Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Zootechnika
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Czerniawska-Piątkowska <Ewa.Czerniawska-Piatkowska@zut.edu.pl>, Włodzimierz Lachowski <Wlodzimierz.Lachowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,00,29zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.
W-2Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli owiec i kóz. Podstawy towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie.
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
C-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zachowania społeczne owiec i kóz.2
T-A-2Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki.2
T-A-3Znaczenie ziół w żywieniu małych przeżuwaczy.1
T-A-4Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja.1
T-A-5Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.2
T-A-6Cykl produkcyjny w owczarni i koziarni oraz systemy i modele produkcji owczarskiej. Dokumentacja hodowlana; metody selekcji; kojarzenia i krzyżowanie.1
T-A-7Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.1
10
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.2
T-W-7Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.4
A-A-4Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.10
30
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości.3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
M-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
ZO_1A_W10, ZO_1A_W12R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-2T-L-7, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-L-8, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-2M-2, M-3, M-5, M-1, M-4, M-7, M-6S-5, S-2, S-1, S-3, S-4
ZO_1A_ZO-S-D5_W02
Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
ZO_1A_W10R1A_W05InzA_W01, InzA_W05C-3T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-6M-8, M-9, M-2, M-10, M-11S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
ZO_1A_U01R1A_U01InzA_U01C-2T-L-7, T-L-4, T-W-1, T-W-3, T-L-5, T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-L-9, T-L-6, T-L-2M-2, M-5, M-1, M-4, M-7, M-6S-5, S-2, S-1, S-3
ZO_1A_ZO-S-D5_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
ZO_1A_U15R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06C-2T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-6, T-L-7M-2, M-3, M-5, M-1, M-4, M-7, M-6S-5, S-2, S-1, S-4
ZO_1A_ZO-S-D5_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
ZO_1A_U15, ZO_1A_U17R1A_U01, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U08C-3T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-6M-8, M-9, M-2, M-10, M-11S-6, S-7

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
ZO_1A_K01R1A_K02, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K08InzA_K02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-2, M-4, M-5, M-6, M-7S-2, S-3, S-4, S-5
ZO_1A_ZO-S-D5_K02
Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
ZO_1A_K02R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-3T-A-4, T-A-7, T-A-5, T-W-6M-2, M-10, M-11S-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_W01
Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
ZO_1A_ZO-S-D5_W02
Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
2,0Student nie potrafi wymienić produktów, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Nie zna zasad gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,0Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
3,5Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami. Opanował podstawowe zasady marketingu produktów pochodzenia owczego i koziego.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwość mleka i mięsa małych przeżuwaczy oraz opisać znaczenie produktów tradycyjnych i regionalnych na świecie. Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady marketingu produktów tradycyjnych, regionalnych i wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami (garbowanie i dystrybucja). Potrafi zaplanować założenie małej przydomowej mleczarni.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_U01
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
ZO_1A_ZO-S-D5_U02
Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
ZO_1A_ZO-S-D5_U03
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
2,0
3,0Student potrafi dobrać i z pomocą zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. W stopniu dostatecznym umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów . Posiada umiejętność planowania zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_K01
Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.
ZO_1A_ZO-S-D5_K02
Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
2,0
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym. Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
  3. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  4. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008
  5. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zachowania społeczne owiec i kóz.2
T-A-2Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki.2
T-A-3Znaczenie ziół w żywieniu małych przeżuwaczy.1
T-A-4Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja.1
T-A-5Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.2
T-A-6Cykl produkcyjny w owczarni i koziarni oraz systemy i modele produkcji owczarskiej. Dokumentacja hodowlana; metody selekcji; kojarzenia i krzyżowanie.1
T-A-7Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.3
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.4
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.3
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.2
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.2
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.2
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.2
T-W-7Psy pasterskie i owczarskie dawniej i dziś.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.2
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.4
A-A-4Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.15
A-L-2Przygotowanie projektów na wskazane tematy.35
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-4Konsultacje.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.4
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Przygotowanie się do sprawdzianu wiadomości.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_W01Student zna kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Umie opisać wpływ czynników warunkujących ilość i jakość produkowanego mleka i mięsa. Zna najczęściej stosowane technologie wykorzystywane w produkcji małych przeżuwaczy oraz zasady pracy hodowlanej w obrębie stad. Potrafi opisać pokrój owiec i kóz oraz zna zna zasady ich oceny, metody identyfikacji i znakowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-7Film dydaktyczny.
M-6Praca w grupach.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych kierunków produkcji owczarskiej i koziarskiej i nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Nie potrafi wymienić podstawowych ras owiec i kóz hodowanych w Polsce. Nie orientuje się w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada.
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie rozumie ich znaczenia gospodarczego. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
3,5Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej. Rozróżnia podstawowe rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie. Nie potrafi scharakteryzować ras owiec i kóz z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca.
4,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowane w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Orientuje się w stopniu dobrym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić czynniki wpływające na ilość, jakość mleka oraz przydatność technologiczną mleka oraz w stopniu dobrym potrafi je opisać. Student w stopniu dobry potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwości jagnięciny i baraniny. Objaśnia programy hodowlane dla wybranych ras owiec i kóz typu mlecznego i mięsnego.
4,5Student zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz w Polsce i na świecie oraz potrafi scharakteryzować poszczególne rasy z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Zna programy hodowlane dla wybranych ras bydła mlecznego i mięsnego.
5,0Student bardzo dobrze zna kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie oraz potrafi w stopniu bardzo dobrym je scharakteryzować z uwzględnieniem ich przydatności w różnych technologiach produkcji. Zna zasady prowadzenia pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi wymienić i opisać w stopniu bardzo dobrym wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka oraz objaśnia powiązania i relacje między nimi. Potrafi wymienić i opisać wszystkie czynniki genetyczne i środowiskowe wpływających na ilość i jakość mięsa. Bardzo dobrze orientuje się w podstawowych i alternatywnych kierunkach użytkowania owiec i kóz. Zna w stopniu bardzo dobrym poszczególne części programów hodowlanych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_W02Student zna podstawowe zasady utrzymania i żywienia małych przeżuwaczy. Potrafi opisać czynniki wpływające na ilość i jakość surowców pochodzenia owczego i koziego. Zna najczęściej stosowane modele w produkcji owiec i kóz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-A-4Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja.
T-A-7Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
T-A-5Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić produktów, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Nie zna zasad gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,0Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. W stopniu dostatecznym opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
3,5Student potrafi wymienić produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna podstawowe zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem.
4,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych.
4,5Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Opanował w stopniu dobrym podstawowe zasady marketingu produktów tradycyjnych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami. Opanował podstawowe zasady marketingu produktów pochodzenia owczego i koziego.
5,0Student potrafi wymienić i scharakteryzować produkty, które można pozyskać od małych przeżuwaczy. Zna zasady gospodarowania surowcami pochodzenia owczego i koziego w Polsce i na świecie. Zna zasady prawidłowego uboju małych przeżuwaczy zgodnie z aktualnymi przepisami i rozporządzeniami unijnymi. Opanował wiedzę dotyczącą gospodarowania nawozem owczym i kozim i postępowania z produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz. Zna zasady postępowania z mięsem po uboju oraz z mlekiem i właściwym ich przechowywaniem. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować prozdrowotne właściwość mleka i mięsa małych przeżuwaczy oraz opisać znaczenie produktów tradycyjnych i regionalnych na świecie. Opanował w stopniu bardzo dobrym zasady marketingu produktów tradycyjnych, regionalnych i wytwarzanych w gospodarstwach ekologicznych. Zna zasady gospodarowania wełną owczą i kozią oraz skórami (garbowanie i dystrybucja). Potrafi zaplanować założenie małej przydomowej mleczarni.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_U01Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Ocenić pokrój owiec i kóz oraz dokonać analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-7Film dydaktyczny.
M-6Praca w grupach.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_U02Analizować i ocenić czynniki wpywające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność oceny efektywność produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Projekt.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, opis, objaśnianie.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-7Film dydaktyczny.
M-6Praca w grupach.
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej z przeprowadzonych wykładów.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Nie posiada umiejętności trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,0Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji.
3,5Student rozwija w stopniu dostatecznym umiejętności analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy.
4,0Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
4,5Student rozwija w stopniu dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych.
5,0Student rozwija w stopniu bardzo dobrym umiejętność analizowania i oceniania czynników wpływających na ilość i jakość produktów owczarskich i koziarskich. Posiada umiejętność trafnej oceny efektywności i opłacalności produkcji mleka i mięsa małych przeżuwaczy w różnych warunkach produkcyjnych. W sposób umiejętny posługuje się piśmiennictwem interpretując wyniki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_U03Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów oraz kalkulować opłacalność ich produkcji. Posiada umiejętność planowania i zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U15Wykazuje umiejętność zarządzania stadami różnych gatunków zwierząt udomowionych i wolno żyjących
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-A-4Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja.
T-A-7Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
T-A-5Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-8Wykład informacyjny.
M-9Wykład problemowy.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-6Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać i z pomocą zastosować optymalną technologię produkcji mleka i mięsa w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. W stopniu dostatecznym umie analizować i ocenić czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanych produktów . Posiada umiejętność planowania zagospodarowania surowców pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_K01Student przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami chowu i hodowli małych przeżuwaczy, istniejącymi i nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie. Znajomość podstawowych systemów chowu i hodowli owiec i kóz .
Treści programoweT-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny. Pomiary długości wełny.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny.
T-L-3Pokrój owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Badanie stanu zdrowia wymienia metodą TOK. Ocena organoleptyczna mleka i sera koziego. Przetwórstwo mleka owczego i koziego.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-7Wycena tryków ras mięsnych.
T-L-8Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-9Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Żywienie poszczególnych grup owiec i kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-L-10Organizacja pracy w owczarni i koziarni oraz zabiegi profilaktyczne i pielęgnacyjne.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie chowu hodowli kóz. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz.
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz.
T-W-4Mleczne użytkowanie owiec i kóz. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec użytkowanych w kaju i na świecie.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-4Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-5Ćwiczenia laboratoryjne.
M-6Praca w grupach.
M-7Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena formująca: Ocena prezentacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia aktywności w grupie jako członek.
3,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
3,5Student przejawia aktywność w grupie jako członek.
4,0Student przejawia aktywność w grupie jako członek i podejmuje aktywność jako lider.
4,5Student przejawia aktywność w grupie jako lider.
5,0Student przejawia aktywność w grupie jako lider i jest bardzo aktywny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_K02Student postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami. Postępuje zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz). Zapoznanie studentów z obowiązującymi zasadami tworzenia małych mleczarni w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych oraz obrotem mlekiem.
Treści programoweT-A-4Postępowanie z mięsem po uboju i jego wykorzystanie w przetwórstwie. Garbowanie skór owczych, kozich i ich dystrybucja.
T-A-7Gospodarka surowcami pochodzenia owczego i koziego w gospodarstwach ekologicznych i agroturystycznych. Gospodarka produktami ubocznymi pochodzącymi od owiec i kóz.
T-A-5Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-W-6Gospodarka nawozem owczym i kozim.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-10Filmy tematyczne.
M-11Ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-7Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student dba o pogłębienie świadomości w stopniu dostatecznym. Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego.
3,5
4,0
4,5
5,0