plonów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
ZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną podstawowych cech fizycznych i chemicznych gleby w aspekcie jej żyzności
C-3Wyrobienie umiejętności samodzielnego korzystania z map glebowo-rolniczych oraz map zasobności w makro- i mikroskładniki w celu ustalenia wielkości dawek nawozów pod rośliny
C-2Zapoznanie z podstawami diagnostyki wymagań pokarmowych i potrzeb nawozowych roślin oraz z asortymentem dostępnych nawozów
Treści programoweT-W-5Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów mineralnych. Oddziaływanie nawożenia na wielkość i jakość plonów oraz na środowisko. Pisemne zaliczenie wykładów
T-A-3Analiza map glebowo-rolniczych
T-W-2Podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleby kształtujące jej żyzność
T-W-1Definicja gleby, jej budowa, miejsce i znaczenie w środowisku przyrodniczym
T-A-1Rozpoznawanie i ocena wartości najpowszechniejszych skał glebotwórczych. Określenie przydatności rolniczej gleb z nich wytworzonych
T-A-4Zasady pobierania i przygotowania próbek gleb, nawozów naturalnych i organicznych oraz próbek roślin do analiz chemicznych. Ocena zasobności gleb w przyswajalne makro- i mikroskładniki na podstawie liczb granicznych
T-W-4Produkcja, przechowywanie i stosowanie nawozów naturalnych i organicznych
T-W-3Klasyfikacja gleb użytkowanych rolniczo
T-A-6Komputerowe doradztwo nawozowe. Pisemne zaliczenie ćwiczeń
T-A-2Oznaczanie i ocena podstawowych właściwości fizycznych gleby po kątem warunków wodno-powietrznych. Odczyn i kwasowość gleby, ich wpływ na wzrost i rozwój roślin. Przyczyny zakwaszania gleb i konieczność ich wapnowania
T-A-5Demonstracja próbek nawozów mineralnych, zasady ich mieszania i obliczanie ich dawek w zależności od potrzeb nawozowych roślin
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-5Praca w zespołach
M-3Demonstracja eksponatów dydaktycznych (próbki minerałów, skał, gleb i nawozów)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o wpływie stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, wykazuje się dostatecznym stopniem odpowiedzialności i sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, wykazuje się ponad dostateczną odpowiedzialnością i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma ponad dostateczną świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu dobrym odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest w stopniu ponad dobrym odpowiedzialny za działania własne i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.
5,0Student bierze bardzo aktywny udział w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę w grupie i zmotywować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, bardzo sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, ma bardzo dobrą świadomość wpływu stanu gleby na jakość roślin i zdrowie zwierząt hodowlanych.