Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Molekularne podstawy żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Molekularne podstawy żywienia | ||
Specjalność | Hodowla koni i jeździectwo | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z objętych podstawowym programem studiów przedmiotów: chemia, biochemia, fizjologia zwierzat oraz żywienie zwierzat i paszoznawstwo. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia | 2 |
T-A-2 | Biologiczna wartość odżywcza pozywienia | 2 |
T-A-3 | Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy. | 2 |
T-A-4 | Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie. | 2 |
T-A-5 | Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe | 2 |
T-A-6 | Substancje towarzyszace składnikom odzywczym w pożywieniu: pozyteczne substancje towarzyszące, antyodżywacze sunstancje naturalne, substancje obce w pozywieniu. | 2 |
T-A-7 | Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy fizjologii żywienia. Budowa układów zwiazanych z przyswajaniem pokarmu. Układ pokarmowy i układy zapewniajace transport skladników odzywczych i usuwanie produktów przemiany materii. Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego. | 4 |
T-W-2 | Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu. | 4 |
T-W-3 | Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach. | 2 |
T-W-4 | Wpływ żywienia na proces apoptozy. Tkankowa specyficzność składników pokarmowych na proces apoptozy. | 2 |
T-W-5 | Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia. | 7 |
A-A-3 | Studiowanie literatury związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń | 7 |
A-A-4 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów | 13 |
A-W-4 | Pisemne zaliczenie treści wykładów | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna i problemowa |
M-4 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach |
S-2 | Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_W01 Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podtawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt | ZO_1A_W13 | R1A_W05 | — | C-1 | T-W-2, T-A-2, T-W-1, T-W-5, T-A-4, T-W-4, T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-A-3, T-A-7 | M-1, M-3, M-4, M-2 | S-4, S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_U01 Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt. | ZO_1A_U09 | R1A_U06 | — | C-1 | T-A-3, T-A-2, T-W-5, T-A-7, T-A-5, T-A-6, T-W-2, T-A-1, T-A-4, T-W-1 | M-2, M-3, M-1, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K01 Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce. | ZO_1A_K02 | R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06 | InzA_K01 | C-1 | T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-A-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K02 Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu. | ZO_1A_K01 | R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08 | InzA_K02 | C-1 | T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_W01 Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podtawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt | 2,0 | |
3,0 | Student w ograniczonym potrafi przedstawic i wyjasnić zasady racjonalnego żywienia. Potrafi wyjaśnic podstawowe zalezności między przebiegiem metabolizmu białkowego i energetycznego a rodzajem diety i wartością odżywczą pokarmu. Wybiórczo wyjaśnia rolę podstawowych składników odżywczych, mineralnych, witamin i wody w regulacji procesów metabolicznych. Zna biochemiczne podłoże niektórych zaburzeń i chorób będacych konsekwencją nie przestrzegania zasad racjonalnego żywienia zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_U01 Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Stydent tylko w ograniczonym zakresie wykazuje umiejętność wykazania zalezności i powiązań między biochemią żywienia i żywności a kondycją, stanem zdrowia i produkcyjnością zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K01 Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce. | 2,0 | |
3,0 | Student na ogólną, podstawową Swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, w miernym stopniu jednak stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu, w celu praktycznego jej wykorzystania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZOK-S-O7.20_K02 Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu. | 2,0 | |
3,0 | Student wnosi minimalny wkłd w opracowanie i przedstawienie przygotowanej przez zespół prezentacji. Nie angażuje się w dyskusję na dany temat prowadzoną z cała grupą ćwiczeniową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jethon Z., Grzybowski A, Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
- Zawadzki W, Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008
- Gawęcki J, Żywienie człowieka. podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010, 3
Literatura dodatkowa
- Ziemlański Ś, Normy żywienia człowieka - Fizjlogiczne podsyawy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
- Korta T., Łyszkowska M., podstawy zywienia klinicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007